Citat:
Ursprungligen postat av
Jullsan
Grejen r att ingen kommer frst/bry sig om de senaste rens avsnitt om ngra r d dom kommer vara utdaterade medan de ldre avsnitten fortfarande kommer vara relevanta. Det var bttre nr dom mer fokuserade p staden, karaktrerna och en "egen" story dr dom sen satte in satiren lite mer subtilt istllet fr dagens: "Kolla nu ska vi gra satir p den hr nyheten/trenden". I de ldre avsnitten var det p ytan "kiss och bajs" humor men under ytan var det briljant satir.
Det r ju samma konflikt som alltid funnits, och terfinns motsvarigheter till i alla lngkrare, vilken era av South Park man fredrar. South park gr ju frn att vara berttelser om ett gng ungar som r just jvliga ungar och deras upptg i en by - alla element r inte realistiska, men nd verlag smskaligt - till att hsten efter filmen f mycket mer grandiosa berttelser och miljer, vilket ocks ungarnas karaktrer anpassas till efter STMD. Sen gr man igenom ngra till faser, kring ssong 9-10 blir det mer - som du trffande beskrev det - en tecknad version of SNL. Man har vl frngtt det en aning senaste ssongerna, men det r ju svrt att sga mycket utan lite distans till det.
De olika erorna r helt olika serier med inte mycket mer n namnet och karaktrernas utseende som gemensam nmnare. Drmed r det klart att det kommer finnas starka knslor om nr South Park var eller blivit "bra". Jag har inga problem med att folk gillar olika delar, men det jag str mig p r precis vad du nmner, att de som gillar senare delar har en tendens att stta sig p hga hstar och helt utan att skmmas sga saker som "De frsta ssongerna var bara barnsligt kiss- och bajs, jag gillar de senare ssongerna bttre fr det r mer intelligent, mer satir och samhllskommentarer. Men du kanske inte riktigt r en sn som frstr pongerna.".
Herregud, en trering som ngon gng haft igng en amerikansk TV-kanal frstr "satiren" och de "politiska pongerna" i avsnitten post-filmen. De skrivs en ju rakt p pannan, mer explicita kunde de knappt bli. Och det r okej att gilla det, det r okej att gilla en tecknad version av SNL. Men att komma att pst att vi som inte r lika frtjusta inte frstr r pinsamt. Att sga att de frsta avsnitten saknar djup r bortom pinsamhet. Frn mitten av frsta ssongen till mitten av tredje ssongen skrev ngra av de mest briljanta avsnitt de producerat, dr man lyckades gra roliga avsnitt utifrn gedigna berttelser om livet fr ett gng jvliga ungar i en smstad och samtidigt lyckades vva in - vlintegrerat och finessrikt , snarare n dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller gra satir ver i samhllet. Hndelserna i samhllet reflekterades genom hndelserna i South park, snarare n att hndelserna i samhllet visades i tecknad version i programmet South Park.