Citat:
Ursprungligen postat av
Jullsan
Grejen är att ingen kommer förstå/bry sig om de senaste årens avsnitt om några år då dom kommer vara utdaterade medan de äldre avsnitten fortfarande kommer vara relevanta. Det var bättre när dom mer fokuserade på staden, karaktärerna och en "egen" story där dom sen satte in satiren lite mer subtilt istället för dagens: "Kolla nu ska vi göra satir på den här nyheten/trenden". I de äldre avsnitten var det på ytan "kiss och bajs" humor men under ytan var det briljant satir.
Det är ju samma konflikt som alltid funnits, och återfinns motsvarigheter till i alla långkörare, vilken era av South Park man föredrar. South park går ju från att vara berättelser om ett gäng ungar som är just jävliga ungar och deras upptåg i en by - alla element är inte realistiska, men ändå överlag småskaligt - till att hösten efter filmen få mycket mer grandiosa berättelser och miljöer, vilket också ungarnas karaktärer anpassas till efter STMD. Sen går man igenom några till faser, kring säsong 9-10 blir det mer - som du träffande beskrev det - en tecknad version of SNL. Man har väl frångått det en aning senaste säsongerna, men det är ju svårt att säga mycket utan lite distans till det.
De olika erorna är helt olika serier med inte mycket mer än namnet och karaktärernas utseende som gemensam nämnare. Därmed är det klart att det kommer finnas starka känslor om när South Park var eller blivit "bra". Jag har inga problem med att folk gillar olika delar, men det jag stör mig på är precis vad du nämner, att de som gillar senare delar har en tendens att sätta sig på höga hästar och helt utan att skämmas säga saker som "De första säsongerna var bara barnsligt kiss- och bajs, jag gillar de senare säsongerna bättre för det är mer intelligent, mer satir och samhällskommentarer. Men du kanske inte riktigt är en sån som förstår poängerna.".
Herregud, en treåring som någon gång haft igång en amerikansk TV-kanal förstår "satiren" och de "politiska poängerna" i avsnitten post-filmen. De skrivs en ju rakt på pannan, mer explicita kunde de knappt bli. Och det är okej att gilla det, det är okej att gilla en tecknad version av SNL. Men att komma att påstå att vi som inte är lika förtjusta inte förstår är pinsamt. Att säga att de första avsnitten saknar djup är bortom pinsamhet. Från mitten av första säsongen till mitten av tredje säsongen skrev några av de mest briljanta avsnitt de producerat, där man lyckades göra roliga avsnitt utifrån gedigna berättelser om livet för ett gäng jävliga ungar i en småstad och samtidigt lyckades väva in - välintegrerat och finessrikt , snarare än dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller göra satir över i samhället. Händelserna i samhället reflekterades genom händelserna i South park, snarare än att händelserna i samhället visades i tecknad version i programmet South Park.