Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen tvekan om att läget vid kraftverket nu är stabilt:
- Man har fått dit elförsörjning från nätet, dock ännu ej kopplat in till pumpar
- Oavsett om pumpar funkar eller ej så är kontinuerlig elförsörjning ett enormt lyft
- Vi har inte sett någon som helst försämring av läget de senaste 2-3 dagarna
- Strålningsnivåerna i hela Japan inkl. Fukushima prefecture är knappt mätbara
Så det vore bra om medias fokus nu kunde flyttas till offren för tsunamin. Bara patetiskt att några håller fast och fortfarande sitter och hoppas på en "härdsmälta och atomvinter"
- Man har fått dit elförsörjning från nätet, dock ännu ej kopplat in till pumpar
- Oavsett om pumpar funkar eller ej så är kontinuerlig elförsörjning ett enormt lyft
- Vi har inte sett någon som helst försämring av läget de senaste 2-3 dagarna
- Strålningsnivåerna i hela Japan inkl. Fukushima prefecture är knappt mätbara
Så det vore bra om medias fokus nu kunde flyttas till offren för tsunamin. Bara patetiskt att några håller fast och fortfarande sitter och hoppas på en "härdsmälta och atomvinter"
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag som svensk, boendes i Sverige, kan ju säga att jag tycker olyckan är allvarligare än vad det getts sken av, utan att mena att den är farlig HÄR, för mig.
Självklart är det en någorlunda lokal olycka, men det känns konstigt att försöka "släta över" en kärnkraftsolycka. Stabilt säger ju egentligen ingenting heller, stabilt innebär att vi inte har någon negativ utveckling (eller positiv för den delen) men vi har fortfarande en allvarlig olycka, med allvarliga konsekvenser, och en lösning på denna är ju inte i sikte, konsekvenserna på/för närområdet kommer vara omfattande, och offren är ju dessutom dom samma.
Är det sedan så att olyckan sett på grund av bristande rutiner, så är det ju oundvikligen så att man både direkt, men även indirekt, genom att ta resurser från andra håll, förvärrat situationen.