2011-03-12, 17:53
Medlem
hiskeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Ja, precis. Jag förstår inte hur man kan tro att det handlar om ånga.

Skulle ånga skjuta taket 600 meter upp i luften från den stora byggnaden skulle det synts ett gigantiskt vitt moln när ångan kondenseras, inte ett dammoln sekunder efteråt.

Skulle vara kul att veta hur ni resonerar ni som tror att det var ånga som smulade sönder byggnadens fasader!?

http://www.youtube.com/watch?v=SImhkapRuIs

är ett exempel som visar ångans kraft i NYC. Inte helt av banan eller?
Citera
2011-03-12, 17:57
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Havsvatten är det kylmedium som används för att kyla ned den ånga som bildas under processen.

Aha, så då hade jag rätt då. Nu vet jag exakt vad det gör, tackar
Citera
2011-03-12, 18:00
Medlem
brevutkasts avatar
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3396092&pagenumber=155#pos t389154503

Citat:
* All reactors were shut down at both sites about twelve hours ago. Some of them are still experiencing pressure problems in the containment vessels due to cooling system issues, but the cores are only generating "decay heat" because their control rods are all in place.

* At Fukushima site one, the #1 reactor (the oldest) appeared to suffer some kind of explosion. It turns out that they had vented hydrogen from inside the containment vessel, which was accidentally ignited. This destroyed the cosmetic facade of the building and caused some minor injuries, but the reactor itself was undamaged and the vessel remains intact.

* TEPCO, the power company that runs the facility, is permanently shutting down the #1 reactor (and possibly others) by pumping in sea water. This is literally a permanent shutdown as it will irreparably damage the reactor(s), but the risks are considered too high to do anything else. This is apparently their pre-planned last resort in situations like this, where literally everything else has gone wrong due to something unpredictable like, well, the worst earthquake in Japanese history.

...jag vet inte vad killen har för källa, men låter ju bra
Citera
2011-03-12, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hiskelig
http://www.youtube.com/watch?v=SImhkapRuIs

är ett exempel som visar ångans kraft i NYC. Inte helt av banan eller?

Det är en ångledning som brustit och ånga rusar ut.

Den varma ångan stiger och kondenseras till vit rök.

Helt annorlunda än det vi såg i Japan. Där var det en puff uppåt och ett moln åt sidorna av damm från betong och skit som gick sönder.

Ånga = skitsnack.

Det är en gasexplosion, vad det nu innebär lämnar jag över till andra.

Men jag vill gärna att det som tror på ånga kommer med lite argument.
Citera
2011-03-12, 18:08
Medlem
larslarsson1969s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Det är en ångledning som brustit och ånga rusar ut.

Den varma ångan stiger och kondenseras till vit rök.

Helt annorlunda än det vi såg i Japan. Där var det en puff uppåt och ett moln åt sidorna av damm från betong och skit som gick sönder.

Ånga = skitsnack.

Det är en gasexplosion, vad det nu innebär lämnar jag över till andra.

Men jag vill gärna att det som tror på ånga kommer med lite argument.
men det är inte någon vätgas explosion för då skulle man se flamma, men sådan såg jag inte
Citera
2011-03-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Det är kokarreaktorer som japanerna har, av samma typ som de flesta i Sverige. Jag tycker att det inte ser bättre ut än att reaktorinneslutningen, containment, brustit. Det innebär att kanske också reaktortanken också brustit. Det innebär definitivt att många system inuti containment har blivit mer elle mindre kassa. Jag hoppas att de lyckas få in kylvatten i det som finns kvar av containment, och också in över härden.

Annars har de en härdsmälta snart om det inte redan är en sådan som orsakat detta.

Jag har arbetat med denna typ av reaktorer och faktiskt just specifikt med att förse kokare med extra kylsystem.

Sök på LOCA, loss of coolant accidents, kärnkraftens mardröm. Även efter att man stänger av en reaktor med hjälp av styrstavarna ligger den kvar och tuffar med en resteffekt på kanske 5 megawatt i ett år eller till bränslet plockas ur. Kyls den inte erhålls härdsmälta.

Citerar mig själv från tidigare idag, mest som allmänbildning.

Det sägs att containment är hel. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att smällen som slet sönder reaktorbyggnaden emanerar från en bristande containment.
Det sägs vätgas och det är ett problem i samband med hög temperatur (samt också vid strålning). Risigt verk som lättar ut vätgas i reaktorbyggnaden och inte över tak, dock.
Citera
2011-03-12, 18:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecondToNone
Dum fråga kanske, men hur hade man klarat sig utan skyddsräkt inne i kärnkraftsverket just nu? Död inom några timmar?
Inte lätt att svara på kort.
Det finns inga skyddsdräkter som hjälper mot strålningen som krävs för att döda en människa. När det visas bilder på personal med skyddskläder inifrån kärnkraftverk så är dessa skyddskläders avsikt att skydda personalen från att få kontaminerat material (damm, vatten, annan smuts) på sig eller i sig.
Den kontaminationen i sig klara absolut inte att döda en människa, däremot kan den påverka människan om man får det i sig.
Citera
2011-03-12, 18:15
Medlem
Integral3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larslarsson1969
men det är inte någon vätgas explosion för då skulle man se flamma, men sådan såg jag inte

Nej? Vätgas brinner med en nästan osynlig låga.
Citera
2011-03-12, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larslarsson1969
Ok, ja jag har ingen aning. Är det säkert att man skulle se flamma?
http://www.youtube.com/watch?v=RVDvbmQ5R_k
Citera
2011-03-12, 18:37
Medlem
Äh, nu ger jag upp. Går o lägger mig. Har tvn på hög volym och mobilen brevid kudden om något skulle börja tjuta. Hoppas på det bästa.
Citera
2011-03-12, 19:08
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecondToNone
Dum fråga kanske, men hur hade man klarat sig utan skyddsräkt inne i kärnkraftsverket just nu? Död inom några timmar?

Just olyckor där folk har utsatts för höga ståldoser har man ganska klar bild över till skillnad mot låga ståldoser under lång tid.

Är det över 50 Sv stråldos/helkropps så lär dom första symptomen komma inom 15 minuter personen blir därefter bara sämre och sämre och dör inom 48 timmar.

När det gäller dom som utsätts för stråldoser från >2 Sv upp till 50 Sv beror skadebilden mycket på om det var helkroppsstråldos eller bara delar av kroppen som utsattes för strålning ,samt självklart hur länge personen utsattes för strålning.
Dom med svåra strålskador dör oftast inom två-tre veckor.
Citera
2011-03-12, 19:10
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Just olyckor där folk har utsatts för höga ståldoser har man ganska klar bild över till skillnad mot låga ståldoser under lång tid.

Är det över 50 Sv stråldos/helkropps så lär dom första symptomen komma inom 15 minuter personen blir därefter bara sämre och sämre och dör inom 48 timmar.

När det gäller dom som utsätts för stråldoser från >2 Sv upp till 50 Sv beror skadebilden mycket på om det var helkroppsstråldos eller bara delar av kroppen som utsattes för strålning ,samt självklart hur länge personen utsattes för strålning.
Dom med svåra strålskador dör oftast inom två-tre veckor.

Vad är symtomen? Får man extra armar å sen dör eller dör man bara utan lidande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in