2011-03-18, 00:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12742828.ab

Den artikeln var väl OK. Jag tolkar att du länkar den för att försvara AB. Är det så? Det finns säkert en del OK på AB, t ex artikeln du länkade. Men kolla vad de skriver på första sidan just nu. Jag har bara gjort en simpel copy/paste men du kan nog läsa en del. Försök läsa och snälla svara sedan på min fråga:

Är du nöjd med den här typen av nyhetsrapportering och rubriksättning?

ANALYS WOLFGANG HANSSON Världens dilemma: Kärnkraften för farlig - oljan tar slut Krisen i Japan dödskyss för den "rena" kärnkraften.
Radioaktivt regn hotar Tokyoborna
Vindarna vänder – då kan miljoner människor drabbas Men väderprognoserna får inte UD att ändra sina rekommendationer. 138
Tepco efterlyser folk som vill arbeta frivilligt med Fukushima-katastrofen.

TV: Det här gick
fel i de japanska kärnkraftverken
”Allt gick fel i Fukushima” Fruktar härdsmälta – så går det till.
”Situationen utom all kontroll” Så illa kan det bli i ett "worst case scenario” 125
Japan vädjar om hjälp för att undvika katastrof Vattenbombar för att kyla kärnkraftverken.
”Svenskarna evakueras”
Reinfeldt bekräftar för Aftonbladet ”Nära i tiden nu.” 19
Krisen i Japan - FAQ Få svar på de vanligaste frågorna här
Expert: Är ingen fara för Sverige
Sex experter om katastrofen i Japan Kan ta flera år att bygga upp 31
Katastrofen
– dag för dag
FLASHGRAFIK Från jordskalv och tsunami till kaos i kärnkrafts- verken
Japan – före och efter katastrofen
BILDEXTRA Flera städer utplånade efter tsunamin Starka före- och efterbilder. 28
Citera
2011-03-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den artikeln var väl OK. Jag tolkar att du länkar den för att försvara AB. Är det så? Det finns säkert en del OK på AB, t ex artikeln du länkade. Men kolla vad de skriver på första sidan just nu. Jag har bara gjort en simpel copy/paste men du kan nog läsa en del. Försök läsa och snälla svara sedan på min fråga:

Är du nöjd med den här typen av nyhetsrapportering och rubriksättning?

ANALYS WOLFGANG HANSSON Världens dilemma: Kärnkraften för farlig - oljan tar slut Krisen i Japan dödskyss för den "rena" kärnkraften.
Radioaktivt regn hotar Tokyoborna
Vindarna vänder – då kan miljoner människor drabbas Men väderprognoserna får inte UD att ändra sina rekommendationer. 138
Tepco efterlyser folk som vill arbeta frivilligt med Fukushima-katastrofen.

TV: Det här gick
fel i de japanska kärnkraftverken
”Allt gick fel i Fukushima” Fruktar härdsmälta – så går det till.
”Situationen utom all kontroll” Så illa kan det bli i ett "worst case scenario” 125
Japan vädjar om hjälp för att undvika katastrof Vattenbombar för att kyla kärnkraftverken.
”Svenskarna evakueras”
Reinfeldt bekräftar för Aftonbladet ”Nära i tiden nu.” 19
Krisen i Japan - FAQ Få svar på de vanligaste frågorna här
Expert: Är ingen fara för Sverige
Sex experter om katastrofen i Japan Kan ta flera år att bygga upp 31
Katastrofen
– dag för dag
FLASHGRAFIK Från jordskalv och tsunami till kaos i kärnkrafts- verken
Japan – före och efter katastrofen
BILDEXTRA Flera städer utplånade efter tsunamin Starka före- och efterbilder. 28
expressens rubrik tog ändå priset tycker jag
"Den radioaktiva strålningen kan döda alla!
Citera
2011-03-18, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Är det live nu på NHK? I så fall ryker det i reaktor 2, 3 och 4 nu (igen).
Citera
2011-03-18, 01:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny

Ypperligt bidrag.

Vi kanske skulle göra en egen tråd med de värsta rubrikerna. Vi kan nog hitta ett par från andra sidan också. Typ DN:s ledarskribenter (nja så rabiata är de inte) kanske skulle skriva "Vi tränar gärna simhopp i 4:ans lagringspool."
Citera
2011-03-18, 01:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Det extra roliga med just den rubriken är att de använder frasen "radioaktiv strålning", vilket ger en rätt tydlig indikation på hur pass mycket av en expert "journalisten" som skrev den artikel var.

Testa själv att söka på wikipedia efter "radioaktiv strålning", och se resultatet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida

Notera citattecknen för "journalist".
Citat:
journali´st, redaktionell medarbetare i massmedieföretag vilken självständigt framställer, samlar in, väljer ut och redigerar material. I yrkesrollen markeras två huvudprinciper: vikten av oberoende och vikten av kritisk granskning. I den förra ligger att journalister inte ska vara knutna till olika maktgrupper i samhället, t.ex. politiska partier eller företag, i den senare att journalister inte bara ska förmedla nyheter utan i egenskap av allmänhetens företrädare även granska det som händer.
http://www.ne.se/journalist
Citera
2011-03-18, 01:19
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Jag GISSAR de menar det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Vatteninförseln går framåt, dvs vatten pumpas in. Pågående händelse tolkar jag det som, inte något som är tänkt att hända.
Men det handlar ju bara om de två reaktorerna som har haft minst problem, 1-4 står fortfarande helt strömlösa.
Tack. Jag läste det igen och "Water injection progressing" måste betyda just att vatten sprutas in.
Citat:
Va! Jag har slutat att läsa kvällstidningarnas artiklar som behandlar denna naturkatastrof(och en del annat).
Senast redigerad av Softis... 2011-03-18 kl. 01:34.
Citera
2011-03-18, 01:24
Medlem
Ostrobothnias avatar
Höhö, kollar Debatt om kärnkraft. Får lite känslan av att det är en kvalkad i lyteskomik...

Vad säger ni om snubben som tyckte det var värre med markutsläpp när koncentrationen blir högre, han har ju en poäng där till viss. Men och andra sidan är det ju svårare att skydda sig mot ett större utsläpp även om det är utspätt. Lite svårt att evakuera om man ska gissa var det dimper ner...

Edit. Knepigt att de tyckte folket är duperat av media mot ett allt för positiv syn på kärnkraftskatastrofen, inte många som luftat den åsikten här på forumet så att säga.
Senast redigerad av Ostrobothnia 2011-03-18 kl. 01:33.
Citera
2011-03-18, 01:32
Medlem
One-Loves avatar
EDIT: Nvm

EDIT2:
Är denna fejk tro?
http://www.scribd.com/doc/50945324/ppt2

Den uppger att de använder Fukushima som ett av tre centrallager för använda "fuel rods" och att det fanns 600 000 bränslestavar där i Mars 2010. Isf är det inte lugnande...
Men den ser å andra sidan rätt amatörmässig ut.
Vad säger insatta? Är detta avhandlat?
Senast redigerad av One-Love 2011-03-18 kl. 01:38.
Citera
2011-03-18, 01:40
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Såg inte. Jag tycker de snurrar fruktansvärt på NHK på att särskilja när det är live och när de kör sin många slingor.
...
Presskonferens nu live på NHK med NISA.
  • Poolen i reaktor tre är nästan fylld
  • Temperatur beräknas vara mellan 40-50 grader C
  • Reaktor 1 och 2 ska få el inkopplad i dag(försöka)
  • Senare under dagen kommer man att fortsätta med att spruta vatten på reaktor x

Missat något?

Ursäkta att det är summariskt. Börjar bli trött.
Citera
2011-03-18, 01:42
Medlem
Det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12745175.ab måste ju vara det mest allvarliga som kan ske i Japan? Eller överdriver aftonblaskan som vanligt ni som är insatta?
Citera
2011-03-18, 01:45
Medlem
Madagascars avatar
Ny version (Mar 17,2011 as of 11:00 PM Mar 17) av Plant Status of Fukushima Daiichi Nuclear Power Station
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031719-e.html

Det här påstås vara nytt:
"Cooling spent fuel pools
•On Unit 3, water discharge by the riot police's high-pressure water
cannon trucks and Self-Defense Force's fire engines had been conducted
since approximately past 7PM on March 17th and they had finished water
discharge at 8:09PM."

Det var inte mycket nytt.

förra: http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031710-e.html
förrförra: http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031704-e.html
Citera
2011-03-18, 01:45
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Plötsligt har detta halkat ner närmare mitten på aftonbladets nyheter, ungefär som om det inte var nån större grej plötsligt. Ligger inte överst på heta ämnen här heller efter 2-3 dagars dominans, börjar vi tröttna redan? Det är väl så här långt in som det börjar bli som mest kritiskt? Eller har jag missat någon händelse som gjort att det här inte längre känns så aktuellt längre? Tom expressen har nån bönrullare som huvudnyhet just nu, kanske dags att gå och lägga sig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in