2011-03-18, 16:52
Medlem
rootbits avatar
The following is the known status as of Friday night of each of the six reactors at the Fukushima Daiichi nuclear power plant and the four reactors at the Fukushima Daini plant, both in Fukushima Prefecture, which were crippled by the magnitude 9.0 earthquake and the ensuing tsunami on March 11.

Fukushima Daiichi plant

-- Reactor No. 1 - Operation suspended after quake, cooling failure, partial melting of core, vapor vented, building housing reactor damaged March 12 by hydrogen explosion, roof blown off, seawater being pumped in.

-- Reactor No. 2 - Operation suspended after quake, cooling failure, seawater being pumped in, fuel rods fully exposed temporarily, vapor vented, building housing reactor damaged Monday by blast at reactor No. 3, blast sound heard near suppression chamber of containment vessel on Tuesday, damage to containment structure feared.

-- Reactor No. 3 - Operation suspended after quake, cooling failure, partial melting of core feared, vapor vented, seawater being pumped in, building housing reactor badly damaged Monday by hydrogen explosion, high-level radiation measured nearby on Tuesday, plume of smoke observed Wednesday and presumed to have come from spent-fuel storage pool, seawater dumped over pool by helicopter on Thursday, water sprayed at it from ground on Thursday and Friday.

-- Reactor No. 4 - Under maintenance when quake struck, no fuel rods in reactor core, temperature in spent-fuel storage pool reached 84 C on Monday, fire Tuesday possibly caused by hydrogen explosion at pool holding spent fuel rods, fire observed Wednesday at building housing reactor, pool water level feared receding, renewed nuclear chain reaction feared, only frame remains of reactor building roof.

-- Reactors No. 5, 6 - Under maintenance when quake struck, no fuel rods in reactor cores, water temperatures in spent-fuel storage pools increased to about 64 C on Thursday.

-- Spent-fuel storage pools - Cooling functions lost at pools of all reactors, water temperatures or levels unobservable at reactors No. 1 to 4, no immediate threat to water level at common spent fuel pool.

Fukushima Daini plant

-- Reactors No. 1, 2, 4 - Operation suspended after quake, cooling failure, then cold shutdown.

-- Reactor No. 3 - Operation suspended after quake, cold shutdown.

==Kyodo

Källa: http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/79463.html
Senast redigerad av rootbit 2011-03-18 kl. 16:56.
Citera
2011-03-18, 16:54
Medlem
Madagascars avatar
Alla mätningar jag har tillgång till talar om avtagande värden. T o m den här verkar ha hittat ett nytt minimum för bakgrunden i Chiba:

http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-chiba

0.10 uSv/h nu
Citera
2011-03-18, 16:56
Bannlyst
Fortfarande ingen atomvinter?

Stollen på SVT Debatt sa att 20 personer dött. Stämmer det?
Citera
2011-03-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Fortfarande ingen atomvinter?

Stollen på SVT Debatt sa att 20 personer dött. Stämmer det?

Du bidrar inte med något och har aldrig gjort, kan du inte bara lämna tråden om den pågående olyckan och starta en ny tråd om kärnkraftens förträfflighet och fullständiga ofarlighet? Det är ändå enbart därför du är här Kärnkrafts-Bob.
Citera
2011-03-18, 17:03
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
Har finns en film hur det ser ut vid Fukushima + en bild av reaktor nummer 4 (lite langre ned)

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8389415/Japan-nuclear-plant-exposed-to-the-elements-nuclear-fuel-in-meltdown.html

Tack så mycket! Den hade jag inte sett tidigare.
A bit exciting - and very interresting!

Citat:
Photographs taken from an aircraft by an employee of the company which owns the power station showed for the first time the full extent of the damage to the reactor units, three of which suffered explosions following a failure of its cooling system.

In unit No 4, a whole wall is missing from the area where spent fuel rods are stored while they cool to a safe temperature.

Inside the building, a green-painted crane, which is normally used to move the fuel rods, caught the daylight flooding into the hall.

Beneath the crane, just out of shot, is the pool holding the fuel rods, which should contain water 45ft deep but which has now boiled dry.

Här hävdar de också att bassängen skulle vara tom.
Ja, vem vet. Men jag litar faktiskt mer på USA (och IAEA etc, som har haft folk på plats och tillgång till data) - än TEPCO... naturligtvis! TEPCO och Japanska myndigheter har all anledning att mörka och tona ner säkerhetsbristerna i sina system. (Men USA vinner inga egna fördelar på att gå ut och varna för olika detaljer i detta, som jag ser det.)

Samtidigt är det hela tiden medias tolkningar av vad talesmän har förmedlat, så...
Och den där Jazco (eller vad han nu hette) lär ha sagt att de inte visste säkert pga att de inte kunnat komma tillräckligt nära, och "I hope I'm wrong".
Citera
2011-03-18, 17:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Jag är själv fysiker så du behöver inte undervisa mig

Min käre rootbit, jag vände mig inte till en fysiker, utan till den person som skrev:

Citat:
Jag förstår inte problemet. Myndigheterna och TEPCO pratar om 3,8 mSv/h vid reaktorerna men ÄNDÅ kan man inte närma sig reaktorerna med vanligt folk och knappt med helikoptrar. Det verkar ju löjligt...

Det gick att tro att det inte var en fysiker.

Man kan helt enkelt inte befinna sig innanför inneslutningen eller befinna sig ovanför en (kanske) blottad härd och behålla livet, så enkelt är det med den saken. Just nu är kanske 3-4 mSv/h en sann mätning, vid entren till kraftverkskontoret eller en bit från själva reaktorbyggnaden.

Givetvis är 3.8 mSV i så fall ett glädjevärde, avsett att peka på de små riskerna för "vanligt folk" - JUST NU.
Citera
2011-03-18, 17:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Jag är själv fysiker så du behöver inte undervisa mig ;P Det jag pratar om är att vi i det här läget har mellanlagringspooler som är öppna och fulla med kärnbränsle som risker att släppas fritt. Ovanpå detta har vi reaktorer som alla har konstaterats vara skadade (IAEA). Det faktumet borde göra att man utanför grindarna till kärnkraftverket torde uppmäta bra mycket mer än 3,8 mSv/h. Det är en löjligt låg siffra med tanke på katastrofens omfattning...

Nej, det är inte alls orimligt. 3.8 mSv/h är trots allt ca 1000 gånger högre än bakgrundsstrålningen och låter fullt normalt med dom förutsättningar som råder.
Senast redigerad av Moltas666 2011-03-18 kl. 17:09.
Citera
2011-03-18, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis är 3.8 mSV i så fall ett glädjevärde, avsett att peka på de små riskerna för "vanligt folk" - JUST NU.

Hur kan du säga det?
"Ser" inte mätaren någon strålande del så behöver ju inte strålningen vara högre.
Citera
2011-03-18, 17:09
Medlem
Hegamons avatar
Nu har japanerna och vår egna Kärnkrafts-Bob hävdat att det inte föreligger någon fara och att dem är nära en lösning på kylproblemet. I själva verket har amerikansk media belyst nya fakta om att det finns ett stort läckage på reaktortanken och att japanerna vill ha hjälp.

Det här är lugnet före stormen och de närmaste 48 timmarna kommer nya och väldigt katastrofalt oförutsedda saker inträffa.
Citera
2011-03-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nu har japanerna och vår egna Kärnkrafts-Bob hävdat att det inte föreligger någon fara och att dem är nära en lösning på kylproblemet. I själva verket har amerikansk media belyst nya fakta om att det finns ett stort läckage på reaktortanken och att japanerna vill ha hjälp. Det här är lugnet före stormen och de närmaste 48 timmarna kommer nya och väldigt katastrofalt oförutsedda saker inträffa.

Detta ovan är dock motpolen till Kärnkrafts-Bob, lika dåligt fast åt andra hållet.
Att du kanske TROR att det är lugnet före stormen köper jag, men inte det sätt som du lägger fram det på.
Citera
2011-03-18, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här är lugnet före stormen och de närmaste 48 timmarna kommer nya och väldigt katastrofalt oförutsedda saker inträffa.

Vad då? På ett ungefär...
Citera
2011-03-18, 17:16
Medlem
Madagascars avatar
Hmm, har mod klippt bort mitt gamla inlägg om reading point 32!?

Fråm de två senaste rapporterna från http://www.mext.go.jp/a_menu/saigaijohou/syousai/1303726.htm

140.0 uSv/h 3/18 11:33 (about 30Km North/West) 【32】 Reading Point
150.0 uSv/h 3/18 13:32 (About30KmNorth/West) 【32】 Reading Point

Detta är faktiskt första gången på flera dagar jag har sett en ökning någonstans. Kanske bara är felmarginal eller lite vindbyte, men som sagt jag har inte sett en ökning på riktigt länge, så jag tänkte det kunde vara intressant att rapportera.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-18 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in