2011-03-18, 17:19
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm, har mod klippt bort mitt igamla inlägg om reading point 32!?

Fråm de två senaste rapporterna från http://www.mext.go.jp/a_menu/saigaijohou/syousai/1303726.htm

140.0 uSv/h 3/18 11:33 (about 30Km North/West) 【32】 Reading Point
150.0 uSv/h 3/18 13:32 (About30KmNorth/West) 【32】 Reading Point

Detta är faktiskt första gången på flera dagar jag har sett en ökning någonstans. Kanske bara är felmarginal eller lite vindbyte, men som sagt jag har inte sett en ökning på riktigt länge, så jag tänkte det kunde vara intressant att rapportera.

Det verkar att ha stabiliserat sig nu och det känns bra. Det är också bra att det slutat snöa ute och att min ilska har runnit över. Pma gärna mig om du har några nyheter som hänt på dem här tråden.
Citera
2011-03-18, 17:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Fråm de två senaste rapporterna från http://www.mext.go.jp/a_menu/saigaijohou/syousai/1303726.htm

Detta är faktiskt första gången på flera dagar jag har sett en ökning någonstans. Kanske bara är felmarginal eller lite vindbyte, men som sagt jag har inte sett en ökning på riktigt länge, så jag tänkte det kunde vara intressant att rapportera.

Bra länk!

Siffrorna är definitivt förhöjda.
Citera
2011-03-18, 17:22
Medlem
Luposs avatar
Nu får alla kärnkraftsmotståndare ge sig! Allt som kommer från Japansk media är falskt av olika skäl men USA är plötsligt sanningens högborg???

Det är så långsökta teorier om varför Japan agerar på olika sätt att man nästan blir arg, microsieverts blandas ihop med millisievert, vilket även skett i stor och "pålitlig" media. Folk som uppenbarligen inte har en minsta tekniska kompetens sitter och pratar om olika scenarion och typer av bränslen och är totalt ute och cyklar. Flera debattörer har upprepade gånger med säkerhet sagt att detta blir en sarkofag i 100 000 år, det finns ingenting som ens liknar Tjernobyl i fråga om allvar och att inte skulle gå att sanera är en fullständig lögn.

Jag förstår att besvikelsen är stor och att ni likt media griper efter varje halmstrå i er vilja att förstora upp problemen.
Citera
2011-03-18, 17:23
Medlem
Citat:

Vill bara passa på att tacka för ett par exemplariska poster ändå. Sakligt utan massa uppenbart personliga värderingar, tänk om resterande 99% av tråden hade kunnat vara så.
T.ex. borde Kärnkrafts-Bob fundera över den distinkta skillnaden mellan hans inlägg och sådana som dessa, det är ingen som skriker domedag per automatik bara för att dom inte tror läget och kärnkraften är så jävla förträffligt säkert och lugnt.
Citera
2011-03-18, 17:23
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det är inte alls orimligt. 3.8 mSv/h är trots allt ca 1000 gånger högre än bakgrundsstrålningen och låter fullt normalt med dom förutsättningar som råder.

Om du har sett bilderna så inser du ju själv att det inte är rimligt. Mellanlagringspoolerna läcker och bränslet där har till viss del varit utan vatten. Ovanpå det har du en reaktor (2:an) med ett reaktortryck på 1 atm. Du kan ju själv räkna ut vad det innebär...

Dessutom har ju IAEA konstaterat reaktorskador i 3 kraftverk varav en av dessa reaktorer (1:an) har en bekräftad partiell härdsmälta. Dessutom ser jag ingen anledning till att strålningen borde ha minskat så drastiskt som japanerna vill få det till. Strålningen borde ligga på samma nivå som tidgare mätningar. Deras lilla vattenlek med helikoptrar och brandbilar lär knappast ha hjälpt ett skit även om dom själva vill tro det...

I det läget tycker du alltså att 3.8 mSv/h låter som ett rimligt värde? Det tycker inte jag...

Det där kraftverket är utlämnat till sitt eget öde...
Citera
2011-03-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Nu får alla kärnkraftsmotståndare ge sig! Allt som kommer från Japansk media är falskt av olika skäl men USA är plötsligt sanningens högborg???

Det är så långsökta teorier om varför Japan agerar på olika sätt att man nästan blir arg, microsieverts blandas ihop med millisievert, vilket även skett i stor och "pålitlig" media. Folk som uppenbarligen inte har en minsta tekniska kompetens sitter och pratar om olika scenarion och typer av bränslen och är totalt ute och cyklar. Flera debattörer har upprepade gånger med säkerhet sagt att detta blir en sarkofag i 100 000 år, det finns ingenting som ens liknar Tjernobyl i fråga om allvar och att inte skulle gå att sanera är en fullständig lögn.

Jag förstår att besvikelsen är stor och att ni likt media griper efter varje halmstrå i er vilja att förstora upp problemen.

Vad bra gubbe lilla, då tycker jag du exakt redogör för vad som nu kommer, du som ändå är så säker på utgången när ingen annan, inklusive japanerna, är det.
Citera
2011-03-18, 17:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bra länk!

Siffrorna är definitivt förhöjda.

Jo förhöjda över bakgrunden är de. Men är ökningen över tid signifikant (från 140 till 150)?
Citera
2011-03-18, 17:27
Medlem
Tipsar om en länk för väderprognos.

http://www.yr.no/sted/Japan/Fukushima/Fukushima-shi~2112921/
Citera
2011-03-18, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Om du har sett bilderna så inser du ju själv att det inte är rimligt. Mellanlagringspoolerna läcker och bränslet där har till viss del varit utan vatten. Ovanpå det har du en reaktor (2:an) med ett reaktortryck på 1 atm. Du kan ju själv räkna ut vad det innebär...

Dessutom har ju IAEA konstaterat reaktorskador i 3 kraftverk varav en av dessa reaktorer (1:an) har en bekräftad partiell härdsmälta. Dessutom ser jag ingen anledning till att strålningen borde ha minskat så drastiskt som japanerna vill få det till. Strålningen borde ligga på samma nivå som tidgare mätningar. Deras lilla vattenlek med helikoptrar och brandbilar lär knappast ha hjälpt ett skit även om dom själva vill tro det...

I det läget tycker du alltså att 3.8 mSv/h låter som ett rimligt värde? Det tycker inte jag...

Men om det är en massa betong mellan strålkälla och mätare så kommer ju inte mycket trålning fram, hur öppet det än ligger där inne.
Det är ju inte som små flugor som åker runt hörn och ut i det fria.
Citera
Medlem
Callass avatar
Citat:

Jättebra att du håller koll på dessa mätvärden, och postar tabeller om dem! (Även om jag erkänner att jag inte öppnar alla länkar och läser så noga.)

Ökning alltså. Är det inte så att vindarna vridit lite idag?
Det har ju varit väldigt gynnsamma frånlandsvindar så här långt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit

Kan du inte kommentera mitt svar (ett par sidor bak) till dig i denna fråga? Tack.
Citera
2011-03-18, 17:31
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Men om det är en massa betong mellan strålkälla och mätare så kommer ju inte mycket trålning fram, hur öppet det än ligger där inne.
Det är ju inte som små flugor som åker runt hörn och ut i det fria.

Du har ju radioaktiva gaser som sipprar ut konstant. Dom skiter nog i hörn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in