2015-10-02, 22:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Är det inklusive intro och credits?
Du har rätt. Det är främst inledningen och eftertexterna som är längre i den längre versionen. Inget extra innehåll utan samma fast ocensurerat.
Citera
2015-10-03, 02:18
Medlem
El Capitanos avatar
Det känns som de bygger upp till någonting, det är ju hela tiden det här med att de tystats av politisk korrekthet i bakgrunden i hela nya säsongen. Jag undrar om Mr Garrisson blir president och gör så allting blir anti-korrekt istället, eller vi kanske får tillbaka death camp of tolerance Min känsla är att hela säsongen är mer sammanhängande och det hela kommer spåra rejält snart och sluta i något mer eller mindre krigiskt.

Att de har tappat det tror jag inte ett dugg på. Det räcker ju att kika på south park-spelet som kom för något år sedan och är fantastiskt. Det är ju enbart äventyr med killarna så som vissa efterlyser, så det är möjligt att man vill variera sig något. Dessutom ska det komma en uppföljare till stick of truth med ungefär samma upplägg, så mycket av rollspelsgrejerna går dit tror jag.
Senast redigerad av El Capitano 2015-10-03 kl. 02:23.
Citera
2015-10-03, 03:46
Medlem
Splatta-holics avatar
senaste avsnitten har ju varit awesome, med lite ändringar skulle det kunna vara sverige det handlar om Fucking PK-fuckers.

avsnitt 3 var bra men tyckte det var lite ovanligt för South Park, menar, seriöst första gången jag nästan blev lite känslomässig när jag sett ett avsnitt av south park. När kenny visar att han köpte en docka till sin syster, kändes inte som ett south park tillfälle, fast för jag druckit massor av öl så kan var det fast minns att det varit några såna avsnitt, som hobbit-avsnittet som slutade lite melankoliskt.
Citera
2015-10-03, 13:15
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullsan
Grejen är att ingen kommer förstå/bry sig om de senaste årens avsnitt om några år då dom kommer vara utdaterade medan de äldre avsnitten fortfarande kommer vara relevanta. Det var bättre när dom mer fokuserade på staden, karaktärerna och en "egen" story där dom sen satte in satiren lite mer subtilt istället för dagens: "Kolla nu ska vi göra satir på den här nyheten/trenden". I de äldre avsnitten var det på ytan "kiss och bajs" humor men under ytan var det briljant satir.
Det är ju samma konflikt som alltid funnits, och återfinns motsvarigheter till i alla långkörare, vilken era av South Park man föredrar. South park går ju från att vara berättelser om ett gäng ungar som är just jävliga ungar och deras upptåg i en by - alla element är inte realistiska, men ändå överlag småskaligt - till att hösten efter filmen få mycket mer grandiosa berättelser och miljöer, vilket också ungarnas karaktärer anpassas till efter STMD. Sen går man igenom några till faser, kring säsong 9-10 blir det mer - som du träffande beskrev det - en tecknad version of SNL. Man har väl frångått det en aning senaste säsongerna, men det är ju svårt att säga mycket utan lite distans till det.

De olika erorna är helt olika serier med inte mycket mer än namnet och karaktärernas utseende som gemensam nämnare. Därmed är det klart att det kommer finnas starka känslor om när South Park var eller blivit "bra". Jag har inga problem med att folk gillar olika delar, men det jag stör mig på är precis vad du nämner, att de som gillar senare delar har en tendens att sätta sig på höga hästar och helt utan att skämmas säga saker som "De första säsongerna var bara barnsligt kiss- och bajs, jag gillar de senare säsongerna bättre för det är mer intelligent, mer satir och samhällskommentarer. Men du kanske inte riktigt är en sån som förstår poängerna.".

Herregud, en treåring som någon gång haft igång en amerikansk TV-kanal förstår "satiren" och de "politiska poängerna" i avsnitten post-filmen. De skrivs en ju rakt på pannan, mer explicita kunde de knappt bli. Och det är okej att gilla det, det är okej att gilla en tecknad version av SNL. Men att komma att påstå att vi som inte är lika förtjusta inte förstår är pinsamt. Att säga att de första avsnitten saknar djup är bortom pinsamhet. Från mitten av första säsongen till mitten av tredje säsongen skrev några av de mest briljanta avsnitt de producerat, där man lyckades göra roliga avsnitt utifrån gedigna berättelser om livet för ett gäng jävliga ungar i en småstad och samtidigt lyckades väva in - välintegrerat och finessrikt , snarare än dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller göra satir över i samhället. Händelserna i samhället reflekterades genom händelserna i South park, snarare än att händelserna i samhället visades i tecknad version i programmet South Park.
Citera
2015-10-04, 02:21
Medlem
Sodosopa-rösten av Trey gjorde hela avsnittet. Så förbannad roligt.
Citera
2015-10-04, 23:23
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Aa helt ok. Inte det bästa, kanske för det inte är så relevant i Sverige det här. Saknar dock Cartman, Stan, Kyle, Kenny och ett Butters avsnitt. Har ju knappt haft något med Stan alls, eller särskilt mycket med Cartman

Jag tycker det är ganska relevant här också. I Stockholm finns t.ex kvarteret SoFo, som är en direkt pararell till SodoSopa.
Citera
2015-10-05, 09:20
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Jag tycker det är ganska relevant här också. I Stockholm finns t.ex kvarteret SoFo, som är en direkt pararell till SodoSopa.
Verkligen. Klassiska arbetarklasskvarter där pundare huserat - som nu blivit trendigast i Stockholm där en liten etta går på 3 miljoner accepterat pris.
Citera
2015-10-05, 20:23
Medlem
kvittot87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Från mitten av första säsongen till mitten av tredje säsongen skrev några av de mest briljanta avsnitt de producerat, där man lyckades göra roliga avsnitt utifrån gedigna berättelser om livet för ett gäng jävliga ungar i en småstad och samtidigt lyckades väva in - välintegrerat och finessrikt , snarare än dagens explicita skrivande i pannan - vad man vill riktiga kritik mot, kommentera eller göra satir över i samhället.

Första tre säsongerna av South Park är ett jävla skämt, så jävla dåligt. Det är först säsong fyra som det moderna, roliga, satiriska och "smarta" South Park sätter igång. För min del är säsong 7-10 höjdpunkterna. Jag kan för övrigt bara hålla med Trey Parker gällande säsong 1-3:

"If I had to permanently erase anything from the library, it would basically be anything before season four. It's just embarrassing to watch. Okay, we were, like, 26, 27. But it's like, 'Really? We thought that was funny? We thought that was well-written? Oh my God, this is terrible'."

http://www.digitalspy.co.uk/ustv/feature/a662888/18-of-the-most-fascinating-south-park-facts-to-celebrate-its-18th-birthday.html#ixzz3ii0XTr7D

Edit: Måste säga att du dumförklarar dig själv om du jämför säsong 9 -10 med SNL. Där tappa jag den lilla respekten jag hade för dig. Tror aldrig jag skrattat till ett SNL-avsnitt.
Senast redigerad av kvittot87 2015-10-05 kl. 20:30.
Citera
2015-10-05, 20:51
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvittot87
Första tre säsongerna av South Park är ett jävla skämt, så jävla dåligt. Det är först säsong fyra som det moderna, roliga, satiriska och "smarta" South Park sätter igång. För min del är säsong 7-10 höjdpunkterna. Jag kan för övrigt bara hålla med Trey Parker gällande säsong 1-3:

"If I had to permanently erase anything from the library, it would basically be anything before season four. It's just embarrassing to watch. Okay, we were, like, 26, 27. But it's like, 'Really? We thought that was funny? We thought that was well-written? Oh my God, this is terrible'."

http://www.digitalspy.co.uk/ustv/feature/a662888/18-of-the-most-fascinating-south-park-facts-to-celebrate-its-18th-birthday.html#ixzz3ii0XTr7D

Edit: Måste säga att du dumförklarar dig själv om du jämför säsong 9 -10 med SNL. Där tappa jag den lilla respekten jag hade för dig. Tror aldrig jag skrattat till ett SNL-avsnitt.

Äsch, Trey Parker kunde inte ha mer fel. Flera av de bästa avsnitten som gjorts återfinns i de tidiga säsongerna. Det absolut bästa, "Two guys naked in a hot tub" bland annat.
Citera
2015-10-06, 10:44
Moderator
sm910difs avatar
Citat:

Vad är det som är så "smart" och satiriskt med säsong 4-10? Vem som helst kan peka på något dumt i samhället och göra en politisk poäng kring det, för det är den riktningen det "moderna" south park tog i att explicit peka på något popkulturellt fenomen, placera det i någon absurd kontext och skrika "satir"! Alternativt att ta valfri politisk åsikt ur contrarian-träsket och skriva den i näsan på folk.

Att de själva inte gillar den första eran har de ju uttryckt i många sammanhang, och jag ser inte vad det har för betydelse. Dels så kämpar de likt alla långkörare mot att anses på utdöende och har därför kraftiga ekonomiska incitament till att hävda att de blivit mycket bättre efter sina kursändringar - istället för tvärtom - och dels så tycker de förmodligen genuint själva att den bombastiska varianten av South Park är roligare. Annars skulle de ju inte fortsätta på inslgen väg Regin, mycket av den komiska tajmingen och produktionsvärdet överlag har ju blivit klart bättre med åren, konstigt vore ju om serien inte förbättrades i många aspekter efter alla erfarenheter, lärdomar och pengar de fått under åren. Det är snarare substansen i innehållet, finessen och den ungdomliga, kaxiga attityden som försvunnit.

Chickenlover, Gnomes, Starvin' Marvin, Rainforest Schmainforest, Spontaneus Combustion och Two Guys Naked in a Hot Tub låter sig knappast kallas varken "terrible" eller "embarrassing". Kan sakna Ned & Jimbo också, deras jaktinsats i Volcano slår det mesta om än att budskapet knappast är särskilt diskret. Vad gäller jämförelsen med SNL, så tycker jag definitivt man kan börja se frön till det kring vad som komma skall kring säsong 9-10 som jag skrev men i full blom är det inte förrän i typ säsong 12 och några år framåt. Vill minnas att man också tog in folk från just SNL under säsong 11?
Senast redigerad av sm910dif 2015-10-06 kl. 11:09.
Citera
2015-10-06, 12:58
Medlem
Citat:

Många avsnitt från de första säsongerna är bättre än många av de nyare avsnitten. Säsong 3 har flera guldkorn.
Citera
2015-10-06, 18:54
Medlem
kvittot87s avatar
Citat:
Vad är det som är så "smart" och satiriskt med säsong 4-10? Vem som helst kan peka på något dumt i samhället och göra en politisk poäng kring det, för det är den riktningen det "moderna" south park tog i att explicit peka på något popkulturellt fenomen, placera det i någon absurd kontext och skrika "satir"! Alternativt att ta valfri politisk åsikt ur contrarian-träsket och skriva den i näsan på folk.

För min del är hur de lyckas göra sammansvetsade storylines med viktiga budskap och samtidigt vara sjukt roliga. Det är en kombination som är mycket svårt att lyckas med.

Citat:
Att de själva inte gillar den första eran har de ju uttryckt i många sammanhang, och jag ser inte vad det har för betydelse. Dels så kämpar de likt alla långkörare mot att anses på utdöende och har därför kraftiga ekonomiska incitament till att hävda att de blivit mycket bättre efter sina kursändringar - istället för tvärtom - och dels så tycker de förmodligen genuint själva att den bombastiska varianten av South Park är roligare.

Hur kan det inte ha betydelse? Att två komiska genier uttrycker förakt för de första säsongerna visar på att dessa säsongerna inte höll särskilt hög kvalité varken humor/story-mässigt. Att du hävdar att Trey och Matt skulle ha ekonomiska incitament för att baktala de första säsongerna är helt taget från luften, och visar på att du inte har någon som helst aning hur de är som personer. Trey och Matt kör alltid på de tror på och skiter fullständigt i vad andra tycker. De är otroligt förmögna så det är inte pengar som driver dom längre. De har vid ett flertal tillfällen uttryckt sin förvåning varför de fortsätter arbeta.

Citat:
Det är snarare substansen i innehållet, finessen och den ungdomliga, kaxiga attityden som försvunnit. Chickenlover, Gnomes, Starvin' Marvin, Rainforest Schmainforest, Spontaneus Combustion och Two Guys Naked in a Hot Tub låter sig knappast kallas varken "terrible" eller "embarrassing". Kan sakna Ned & Jimbo också, deras jaktinsats i Volcano slår det mesta om än att budskapet knappast är särskilt diskret.

Kan inte från rak arm säga att jag sett dessa avsnitt. Two Guys Naked in a Hot Tub kommer jag dock ihåg var ett riktigt bra avsnitt. Men generellt i säsong 1-3 är det otroligt låg nivå, och jag skäms när jag ser dessa avsnitt. Många som hatar South Park eller som inte förstår serien har just skapat sin bild av S&P från dessa säsonger när det gick på MTV etc förr i tiden, och som sedan inte gett det en ny chans.

Citat:
Vad gäller jämförelsen med SNL, så tycker jag definitivt man kan börja se frön till det kring vad som komma skall kring säsong 9-10 som jag skrev men i full blom är det inte förrän i typ säsong 12 och några år framåt. Vill minnas att man också tog in folk från just SNL under säsong 11?

I så fall är det minimala frön. Jag håller med dig om att South Park gick kraftfullt utför vid säsong 12. (faktiskt inte ett enda bra avsnitt den säsongen). Det började redan vid slutet av säsong 11 med avsnitt som "Guitar Queer-O" och "The List".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in