2015-10-02, 22:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
r det inklusive intro och credits?
Du har rtt. Det r frmst inledningen och eftertexterna som r lngre i den lngre versionen. Inget extra innehll utan samma fast ocensurerat.
Citera
2015-10-03, 02:18
Medlem
El Capitanos avatar
Det knns som de bygger upp till ngonting, det r ju hela tiden det hr med att de tystats av politisk korrekthet i bakgrunden i hela nya ssongen. Jag undrar om Mr Garrisson blir president och gr s allting blir anti-korrekt istllet, eller vi kanske fr tillbaka death camp of tolerance Min knsla r att hela ssongen r mer sammanhngande och det hela kommer spra rejlt snart och sluta i ngot mer eller mindre krigiskt.

Att de har tappat det tror jag inte ett dugg p. Det rcker ju att kika p south park-spelet som kom fr ngot r sedan och r fantastiskt. Det r ju enbart ventyr med killarna s som vissa efterlyser, s det r mjligt att man vill variera sig ngot. Dessutom ska det komma en uppfljare till stick of truth med ungefr samma upplgg, s mycket av rollspelsgrejerna gr dit tror jag.
Senast redigerad av El Capitano 2015-10-03 kl. 02:23.
Citera
2015-10-03, 03:46
Medlem
Splatta-holics avatar
senaste avsnitten har ju varit awesome, med lite ndringar skulle det kunna vara sverige det handlar om Fucking PK-fuckers.

avsnitt 3 var bra men tyckte det var lite ovanligt fr South Park, menar, serist frsta gngen jag nstan blev lite knslomssig nr jag sett ett avsnitt av south park. Nr kenny visar att han kpte en docka till sin syster, kndes inte som ett south park tillflle, fast fr jag druckit massor av l s kan var det fast minns att det varit ngra sna avsnitt, som hobbit-avsnittet som slutade lite melankoliskt.
Citera
2015-10-03, 13:15
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullsan
Grejen r att ingen kommer frst/bry sig om de senaste rens avsnitt om ngra r d dom kommer vara utdaterade medan de ldre avsnitten fortfarande kommer vara relevanta. Det var bttre nr dom mer fokuserade p staden, karaktrerna och en "egen" story dr dom sen satte in satiren lite mer subtilt istllet fr dagens: "Kolla nu ska vi gra satir p den hr nyheten/trenden". I de ldre avsnitten var det p ytan "kiss och bajs" humor men under ytan var det briljant satir.
Det r ju samma konflikt som alltid funnits, och terfinns motsvarigheter till i alla lngkrare, vilken era av South Park man fredrar. South park gr ju frn att vara berttelser om ett gng ungar som r just jvliga ungar och deras upptg i en by - alla element r inte realistiska, men nd verlag smskaligt - till att hsten efter filmen f mycket mer grandiosa berttelser och miljer, vilket ocks ungarnas karaktrer anpassas till efter STMD. Sen gr man igenom ngra till faser, kring ssong 9-10 blir det mer - som du trffande beskrev det - en tecknad version of SNL. Man har vl frngtt det en aning senaste ssongerna, men det r ju svrt att sga mycket utan lite distans till det.

De olika erorna r helt olika serier med inte mycket mer n namnet och karaktrernas utseende som gemensam nmnare. Drmed r det klart att det kommer finnas starka knslor om nr South Park var eller blivit "bra". Jag har inga problem med att folk gillar olika delar, men det jag str mig p r precis vad du nmner, att de som gillar senare delar har en tendens att stta sig p hga hstar och helt utan att skmmas sga saker som "De frsta ssongerna var bara barnsligt kiss- och bajs, jag gillar de senare ssongerna bttre fr det r mer intelligent, mer satir och samhllskommentarer. Men du kanske inte riktigt r en sn som frstr pongerna.".

Herregud, en trering som ngon gng haft igng en amerikansk TV-kanal frstr "satiren" och de "politiska pongerna" i avsnitten post-filmen. De skrivs en ju rakt p pannan, mer explicita kunde de knappt bli. Och det r okej att gilla det, det r okej att gilla en tecknad version av SNL. Men att komma att pst att vi som inte r lika frtjusta inte frstr r pinsamt. Att sga att de frsta avsnitten saknar djup r bortom pinsamhet. Frn mitten av frsta ssongen till mitten av tredje ssongen skrev ngra av de mest briljanta avsnitt de producerat, dr man lyckades gra roliga avsnitt utifrn gedigna berttelser om livet fr ett gng jvliga ungar i en smstad och samtidigt lyckades vva in - vlintegrerat och finessrikt , snarare n dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller gra satir ver i samhllet. Hndelserna i samhllet reflekterades genom hndelserna i South park, snarare n att hndelserna i samhllet visades i tecknad version i programmet South Park.
Citera
2015-10-04, 02:21
Medlem
Sodosopa-rsten av Trey gjorde hela avsnittet. S frbannad roligt.
Citera
2015-10-04, 23:23
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Aa helt ok. Inte det bsta, kanske fr det inte r s relevant i Sverige det hr. Saknar dock Cartman, Stan, Kyle, Kenny och ett Butters avsnitt. Har ju knappt haft ngot med Stan alls, eller srskilt mycket med Cartman

Jag tycker det r ganska relevant hr ocks. I Stockholm finns t.ex kvarteret SoFo, som r en direkt pararell till SodoSopa.
Citera
2015-10-05, 09:20
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Jag tycker det r ganska relevant hr ocks. I Stockholm finns t.ex kvarteret SoFo, som r en direkt pararell till SodoSopa.
Verkligen. Klassiska arbetarklasskvarter dr pundare huserat - som nu blivit trendigast i Stockholm dr en liten etta gr p 3 miljoner accepterat pris.
Citera
2015-10-05, 20:23
Medlem
kvittot87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Frn mitten av frsta ssongen till mitten av tredje ssongen skrev ngra av de mest briljanta avsnitt de producerat, dr man lyckades gra roliga avsnitt utifrn gedigna berttelser om livet fr ett gng jvliga ungar i en smstad och samtidigt lyckades vva in - vlintegrerat och finessrikt , snarare n dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller gra satir ver i samhllet.

Frsta tre ssongerna av South Park r ett jvla skmt, s jvla dligt. Det r frst ssong fyra som det moderna, roliga, satiriska och "smarta" South Park stter igng. Fr min del r ssong 7-10 hjdpunkterna. Jag kan fr vrigt bara hlla med Trey Parker gllande ssong 1-3:

"If I had to permanently erase anything from the library, it would basically be anything before season four. It's just embarrassing to watch. Okay, we were, like, 26, 27. But it's like, 'Really? We thought that was funny? We thought that was well-written? Oh my God, this is terrible'."

http://www.digitalspy.co.uk/ustv/fea...#ixzz3ii0XTr7D

Edit: Mste sga att du dumfrklarar dig sjlv om du jmfr ssong 9 -10 med SNL. Dr tappa jag den lilla respekten jag hade fr dig. Tror aldrig jag skrattat till ett SNL-avsnitt.
Senast redigerad av kvittot87 2015-10-05 kl. 20:30.
Citera
2015-10-05, 20:51
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvittot87
Frsta tre ssongerna av South Park r ett jvla skmt, s jvla dligt. Det r frst ssong fyra som det moderna, roliga, satiriska och "smarta" South Park stter igng. Fr min del r ssong 7-10 hjdpunkterna. Jag kan fr vrigt bara hlla med Trey Parker gllande ssong 1-3:

"If I had to permanently erase anything from the library, it would basically be anything before season four. It's just embarrassing to watch. Okay, we were, like, 26, 27. But it's like, 'Really? We thought that was funny? We thought that was well-written? Oh my God, this is terrible'."

Edit: Mste sga att du dumfrklarar dig sjlv om du jmfr ssong 9 -10 med SNL. Dr tappa jag den lilla respekten jag hade fr dig. Tror aldrig jag skrattat till ett SNL-avsnitt.

sch, Trey Parker kunde inte ha mer fel. Flera av de bsta avsnitten som gjorts terfinns i de tidiga ssongerna. Det absolut bsta, "Two guys naked in a hot tub" bland annat.
Citera
2015-10-06, 10:44
Moderator
sm910difs avatar
Citat:

Vad r det som r s "smart" och satiriskt med ssong 4-10? Vem som helst kan peka p ngot dumt i samhllet och gra en politisk pong kring det, fr det r den riktningen det "moderna" south park tog i att explicit peka p ngot popkulturellt fenomen, placera det i ngon absurd kontext och skrika "satir"! Alternativt att ta valfri politisk sikt ur contrarian-trsket och skriva den i nsan p folk.

Att de sjlva inte gillar den frsta eran har de ju uttryckt i mnga sammanhang, och jag ser inte vad det har fr betydelse. Dels s kmpar de likt alla lngkrare mot att anses p utdende och har drfr kraftiga ekonomiska incitament till att hvda att de blivit mycket bttre efter sina kursndringar - istllet fr tvrtom - och dels s tycker de frmodligen genuint sjlva att den bombastiska varianten av South Park r roligare. Annars skulle de ju inte fortstta p inslgen vg Regin, mycket av den komiska tajmingen och produktionsvrdet verlag har ju blivit klart bttre med ren, konstigt vore ju om serien inte frbttrades i mnga aspekter efter alla erfarenheter, lrdomar och pengar de ftt under ren. Det r snarare substansen i innehllet, finessen och den ungdomliga, kaxiga attityden som frsvunnit.

Chickenlover, Gnomes, Starvin' Marvin, Rainforest Schmainforest, Spontaneus Combustion och Two Guys Naked in a Hot Tub lter sig knappast kallas varken "terrible" eller "embarrassing". Kan sakna Ned & Jimbo ocks, deras jaktinsats i Volcano slr det mesta om n att budskapet knappast r srskilt diskret. Vad gller jmfrelsen med SNL, s tycker jag definitivt man kan brja se frn till det kring vad som komma skall kring ssong 9-10 som jag skrev men i full blom r det inte frrn i typ ssong 12 och ngra r framt. Vill minnas att man ocks tog in folk frn just SNL under ssong 11?
Senast redigerad av sm910dif 2015-10-06 kl. 11:09.
Citera
2015-10-06, 12:58
Medlem
Citat:

Mnga avsnitt frn de frsta ssongerna r bttre n mnga av de nyare avsnitten. Ssong 3 har flera guldkorn.
Citera
2015-10-06, 18:54
Medlem
kvittot87s avatar
Citat:
Vad r det som r s "smart" och satiriskt med ssong 4-10? Vem som helst kan peka p ngot dumt i samhllet och gra en politisk pong kring det, fr det r den riktningen det "moderna" south park tog i att explicit peka p ngot popkulturellt fenomen, placera det i ngon absurd kontext och skrika "satir"! Alternativt att ta valfri politisk sikt ur contrarian-trsket och skriva den i nsan p folk.

Fr min del r hur de lyckas gra sammansvetsade storylines med viktiga budskap och samtidigt vara sjukt roliga. Det r en kombination som r mycket svrt att lyckas med.

Citat:
Att de sjlva inte gillar den frsta eran har de ju uttryckt i mnga sammanhang, och jag ser inte vad det har fr betydelse. Dels s kmpar de likt alla lngkrare mot att anses p utdende och har drfr kraftiga ekonomiska incitament till att hvda att de blivit mycket bttre efter sina kursndringar - istllet fr tvrtom - och dels s tycker de frmodligen genuint sjlva att den bombastiska varianten av South Park r roligare.

Hur kan det inte ha betydelse? Att tv komiska genier uttrycker frakt fr de frsta ssongerna visar p att dessa ssongerna inte hll srskilt hg kvalit varken humor/story-mssigt. Att du hvdar att Trey och Matt skulle ha ekonomiska incitament fr att baktala de frsta ssongerna r helt taget frn luften, och visar p att du inte har ngon som helst aning hur de r som personer. Trey och Matt kr alltid p de tror p och skiter fullstndigt i vad andra tycker. De r otroligt frmgna s det r inte pengar som driver dom lngre. De har vid ett flertal tillfllen uttryckt sin frvning varfr de fortstter arbeta.

Citat:
Det r snarare substansen i innehllet, finessen och den ungdomliga, kaxiga attityden som frsvunnit. Chickenlover, Gnomes, Starvin' Marvin, Rainforest Schmainforest, Spontaneus Combustion och Two Guys Naked in a Hot Tub lter sig knappast kallas varken "terrible" eller "embarrassing". Kan sakna Ned & Jimbo ocks, deras jaktinsats i Volcano slr det mesta om n att budskapet knappast r srskilt diskret.

Kan inte frn rak arm sga att jag sett dessa avsnitt. Two Guys Naked in a Hot Tub kommer jag dock ihg var ett riktigt bra avsnitt. Men generellt i ssong 1-3 r det otroligt lg niv, och jag skms nr jag ser dessa avsnitt. Mnga som hatar South Park eller som inte frstr serien har just skapat sin bild av S&P frn dessa ssonger nr det gick p MTV etc frr i tiden, och som sedan inte gett det en ny chans.

Citat:
Vad gller jmfrelsen med SNL, s tycker jag definitivt man kan brja se frn till det kring vad som komma skall kring ssong 9-10 som jag skrev men i full blom r det inte frrn i typ ssong 12 och ngra r framt. Vill minnas att man ocks tog in folk frn just SNL under ssong 11?

I s fall r det minimala frn. Jag hller med dig om att South Park gick kraftfullt utfr vid ssong 12. (faktiskt inte ett enda bra avsnitt den ssongen). Det brjade redan vid slutet av ssong 11 med avsnitt som "Guitar Queer-O" och "The List".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in