Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Nån som vet vad salt har för effekt på neutroner , funkar det lite som bor att det dämpar kärnreaktioner?
Bor (och Cadmium?) har egenskapen att de käkar neutroner. Dvs borkärnan kan svälja ett par neutroner utan att sönderfalla. Bor har alltså flera stabila isotoper. Vad jag vet har inte Natrium eller Klor den egenskapen (kärnorna är kanske för små).
Natrium har eventuellt omvänd egenskap. Natrium vet jag kan användas som kylmedel i vissa reaktortyper. Detta betyder kanske att Natrium också har en modererande effekt, dvs kärnan är lagom stor för att vid kollision med en snabb neutron ge en lagom snabb neutron för att klyvning av fissila kärnor (U-235?) ska ske. I Fukushima är vatten både moderator och kylmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag frågade förut om vilken nivå strålningen precis vid reaktorerna kan ligga på men ännu inget svar.
"The radiation level at the plant's entrance gate, which is about 1 km away from the No. 2 reactor, stayed around 200 microsieverts per hour throughout the day."
Är ganska bra på matte och vet på ett ungefär hur man beräknar värdet men kan någon annan komma med en kvalificerad gissning baserat på uppgifterna i den engelska texten ovan?
"Inverse square law" (vilket är en grov approximation i vårt fall) ger t ex att vid 1/10 av avståndet är strålningen 10*10 gånger större. Dvs i ditt exempel, 100m från reaktorerna är strålningen i storleksordingen 20 millisievert i timmen.