Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu har jag två frågor som jag vill ha svar på om någon vet svaret. Den information jag har förstått eller snarare tror mig fattat är att vid en härdsmälta så kan ett utsläpp medföra minst sagt otrevligheter. Hur långt ifrån Fukushima är det farligt för människor att vistas på såväl lång som kort sikt med fel vind dvs om det blåser mot Tokyo.
Scenario två. Kärnbränslet letar sig ned under jorskorpan och infekterar grundvattnet. Hur stora skador blir det av ett sådant scenario. Kan man utesluta att Tokyo drabbas?
Fråga 1: Det är svårt att svara på. När radioaktiva ämnen lämnar reaktorhärden sprids de med vinden. Vilka områden som kontamineras beror på vind och nederbörd. Ta tjernobyl som exempel. En stor del av nedfallet landade i (dagens) Vitryssland, medan Kiev klarade sig bra. Alltså kan områden längre bort drabbas värre än områden närmre reaktorn. Hur det sprids kan beskrivas med sannolikheter där alla faktorer räknas in, som: sannolik vindriktning, nederbörd osv.
Fråga 2: Det du beskriver kallas the china syndrome. Teorin är att bränslet äter sig ned genom jordskorpan ned "till Kina". Finns även en film med samma titel baserat på Harrisburg-olyckan. Givetvis är det bara ett talesätt. Beräkningar som jag har sett visar att härden max kan äta sig ner till ett djup av 10 m. Skulle härden, rent hypotetiskt, äta sig ner till manteln (vilket knappast är troligt) är problemet med spridning löst.

Grundvatten kan kontamineras, men det beror lite på hur det ser ut under reaktorn
Tokyo kan helt klart drabbas om vindriktningen är ofördelaktig. Sen är väl frågan vilka effekterna blir eftersom orsak-verkan för joniserad strålning och cancer är oklart vid låga doser. Först vid 1 Sv (1000 mSv) börjar man se akuta symptom som illamående, kräkning osv. Utsläppet på 400 mSv/h som uppmätts vid en av reaktorerna är väldigt högt om de påstår att skydden är inakta (vilket jag inte tror att de är), men förhållandevis lågt i jämförelse med Tjernobyl.