2011-03-18, 00:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det verkar vara samma. Man orkade helt enkelt inte uppdatera under natten. Rätt onödigt och fräckt att skicka ut en ny release utan nytt innehåll, men det är väl ett spel för gallerierna. Allmänheten tror väl då att TEPCO är bra på att informera.

Tack för hjälp.

Sorgligt att det var som jag misstänkte. Jag hoppas att de lämnar bättre information på Japanska.
Citera
2011-03-18, 00:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Roligt att betala TV-avgift för att public service TV inte ska ha reportrar på plats... suck... man kan ju inte hjälpa att tänka "Morgan Påhlson" här.

Kanske de lägger pengarna på lite fler debattprogram om könsneutral energiproduktion, för det ger ju ett verkligt mervärde för tittarna.

Jag tycker det finns anledning att kritisera Svt´s bevakning. Det handlar inte bara om plumpar som "brännstavarna i härdsmältan" och "via helikoptrar har man dumpat vatten för att kyla reaktorerna". I vissa eftermiddagssändningar låter man den utsände reportern rapportera direkt från Japan trots att det är ett inspelat klipp som är 6 timmar gammalt.

Med tanke på att det hela utspelar sig i Japan förstår jag inte varför man inte snabbt som ögat handplockade 2-3 personer med japanskt ursprung som sattes att lusläsa alla japanska kommunikéer som dyker upp på webben och via dom normala nyhetsvägarna. På så sätt hade man haft lite bättre möjligheter att följa rapporteringen.

Att man sedan skickar hem sina reportrar känns lite udda.
Citera
2011-03-18, 00:29
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eftersom ingen hade lust att hjälpa till så utgår jag från att press releaserna är identiska. Uselt av Tepco att släppa en identisk press release 15 timmar senare. Jag är så glad att jag inte bor i det där landet.

Just Japan är nog det landet som är bäst rustat alla kategorier mot ev. katastrofer, men DU skulle väl häldre bo i Haiti eller New Orleans?

Varför inga rapporter om plundringar?
Varför inga rapporter om våldtäkter?

Varför ingen mobb stäming?
Citera
2011-03-18, 00:35
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanske bästa länken med mätvärden som uppdateras ganska ofta från hela Japan förutom visa prefekturer "under survey" - t ex Fukushima.

http://www.bousai.ne.jp/eng/

Märk hur nivån i Ibaraki beskrivs som normal. De ligger ca på 20 ggr bakgrundsstrålningen.

Tvärr finns inga historiska kurvor, bara senaste värdet.

Hysj, säg inget till AB
Haha.

Hjälp, hjälp, det är 20 gånger högre strålning. Vi kommer att dö. Fly!

Det var en av de saker som experten förklarade bra i Studio 1. Han jämförde med att bakgrundsstrålningen när man flyger är 200 gånger den normala. Tyvärr lyssnar väl inte den målgrupp som skulle behöva informationen (ex ABs reportrar ) på Studio 1.
Citera
2011-03-18, 00:37
Medlem
AliasHiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
På vilket sätt är det lustigt? Är väl en självklarhet att nyheterna skiftar beroende på vad som händer. Katastrofer, olyckor och krig kommer alltid vara förstahandsnyheter. Visst är det tråkigt men så ser ju verkligheten ut.

2011 kommer att bli ett väldigt mörkt år.

Men jag tycker jordbävningen borde vara lite mer värd än: M-politiker fast i sexköpsrazzia
Fast denna topic kan gå långt (och hör inte hemma här).

Någon som har sett: Discovery Science - Battle Of Chernobyl?
Bra - Dålig?
Citera
2011-03-18, 00:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ska det tolkas som att man har fått igång kylningen i bassängerna, eller att arbetet med att få det att fungera fortskrider?

Jag GISSAR de menar det andra.

Jag ska försöka låta bli att gnälla i framtiden. En sista gång bara:

Suck, vad usla de är på att informera.
Citera
2011-03-18, 00:38
Medlem
trickydicks avatar
Har hört flera oinsatta hysteriska människor de senaste dagarna som hävdar att Oskarshamn incidenten 2006 kunnat gå lika illa. Vilket naturligtvis är rent nonsens.. Mikael Karnefors gav rätt bra svar på det i kvällens Debatt..

Någon som kan länka till en bra sida som reder ut den incidenten?
Citera
2011-03-18, 00:45
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Haha.

Hjälp, hjälp, det är 20 gånger högre strålning. Vi kommer att dö. Fly!

Det var en av de saker som experten förklarade bra i Studio 1. Han jämförde med att bakgrundsstrålningen när man flyger är 200 gånger den normala. Tyvärr lyssnar väl inte den målgrupp som skulle behöva informationen (ex ABs reportrar ) på Studio 1.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12742828.ab
Citera
2011-03-18, 00:46
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
...
Varför inga rapporter om plundringar?
...
NHK World har faktiskt rapporterat om plundringar, eller rättare sagt stölder. Det gäller stölder av bensin och annat bränsle, och ärligt talat så kan jag förstå att man väljer att stjäla istället för att frysa ihjäl.

Men, jag förstod andemeningen i ditt inlägg och håller med.
Citera
2011-03-18, 00:51
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliasHidden
Men jag tycker jordbävningen borde vara lite mer värd än: M-politiker fast i sexköpsrazzia
Fast denna topic kan gå långt (och hör inte hemma här).

Någon som har sett: Discovery Science - Battle Of Chernobyl?
Bra - Dålig?

Kommer det inte in någon färsk info är det väl självklart att andra färska nyheter hamnar först. Sen om det beror på en kåt Moderat eller att vi kan vänta oss mer snö spelar ingen roll. Läser hellre det än andra artiklar jag redan läst tusen gånger. Sen har det ju varit natt i Japan och inget nytt har hänt. När vi vaknar imorgon så är nog katastrofen prio igen.
Citera
2011-03-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ska det tolkas som att man har fått igång kylningen i bassängerna, eller att arbetet med att få det att fungera fortskrider?

Vatteninförseln går framåt, dvs vatten pumpas in. Pågående händelse tolkar jag det som, inte något som är tänkt att hända.

Men det handlar ju bara om de två reaktorerna som har haft minst problem, 1-4 står fortfarande helt strömlösa.
Citera
2011-03-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliasHidden
Fick bara tag på den 1.33h. Är det mycket/viktiga saker man missar i den klippta?
Det är den rätta du har hittat, menade 1,5 som 1 timme 30min, förlåt börjar bli trött.

http://video.google.com/videoplay?docid=-5384001427276447319# Är den versionen jag såg iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in