2011-03-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ja, och om det nu är som det jag läst, att radioaktiviteten är 20 gånger högre än normalt, så är det knappast några större problem. De normala nivåerna är ju fruktansvärt låga. Det låter såklart illa att säga att det är 20 gånger värre än vanligt men det säger inte så mycket när man inte kollar på vad den normala nivån är. Men visst, man ska samtidigt inte marginalisera riskerna. Det kan spåra ur. Men nu finns det betydligt värre saker att oroa sig över. Jag stör mig lite på att media verka framställa dessa "20 gånger högre" nivåer som värre än själva tsunamin. Ren skräckjournalistik

Ja, precis.

Jag skiter fullständigt i snacket om 20x högre än normalt. Det som är av oro är ju principen radioaktivitet = Rätt ner i havet. Ungefär som att få ketchup ner i whiskeyn. Hur i helvete ska man städa upp det? Och fiskar som är radioaktiva. De simmar vidare och smittar andra fiskar/parar sig, som också blir radioaktiva. En idiot kan ju räkna ut vad som händer. Att sitta här och underdriva och nästan påstå att det går bra att bada i skiten låter ju vettigt. Stanna kvar i tokyo, luften är så frisk där så.
Citera
2011-03-12, 12:31
Medlem
shmuels avatar
Är det någon som vet varför det exploderade? Har de kommit ut med någon information?
Vätgas?
Citera
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Varför utgår alla ifrån att en härdsmälta innebär katastrof? Moderna reaktorer skall med klara en härdsmälta, ett visst utsläpp kan man räkna med men därmed inte sagt att det blir en katastrof, när byggdes verken?

-71 byggdes det första tror jag, men har enligt en annan användare kontinuerligt uppgraderats (med vad har jag inte en susning om).
Citera
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwiftDelete
Man ser tydligt tryckvågen vid explosionen. Jag har bara sett liknande tryckvågor från youtube filmer från Iraq när amerikanerna spränger vapenförråd. Har inte reaktorn under den massiva explosionen inte tagit rejäl skada så får vi nog börja bygga om våra bunkrar efter dessa byggritningar istället för att gräva ner bunkrarna X meter ner i marken under berg.

Det går ju inte utesluta att den tagit skada , men dom är ofta byggda för att klara attacker och krashande flygplan.
Citera
2011-03-12, 12:33
Medlem
BleAivanos avatar
plastskallen, läs chatten med Leif Moberg, forskningschef på Strålsäkerhetsmyndigheten.
Den finns här.

Citat:
Pierre: I Sverige kommer vi inte att beröras av ett utsläpp, säger Leif. Vad händer med radioaktiva ämnen som hamnar i havet? Hamnar de möjligtvis i fisk som sedan exporteras till marknader i Europa?

Leif Moberg: Det blir en mycket stor utspädning i havet, vilket gör att koncentrationerna i fisk inte kan väntas bli särskilt höga. Vi har exempelvis erfarenhet från vad som hände i Östersjön efter Tjernobyl.

Även RoffeK ställer en relevant fråga:

Citat:
RoffeK: Hej, varför informerar inte ni på SSM mer specifikt map reaktor-typen när ni pratar om konsekvenser? Eftersom Fukushima är BWR reaktorer byggda av Toshiba/GE ser konsekvenserna av en härdsmälta inte ut som konsekvenserna av Tjernobyl.

Leif Moberg: det är helt klart att reaktorn i Japan skiljer sig på flera sätt från reaktorn i Tjernobyl och en olycka av det slag som hände i Tjernobyl är inte möjlig. Då är det mer en situation som den i Harrisburg som kan inträffa. Men vi har alldeles för lite information i nuläget för att utveckla vad en smält härd skulle kunna få för konsekvenser.

Finns mer att läsa om Harrisburg här.
Citera
2011-03-12, 12:34
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuel
Är det någon som vet varför det exploderade? Har de kommit ut med någon information?
Vätgas?

För att kylningssystemet inte funkat som det ska sedan skalvet. Vilket ledde till explosion.
Citera
2011-03-12, 12:37
Medlem
Detta är vad jag befarade. Ser verkligen inte bra ut. Jag hoppas detta inte stämmer och att källan är bristfällig. Visst borde väl även öarna i närheten också drabbas? Dum fråga: Ja.
Citera
2011-03-12, 12:37
Medlem
ziracorns avatar
från SvD:

11.19: "Det här börjar likna Tjernobyl", säger energiforskaren Walt Patterson till BBC, efter att ha sett bilder från explosionen vid Fukushima I.

Han kommenterar även uppgifterna som kom före explosionen om att cesium och jod hade hittats utanför enheten.

– Det betyder smältande bränsle och så snart du har smältande bränsle som kommer i kontakt med vatten är det i princip säkert att det är det som orsakat explosionen, säger Walt Patterson
Citera
2011-03-12, 12:40
Medlem
shmuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
För att kylningssystemet inte funkat som det ska sedan skalvet. Vilket ledde till explosion.
Det vet jag, men direkta orsaker syftade jag på.

(Reuters) - A nuclear industry body official said on Saturday he believed a blast at a Japanese atomic power plant was due to hydrogen igniting, adding it may not necessarily have caused radiation leakage. "It is obviously an hydrogen explosion ... due to hydrogen igniting," Ian Hore-Lacy, communications director at the World Nuclear Association,
Citera
Medlem
Nytt verk eller inte: Det är ruskigt risigt att de inte hade flera av varandra oberoende kylkedjor. Det var dåligt med detta även på äldre svenska verk (läs R1 och R2, de två äldsta Ringhalsspisarna)tills nyligen.

Man verkar ej kunna avbörda ånga från containment till atmosfär genom filter som i svenska verk. Denna typ av filter implementerades i mitten på 90-talet på svenska verk.

Och, som slutkläm: Om det är så att smällen inte är en brusten containment utan något som hänt i byggnaden utanför finns anledning att fråga sig hur de rör som går in i containment ser ut. Finns det några rör tillhörande nödkylsystemet som är hela? Om dessa inte är hela kommer det mera!
Citera
Medlem
Sigurd.Neros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det var ett tvärsäkert uttalande. Hur vet du det?

Snarare kan nog säkerhetszonen komma att utvidgas en del.
Bor man i Tokyo och vill skydda sig själv kan du skaffa andningsskydd med kolfilter. Du kommer förmodligen aldrig att behöva använda det då du bor på det avståndet men om du vill ligga lite före så är det läge nu.
Jodtabletter kan du också köpa.
http://www.stuk.fi/sateilyvaara/toimintaohjeet/sv_FI/jodi/

Läget verkar minsta sagt förvirrat i kraftverket vilket gör att man inte kan lita på något som förmedlas.
Håller helt med. Att lyssna på någon som uttalar sig tvärsäkert i det här läget är en dålig idé, i synnerhet om denna "någon" är en anonym flashbackare.
Citera
2011-03-12, 12:45
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ja, och om det nu är som det jag läst, att radioaktiviteten är 20 gånger högre än normalt, så är det knappast några större problem. De normala nivåerna är ju fruktansvärt låga. Det låter såklart illa att säga att det är 20 gånger värre än vanligt men det säger inte så mycket när man inte kollar på vad den normala nivån är. Men visst, man ska samtidigt inte marginalisera riskerna. Det kan spåra ur. Men nu finns det betydligt värre saker att oroa sig över. Jag stör mig lite på att media verka framställa dessa "20 gånger högre" nivåer som värre än själva tsunamin. Ren skräckjournalistik

Precis vad jag menar.
Klart att man inte ska skämta bort problemet, men att komma med domedagsteser och annat är inte relevant. Sen kan man ju alltid diskutera definitionen på "lokalt". Jag sätter "lokalt" i perspektiv till "globalt", vilket ju är vad man får göra vid såna här situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tja, det beror på vad man menar med lokalt.

"In Russia’s Sakhalin Region, which is most closely located to Japan, a state of emergency has already been declared, but what effect a possible nuclear meltdown at Fukushima could have on the area is still unclear."

http://rt.com/news/nuclear-plant-japan-tsunami/

Jojo, men menar du att hela Ryssland blir ödelagt pga detta? Nej, precis. En liten flärp av ryssland som sticker ner till Japan är vad som kommer bli märkbart påverkat. En hel del kommer ju bli mätbart påverkat, men letar man efter fel kommer man att finna fel. Så är det med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in