2011-03-24, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe

Vilket lågvattenmärke! Alla som har hängt med i den här tråden vet att läget är helt under kontroll och att det inte finns minsta anledning till oro.

Jag hoppas att det var ironiskt menat för alla vi som faktiskt följt vad de de som uttalar sig från IAEA och den japanska sidan så framgår att man har vissa begränsade framgångar i sin desperata kamp men att detta inte på minsta sätt är under kontroll eller att det inte är så att det inte föranleder anledning till oro.

Tror man det på allvar så är man far out som jänken säger...
Citera
2011-03-24, 17:53
Medlem
Alltså det är ju som Klompe säger. De har allt under kontroll. Och det vet vi väl alla att skyddsdräkterna där skyddar mot det mesta. Helt klart överdrivna skräckrapporter!
Citera
2011-03-24, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightstalkern
Alltså det är ju som Klompe säger. De har allt under kontroll. Och det vet vi väl alla att skyddsdräkterna där skyddar mot det mesta. Helt klart överdrivna skräckrapporter!

Lite svinn räknar de nog med hur som helst. Nämnas kan att Inhyrda arbetare via bemanningsföretag som under normal drift fått liknande doser som regel blir friställda och på så sätt inte finns med i statistiken. Detta är alltså fulltändigt normalt
Citera
2011-03-24, 18:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Nån som vet vad salt har för effekt på neutroner , funkar det lite som bor att det dämpar kärnreaktioner?

Bor (och Cadmium?) har egenskapen att de käkar neutroner. Dvs borkärnan kan svälja ett par neutroner utan att sönderfalla. Bor har alltså flera stabila isotoper. Vad jag vet har inte Natrium eller Klor den egenskapen (kärnorna är kanske för små).

Natrium har eventuellt omvänd egenskap. Natrium vet jag kan användas som kylmedel i vissa reaktortyper. Detta betyder kanske att Natrium också har en modererande effekt, dvs kärnan är lagom stor för att vid kollision med en snabb neutron ge en lagom snabb neutron för att klyvning av fissila kärnor (U-235?) ska ske. I Fukushima är vatten både moderator och kylmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag frågade förut om vilken nivå strålningen precis vid reaktorerna kan ligga på men ännu inget svar.

"The radiation level at the plant's entrance gate, which is about 1 km away from the No. 2 reactor, stayed around 200 microsieverts per hour throughout the day."

Är ganska bra på matte och vet på ett ungefär hur man beräknar värdet men kan någon annan komma med en kvalificerad gissning baserat på uppgifterna i den engelska texten ovan?

"Inverse square law" (vilket är en grov approximation i vårt fall) ger t ex att vid 1/10 av avståndet är strålningen 10*10 gånger större. Dvs i ditt exempel, 100m från reaktorerna är strålningen i storleksordingen 20 millisievert i timmen.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-24 kl. 18:44.
Citera
2011-03-24, 18:09
Medlem
Powergirls avatar
Under de första dagarna ansåg vissa kärnkarftskramare här i tråden att Fukushimaolyckan var ett problem som skulle gå över på ett par dagar. Det var bara massmedia som skrev upp det. Tyvärr är det ett långsiktigt problem även om massmedia frossar i nyhetens behag och skiter i sina braskande rubriker nu. De kan ju inte sälja lösnummer genom att upprepa sin idiotiska domedags proffetsior en gång till.
Nu när allvaret egentligen tar sin början så blir det bara tystare och tystare, trots att vidden av olyckan tenderar till att bli större och större.
Citera
2011-03-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Godkäns årsdos i sverige ligger väl på 150mSv. Att då säga att 170 mSv/h är ofarligt skulle inte jag göra.

Nu är i och för sig godkänd årsdos för personal som arbetar i svenska kärnkraftverk 50 mSv och inte 150 mSv. Men det man måste ha klart för sig är att det här bara handlar om teoretiska gränsvärden som vi själva har full kontroll över. Om det skulle slumpa sig så illa att folk får så "höga" doser att de hamnar över gränsvärdena löser man enkelt problemet genom att höja gränsvärdena så att doserna blir godkända! Den metoden har man framgångsrikt tillämpat i Japan.
Citera
2011-03-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Han är är sarkastisk mot kärnkraftskramarna, speciellt "VirrigaMannen" som innan hävdade att det var ett tecken på framgång och lägets fullständiga kontroll när man "har råd" med att dra tillbaka arbetarna vid för höga strålningsdoser istället för att skicka dem i döden som i Tjernobyl. (observera att kärnkraftskramarna som VirrigaMannen är dem som tar upp Tjernobyl mer än någon annan)

VitruvianskeMannens intelligenta jämförelse med Tjernobyl förtjänar att upprepas:

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jämför katastrofen Tjernobyl (jag får säkert kritik för att ha jämfört, men något perspektiv måste vi försöka behålla även i denna tråd) : Där arbetade man i ca 70 Sievert!! Dvs 140 gånger högre än det som man idag drog tillbaka sina arbetare för. Man hade pass på bara 30-60 sekunder, men många fick säkert allvarliga skador ändå, några kanske jobbade flera minuter och fick dödliga skador.

Hur ser ni på detta? Är inte egentligen Tepcos forfarande rationella säkerhetstänk egentligen en indikation på att läget är ganska OK?

Så länge vi inte ser arméer av hundratusentals blyförklädesförsedda röjningsarbetare marschera mot Fukushima är alltså allting frid och fröjd.

Bara man får lite perspektiv på saker och ting inser man snabbt att de marginella driftstörningar som eventuellt fortfarande förekommer i Fukushima inte är ett dugg att oroa sig över. Följande pedagogiska sketch med Hasse & Tage rekommenderas varmt:

http://www.youtube.com/watch?v=1w0l9GNi0OU

Som VitruvialMannen klokt konstaterade: "Något perspektiv måste vi försöka behålla även i denna tråd".
Senast redigerad av Klompe 2011-03-24 kl. 18:44.
Citera
2011-03-24, 18:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Under de första dagarna ansåg vissa kärnkarftskramare här i tråden att Fukushimaolyckan var ett problem som skulle gå över på ett par dagar. Det var bara massmedia som skrev upp det. Tyvärr är det ett långsiktigt problem även om massmedia frossar i nyhetens behag och skiter i sina braskande rubriker nu. De kan ju inte sälja lösnummer genom att upprepa sin idiotiska domedags proffetsior en gång till.
Nu när allvaret egentligen tar sin början så blir det bara tystare och tystare, trots att vidden av olyckan tenderar till att bli större och större.

Man kan alltid mäta på en ny plats. Än är inte den sista undergångsrubriken född.

Vad jag skulle vilja se är en uppskattning om sammansättningen av de utsläpp som förekommit. Man vill ju gärna försöka förstå hur länge ett givet område kommer att vara kontaminerat.
Citera
2011-03-24, 18:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man kan alltid mäta på en ny plats. Än är inte den sista undergångsrubriken född.

Vad jag skulle vilja se är en uppskattning om sammansättningen av de utsläpp som förekommit. Man vill ju gärna försöka förstå hur länge ett givet område kommer att vara kontaminerat.

Är det här användbart: "nuclide analyses of radioactive materials in the air at the site of Fukushima"?
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11032407-e.html

Översätt gärna för intresserade lekmän här i tråden.
Citera
2011-03-24, 18:54
Medlem
goseigens avatar
Jag tog en titt men mycket av det är rena grekiskan för mig också. Det enda jag förstod var i princip de kemiska beteckningarna på olika ämnen.

Det är dags att sova här. När jag vaknar kanske jag förstår mer
Citera
2011-03-24, 18:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Nu är i och för sig godkänd årsdos för personal som arbetar i svenska kärnkraftverk 50 mSv och inte 150 mSv. Men det man måste ha klart för sig är att det här bara handlar om teoretiska gränsvärden som vi själva har full kontroll över. Om det skulle slumpa sig så illa att folk får så "höga" doser att de hamnar över gränsvärdena löser man enkelt problemet genom att höja gränsvärdena så att doserna blir godkända! Den metoden har man framgångsrikt tillämpat i Japan.

Att höja dosgränserna är oftast inte så dramatiskt som det låter. Dom normala årsdoser som används både i Sverige och utomlands har utgångspunkten att den samlade livsdosen hos en kärnkraftsanställd inte skall överstiga ett viss värde.

När man då temporärt höjer gränsvärdet (vilket man gjort i Fukushima) så handlar det om kortidsdoser. Det handlar inte om man skall utsättas för den förhöjda dosen varje år under resten av ens livstid.
Citera
2011-03-24, 18:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
(As of 11:00 March 24th)
NISA igen

http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110324-2-4.pdf

Seismic Damage Information (the 48th Release)(As of 12:30 March 24th, 2011)
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110324-2-2.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag frågade förut om vilken nivå strålningen precis vid reaktorerna kan ligga på men ännu inget svar.

"The radiation level at the plant's entrance gate, which is about 1 km away from the No. 2 reactor, stayed around 200 microsieverts per hour throughout the day."

Är ganska bra på matte och vet på ett ungefär hur man beräknar värdet men kan någon annan komma med en kvalificerad gissning baserat på uppgifterna i den engelska texten ovan?

Det första dokumentet Cating länkar till har jag inte sett förut (tack igen till trådens bästa detektiv). Där anges (för första gången?) strålningsnivåer i "Dry Well" och "Suppression Chamber" för reaktorer 1-3. T ex för reaktor 1 i "Dry Well" är strålningsnivån 43.5 Sv/h. Är det någon här som kan säga något om de värdena?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-24 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in