2011-03-13, 00:39
Medlem
Sperssons avatar
Av explosionen att döma, så är frågan hur många arbetare som dog?? Frågan är också hur snabbt övriga block kan få ner effekten innan det smäller även där?

Vi vet väl inte ens med säkerhet vad orsaken till explosionen var?
Citera
2011-03-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Av explosionen att döma, så är frågan hur många arbetare som dog?? Frågan är också hur snabbt övriga block kan få ner effekten innan det smäller även där?

Vi vet väl inte ens med säkerhet vad orsaken till explosionen var?
4 skadade har jag för mig. Övriga reaktorer verkar inte vara lika ansatta.

Vätgasbildning.
Citera
2011-03-13, 00:42
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
Kolla på CNN nu! Breaking News: A meltdown may be under way.
Edit: Fast nu sitter snubben och förnekar det.
Ett engelsk ord som det lönar sig att vara vaksam på är 'may', det följs ofta av vilda spekulationer. Detsamma gäller svenskans 'kan'.

Tolka ordet som 'min personliga gissning är att...', det är oftast mer rättvisande och ger en tydligare fingervisning att det handlar om spekulation.
Citera
2011-03-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Ett engelsk ord som det lönar sig att vara vaksam på är 'may', det följs ofta av vilda spekulationer. Detsamma gäller svenskans 'kan'.

Tolka ordet som 'min personliga gissning är att...', det är oftast mer rättvisande och ger en tydligare fingervisning att det handlar om spekulation.
Mja, ¨min personliga gissning¨ stämmer väl inte. Snarare; i värsta fall.
Citera
2011-03-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Har de rätt skyddsutrustning på kan de väl klara sig tillräckligt länge för att ta sig därifrån?

Skyddsutrustning mot gammastrålning? Lycka till!
Citera
2011-03-13, 00:45
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Man pumpar väll ändå in vatten i systemet som används för att kyla ner det slutna systemet, dvs omvandla det vatten som eventuellt har förångat till vatten igen, vill gärna ha källa på att man pumpar in havsvatten i det slutna systemet då det låter helt absurt.

Ja vet inte det låter ju som om dom kör in havsvatten direkt i den,
men dom hade ju tydligen pumpat in borsyra också så reaktorn är väll permanent förstörd ändå vid det här laget.
Citera
2011-03-13, 00:46
Medlem
Citat:

Så alla som uttalar sig och säger att havsvatteninpumpning är en "act of desperation" har fel då, menar du?
Citera
2011-03-13, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Misstänker denna breaking news är precis som 75% av dom ¨breaking news¨ som skrivits är nyheter med 3-4 timmar på nacken dom inte tar bort för dom vill ha tittare.

Man kan ju läsa pressmeddelanden själv på Tepco.
http://www.tepco.co.jp/en/index-e.html
Citera
2011-03-13, 00:52
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Mja, ¨min personliga gissning¨ stämmer väl inte. Snarare; i värsta fall.
Ja, det där var inte helt bra uttryckt från min sida. Men i alla fall, lita inte på någon mening där ordet 'may' används. Just nu är det bästa man kan göra att gissa.

Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Man pumpar väll ändå in vatten i systemet som används för att kyla ner det slutna systemet, dvs omvandla det vatten som eventuellt har förångat till vatten igen, vill gärna ha källa på att man pumpar in havsvatten i det slutna systemet då det låter helt absurt.
Det låter ganska drastiskt, men det är vad CNN rapporterat att man gör, och deras källa är IAEA:
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/asiapcf/03/12/japan.nuclear/index.html?hpt=T1&iref=BN1
'To limit damage to the reactor core, Tokyo Electric Power Company began injecting sea water mixed with boron into the primary containment vessel in an operation that got under way Saturday night, IAEA said.'
Citera
2011-03-13, 00:55
Medlem
theloins avatar
Citat:
Kan det mycket väl vara under där den ligger. Men jag kan inte säga det säkert.

Angående storleken.
Ignalina hade en effekt på 1500 MWe, den aktuella i japan är på 600 MWe, så betydligt mindre. Sedan beror det även på vilken längd man har på bränslet vilket yta man behöver för att få ut en viss effekt. RBMK-bränsle (reaktortypen på ignalina) är 3 m långt. BWR-bränsle ca 4 meter: http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fuel_rod

Bilden jag länkade till tidigare var på en väldigt tidig BWR, så den kan ha varit i minsta laget. Troligen ligger den verkliga storleken på den i japan någonstans mellan den bilden och den du nu länkade.

Tack, intressant med de olika bränslena. Hittade denna med ett par läckra sprängskisser (bwr, bwr6):
http://curezone.org/forums/fm.asp?i=1782558
Citera
2011-03-13, 00:58
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Skyddsutrustning mot gammastrålning? Lycka till!
Har du någon källa på att det är något annat än gaser och ev. partiklar som har läckt ut ?
En härdsmälta betyder att härden har smält, inte att den har runnit ut på golvet i reaktorhallen (när det händer, då är det riktigt allvarligt).

Såg någon siffra (gammal vid det här laget?) på att strålningsnivån utanför reaktorn var ca 20 gånger det normala. Det är fortfarande lägre än den kosmiska strålning man utsätts för i ett flygplan vid långdistansflygningar, vilket är omkring 50 till 100 gånger det normala.
Citera
2011-03-13, 00:59
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Så alla som uttalar sig och säger att havsvatteninpumpning är en "act of desperation" har fel då, menar du?
Läs citatet:
'US nuclear experts warn that pumping sea water to cool a quake-hit Japanese nuclear reactor is an "act of desperation" that may foreshadow a Chernobyl-like disaster, AFP reports.'

Notera vad som kommer före respektive efter ordet 'may', en av dessa är enligt mitt senaste inlägg ren spekulation. Försök att förstå det argument som görs, och tänk efter mer än en minut innan du postar. Annars ser det ut som om du bara försöker skapa en straw man. http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman_argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in