2011-03-15, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag antar att du är en av dom där som för någon dag sedan sa, att det var helt olika förutsättningar i tjernobyl och japan.

Fast du har ju rätt om sverige, här är det ju andra, förutsättningar, eftersom det inte har smällt något kärnkraftverk här (än).....

Precis, som sagt, man säger alltid "just här var det väldigt speciella omständigheter som vi inte har här..." (citat Maria Wetterstrand)

Att jorden och människor konstant förser oss med "speciella omständigheter" i strid ström, är väl odiskutabelt.

Vad jag förstår så var det ju varken tsunamin, eller jordbävningen, som orsakade den här olyckan, utan problemet var just kylanordningen och bristen på reservenergi.
Citera
2011-03-15, 05:09
Medlem
Citat:
Det är det man skulle använt dom 25åren till att ta reda på i samband med att man folkomröstade för att avveckla med förtnuft. Istället hände ingenting, eftersom kärnkraftsmånglarna satt på dom lilla utvecklingspengarna som fanns.

Idag tror jag japan hade föredragit vind och kol varje dag i veckan. Vad tror du själv?

Jag tror dom hade föredragit kärnkraft faktiskt, då varken kol eller vind hade kunnat försörja landets enorma strömförbrukning.
Citera
2011-03-15, 05:13
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilt
Jag tror dom hade föredragit kärnkraft faktiskt, då varken kol eller vind hade kunnat försörja landets enorma strömförbrukning.

Som sagt, du kan väl åka ner och fråga dom.
Passa samtidigt på och övertyga dom om att kärnkraft inte är farligt, absolut inte farligare än vindkraft.
Citera
Medlem
Citat:
Skönt att du säger det. Nu känner jag mig lugn.
Du kanske skall åka ner till området i japan och proklamera det också?
Jag säger inte att olyckan inte är allvarlig, bara att den inte går att jämföra med tjernobyl. Här är det bara små läckor. Nog så allvarligt, men inte jämförbart med en stor brand och en öppen härd.

och jag tror säkert att japan kommer fortsätta med kärnkraft. Alternativen för dem är mycket värre. Nya kärnkraftverk kan designas även för så här kraftiga jordbävningar. Dessa var inte det.
Citera
Medlem
Fishdickss avatar
Fler efterskalv och tsunamis, ingen nåd på japan inte.
Citera
2011-03-15, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag funderar just nu på att dra till Sydkorea, ni som har koll på hur det sprider sig och allt det där. Är det ens någon idé att åka en sådan kort sträcka eller kommer strålningen dit på nolltid också?

Bor du inte inom 5 mil så ska det inte vara någon fara.

Kom ihåg när folk vill sprida kaos o pratar om att det sprider sig så är det inte tex ens en MC(eller vad fan det nu heter) som de mätt upp i tokyo 0,002 något (En människa kan utsättas för 150 utan skada). Och det har redan gått tillbaka till det normala värdet.

Låt inte folk/pressen skapa kaos i skallen på dig. Prata med ambassaden och lyssna på de japanska nyheterna.
Senast redigerad av Sushimannen 2011-03-15 kl. 05:16.
Citera
2011-03-15, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Jag säger inte att olyckan inte är allvarlig, bara att den inte går att jämföra med tjernobyl. Här är det bara små läckor. Nog så allvarligt, men inte jämförbart med en stor brand och en öppen härd.
Är du säker på det? Har hört experter säga det med.
Citera
2011-03-15, 05:16
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390

Man har tre reaktorer som inte är under något som påminner om kontroll. Nu pratar man om spring för livet bland dom anställda, om det ens är någon idé, med tanke på doserna som dom förmodligen redan utsatts för....
Vad tror du kommer att hända med dina "små läckor" dom närmsta tre dagarna?
Citera
2011-03-15, 05:16
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushimannen
400 milicevers (stavning?) nu uppmätt runt själva reaktorn. 150 mc är farligt för kroppen sa de på nyheterna. Däremot ska man behöva utsättas för detta under en längre tid (veckor) för att det ska finnas en effekt på hälsan. Om det når till tokyo ska det bara vara ett par enstaka mc som kommer fram.

Hah?
Så du menar att 400 mSv/h inte är skadligt? Stå där i några timmar och du får se vad som är farligt..
Annars mäter de fel, man mäter inte strålningen "400 mSv/7-days" utan man mäter per timme.
Citera
2011-03-15, 05:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihon
Så jävla tråkigt att tråden ska vara full av dina konspirationsteorier.

Och din oförmåga/ovilja att se sanningen är skrämmande. För 2-3 dagar sen var det vilda spekulationer om man pratade om härdsmälta, att det skulle vara risk för dom andra reaktorerna, och om man ifrågasatte dom 1000-1700 som rapporterades döda.
Citera
2011-03-15, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Hah?
Så du menar att 400 mSv/h inte är skadligt? Stå där i några timmar och du får se vad som är farligt..
Annars mäter de fel, man mäter inte strålningen "400 mSv/7-days" utan man mäter per timme.

400 är skadligt och det är precis runt själva reaktorerna. Ursäkt för luddigt inlägg. Menade att man hade kunnat stå ut med ända upp till 150 under en längre tid utan någon större effekt på hälsan. Det sa de på nyeterna iallafall.
Citera
2011-03-15, 05:26
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushimannen
400 är skadligt och det är precis runt själva reaktorerna. Ursäkt för luddigt inlägg. Menade att man hade kunnat stå ut med ända upp till 150 under en längre tid utan någon större effekt på hälsan. Det sa de på nyeterna iallafall.

Njae står du med 150 mSv/h så är du uppe i 1 Sv efter några timmar.. att säga att det inte är skadligt i nyheterna är ju skadligt i sig, det är livsfarligt. Det tickar på med andra ord, du får inte i dig "endast" 150 mSv. Det är en dos du får per timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in