2011-03-12, 12:47
Medlem
Japanerna verkar ha bekräftat härdsmälta. Letar källa nu.
Citera
2011-03-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aey3Phah
Japanerna verkar ha bekräftat härdsmälta. Letar källa nu.
Nej, dom har just bekräftat att det INTE handlar om en härdsmälta. Det var bara byggnaden runtom reaktorn som flög i luften. Reaktorn själv är intakt.
Citera
2011-03-12, 12:52
Medlem
DjPuttes avatar
Det som gör mig en smula konfunderad är att har inte Japanerna något backup system som slår till vid en ev katastrof eller har man missat det???
Varför pumpar man inte in kylvatten ex från havet och om något fallerar ha sk krackar mod stora skyddade för saker som detta man kan dra på i nöddrift för att underhålla kärnkraftverken?
Känna lite väl udda att ett välutvecklat high tech land som Japan inte lyckats bemästra en sk härdsmälta!
Citera
2011-03-12, 12:53
Medlem
Sorkus avatar
Varför har dom ens placerat kärnkraftverk på japans östkust? Det säger väl sig självt att man inte bygger sådana driftkritiska anläggningar på kanten av en kontinentalplatta eller vid angränsande kustlinje.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Nej, dom har just bekräftat att det INTE handlar om en härdsmälta. Det var bara byggnaden runtom reaktorn som flög i luften. Reaktorn själv är intakt.

Verkligen? Enligt Tagesschau:

"
In dem beschädigten Atomkraftwerk in Fukushima hat es eine Kernschmelze gegeben. Das bestätigte die Nationale Behörde für Kernkraftsicherheit nach Informationen von ARD-Korrespondent Robert Hetkämper.
"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oahu
Källa: http://www.tagesschau.de/ausland/fukushima126.html
Vad säger dom då? Kan inte tyska...
Citera
2011-03-12, 12:54
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:

Man undrar ju lite stilla , varför flög byggnaden i luften. Ångexplotion eller vätgasexplosion.
Citera
2011-03-12, 12:54
Medlem
Citat:
Kabinettsekreterare Edano säger att explosionen orsakades av vätgas som ett resultat av ånga som hade släppts ut tidigare.

Sedan 30 minuter har man pumpan in Boric Acid - vatten (diskuterades tidigare).

Kanske löser sig ändå
Citera
2011-03-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleerup
Vad säger dom då? Kan inte tyska...

*dammar av skoltyskan*

De säger:

"
I det skadade kärnkraftverket i Fukushima har det skett en härdsmälta. Det bekräftade nationella känkraftssäkerhets-någonting till ARD-korren Robert Hetkämper.
"
Citera
2011-03-12, 12:56
Medlem
Jibezs avatar
Lyckas Japanerna inte få kontroll på kärnkraftverket är dom fan kassa. Har dom ingen backup och varit förberedd på något liknande? Varför kyler dom inte ner något? Dom har fan ingen backup plan och sedan lägger dom ett kärnkraftverk vid kontinent-plattorna och nära kusten, smart dom är.
Citera
2011-03-12, 12:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
I den skadade kärnkraftverket i Fukushima, har det skett en härdsmälta. Detta bekräftades av den nationella myndigheten för kärnsäkerhet information från ARD korrespondent Robert Hetkämper.

Översatt med Google Translate.
Citera
2011-03-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihon
Jaha, jag som sitter i Tokyo nu, vad fan ska jag göra? Blir jag en jävla mutant eller något nu eller?

Jag undrar samma. Ganska lite folk i Shibuya utanför mitt fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in