• 37 585 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 552 852 inlägg
2011-03-06, 12:10
Medlem
Emil99s avatar
F.A:Q WoW: Tråden om botar och fusk
Läs här innan du postar i den här tråden!
Förord:
Det här är en f.a.q för många frågor som vi lärt oss folk har ifrån World of warcraft – stora tråden om botar och fusk. Här hittar du väldigt mycket information om botar i allmänhet och vart du kan läsa vidare. Frågor som postas men som besvaras här kommer ignoreras eller så kommer du hänvisas att läsa här.

Vad är en bot ?
En bot är ett third-party program som styr din gubbe och gör olika saker så du slipper göra det, t.ex. Levla, Mina, Herba, Farma, Honor-grinding, Questa mm.

Jag vill börja botta. Vilka botar är det som fungerar idag ?
I dagens läge finns det många botar som är inriktade på olika saker.
De botar som har flest funktioner i dagens läge är Honorbuddy/Gatherbuddy samt PiroXbot.
Båda två av de här botarna kostar pengar men har genom WCC(Läs nedan) blivit crackade för communityn att använda.
Du har även många gratis botar såsom GPBot, sGather, sFisher mm. Som är utvecklade av personer från t.ex. MMOwned för allmänheten, dessa botar är oftast inte lika säkra som PiroX eller HB/GB.

Risk att bli bannad ?
Att använda en bot strider mot Blizzards regler, med andra ord har de rätt att banna ditt konto om de kommer på att du botar. Att botta så att du inte blir upptäckt innefattar mycket sunt förnuft. Ingen sitter och minar i uldum i 48timmar i sträck, ingen sitter och farmar volatile fire i 24 timmar i sträck. Botta med förnuft och simulera t.ex. Lunchpauser, toalettpauser och botta oftast 8 timmar åt gången är några bra riktlinjer. Det finns större guider på det här på diverse forum t.ex. HB/GB's forum.

Jag vill ha en bot för att herba/mina, vilken ska jag välja?
Det är helt upp till dig, de som brukar funka bäst, vara säkrast och ta minst tid att konfiguera är HB/GB eller PiroX. Sen finns det alternativ som sGather, Lazybot mm. Läs på om de olika botarna och använd en som du tycker verkar vettig.

Jag vill ha en bot för att farma honor, vilken ska jag välja ?
Läs texten på föregående fråga.

Hur säkert är det att botta ?
botar som HB/GB och PiroX använder en s.k tripwire vilket betyder att om de ser att warden (Blizzards anti-bot program) blir uppdaterad eller beter sig på ett konstigt sätt skickar de ut ett kommando till alla bot-program så att de disconnectar eller bara slutar. Fortfarande så är det inte speciellt säkert att bara sätta igång botten med en publik-profil. Du är inte ensam med att botta och ju mindre personlig du gör botten desto större chans är det att du blir upptäckt.

Jag är intresserad av fusk, såsom speedhack mm.
Http://www.mmowned.com är det bästa forumet för alla exploits/hacks för wow just nu!

"Lite tips som kan minimera risken att åka dit!

Det första man borde göra vid level 85 är att se till att skaffa gear, ser man en som är level 85 och bär level 80 gear så kan man bli fundersam ifall det var ett tag sen man vart level 85, så se till att få PvE/PvP gear innan du börjar bota mycket, det kommer även underlätta för dig när du hamnar i combat med en mob eller med en spelare.

Se även till att ladda ner en Custom Class ifall du använder HB/GB2 som kan maximera din DPS, som även är tillgänglig för din spec, att köra med en Holy CC som Shadow Priest är inte bra, dels för att den inte kommer att utnyttja alla spells som finns i Shadow-kategorin och för att den inte kommer ha rätt rotation. Att läsa om hur du botar effektivast gör att du kan botta färre timmar för att nå ditt mål vilket gör att det i slutändan blir säkrare.

Att börja bota när du är med i en aktiv guild kan skapa misstankar ifall du raidar på kvällarna och botar på natten när du skrivit "Godnatt" strax efter raidet vart klar, så det bästa är att helt enkelt att vara så osocial på din botare om du tänker bota väldigt mycket.
Om du däremot är med i en guild där du botar om dagarna, se till att prata lite med guilden etc för att sätta upp en illusion av att det faktist är du som spelar.

Jag har sett folk som har postat massvis med samma saker på ah, som jag sedan addar och ser att de är online princip 24/7, det är ganska självklart att de botar då! Använd en eller flera olika karaktärer för att posta alla dina mats du grindat ihop på ah, det gör att de inte vet vem det är som har bottat ihop matsen.

Här följer en länk med tips från mmowned.
http://www.mmowned.com/forums/world-...t-botting.html

Länkar samt diverse relevant info om olika forum/botar.

Honorbuddy

http://www.thebuddyforum.com/
Är Honorbuddy och Gatherbuddys "riktiga" sida, det är där de som har köpt sin bot lägger ut profiler och Custom Classes.
Att posta ett error du har fått ifrån en crackad version utav Honorbuddy/Gatherbuddy kan få dig bannad där ganska lätt då de kan se i loggen om man inte rensar!

Sen så bör du inte använda samma namn där som på WCC, ifall du skulle vilja bli medlem, men det är inget obligatoriskt.
Det finns även ett par guider på hur man ställer in Honorbuddy och Gatherbuddy, fast många anser att WCCs guider har högre kvalité och är lättare att följa.

Honorbuddy är en bot som ger dig massvis med möjligheter!
Den kan göra allt ifrån att farma herbs, ores, clouds och skinna när du sover till att gå instancer!

För att farma ores, herbs och clouds så används Gatherbuddy, eller GB2 som finns inuti Honorbuddy, skillnaden emellan GB och GB2 är att GB2 är lite ostabil om man jämför med GB, som jag aldrig har märkt av, sen så använder GB2 även Custom Class som gör det ännu lättare i combat istället för att hålla på med jobbiga macros som inte tajmar bra!

För att kunna använda de gamla Gatherbuddy profilerna till GB2 så krävs det ett plugin som finns på deras länkade hemsida. Du har även fått möjlighet att bestämma hut högt den ska flyga vilket man inte kunde i GB, då flög den rakt upp och såg väldigt botaktigt ut, folk skapade till och med trådar på WoWs officiella forum och andra stora forum om det, att om en person flyger sådär så är risken ganska stor att det är en bot!

Numera kan man välja emellan PvP och BGbot när man vill köra PvP, de största skillnaderna är att BGbot har möjlighet att kapa baser i Arathi Bashin, försvara flaggbäraren i Warsong Gulch och i Eye of the Storm, den fungerar även i alla andra battlegrounds förutom i Alterac Valley där den fortfarande är "Not fully supported" men den bör springa helt korrekt men det är med tornen och flaggorna den inte klarar av att försvara, men det går fortfarande att köra den!

Instancebuddy eller IB som den också kallas kan gå instancer åt dig, du har själv möjlighet att välja vilken/vilka instancer den ska gå i, även random dungeon/HC dungeon.
Den klarar av att heala och DPSa, och har du en bra CC så kommer den att prestera EXTREMT bra i dungeons, min shaman healade fem gånger bättre än vad jag gjorde.
IB klarar även av att tanka i vissa dungeons, mer information om vilka instancer den klarar att gå i kommer du finna längst ner!

Med plugins så kan du även göra så att boten kan disenchanta, milling, crafting osv som du själv får välja vad den ska göra. Det finns även ett archeology plugin som levlar eller grindar archeology åt dig, fungerar extremt bra med flying mount och är väldigt enkelt att använda !

Mixed fungerar så att du kombinerar PvP och grinding tillsammans, under tiden du är i kö för att spela PvP så kan den grinda åt dig, något som jag inte har testat, men när du väljer mixed så kommer den inte ta baser och flaggor såsom i BGbot, det kommer troligen införas snart!

Questing tog bot världen med storm! När questing först kom så var det väldigt buggigt men har nu utvecklats och många profiler är 99% AFK, dock krävs det att du laddar ner vissa speciella filer för en del quests där vissa föremål används!

Men nu så fungerar questing väldigt bra, är mycket mer effektivare än grinding och du får även achievements, förut kunde man se ifall någon hade botat om personen kanske bara hade klarat 50 quests och var lvl 80 utan att ha kört pvp/instancer öht!

RaF eller Recuit a Friend som det heter går ut på att man har två fönster uppe utav både wow och HB, där man kan välja en master och en slave där slaven följer mastern och attackerar samma target osv, har testat det förut och tyckte att det inte fungerade helt korrekt!
Citera
2011-03-06, 12:10
Medlem
Emil99s avatar
PiroX

*Använd för guds skull inte ditt in-game namn när du registrerar dig på piroxbots.com, då botten är välkänd. Det är troligtvis det enda som kan få dig bannad när du använder pirox.*

Jag vill köpa Pirox, men jag vet inte om jag behöver något uppgraderingspaket, vad gör de olika?

Ja, som vi vet så existerar det inte bara Pirox basic, utan även tre uppgraderingar. Du behöver basic för att kunna uppgradera till antingen Elite, Premium eller Archa. Alla paketen köps individuellt, klicka på namnen för att få reda på de olika funktionerna. Du kan t.ex. köpa Premium utan att ha Elite och tvärtom.

Jag vill använda deras bot, men på hemsidan står det ju på flera ställen pvpTool istället för piroxbot?

Det är ett vanligt misstag att man skiljer på de olika, men pvpTool = Piroxbot, och innehåller alla funktioner. Du behöver inte något annat program än pvpTool bara för att du t.ex. vill döda mobs eller herba.

Nu har jag betalat, laddat ner och kört launchpad från [ URL="http://www.piroxbots.com/wowbot/download.html"]nerladdningslänken[/url], är det bara att tuta och köra nu?

Nej tyvärr, pirox är omtalade för alla inställningar som finns. Jag rekommenderar att du tittar genom de olika tabsen på botten, ditt sunda förnuft talar om vad som är livsviktigt just för dig. Sedan finns det hjälp, såsom OneClick. OneClick skapades för att hjälpa dig med grundinställningarna, tills du är erfaren nog att sätta upp en egen preset. Att spendera någon timme på forumet ger dig en snabb inblick i vad som behövs göras, och det finns mängder av supporttrådar.

Hjälp! Allting är ju på tyska!

Glömde jag att nämna att pirox från början endast var på tyska? Visst har det gått några år, men en stor del av använderbasen pratar endast tyska. Oroa dig inte, du går inte miste om någonting, alla [ B]viktiga[ /B] profiler och meddelanden finns översatta, scrolla bara ner så hittar du det!

Vilken profil väljer jag? :O

Att välja profil är större delen av bottandet, innan du lär dig hur du skapar en egen profil. Profilen bestämmer alltså hur botten ska röra sig, vad den ska döda, loota och när den ska mounta osv. I huvudsak är det så att ju fler views en profil har, desto bättre är den. Den vanliga regeln "ju fler det är som använder den, desto större är chansen att bli upptäckt och bannad" gäller alltså inte för pirox, då varje botare för sig blir unik med sin egen setup. Kolla genom kommentarerna för att ta reda på om profilen fungerar som den ska, piroxanvändare brukar göra det väldigt tydligt när en profil inte fyller sin funktion.

Hur håller jag ett säkert avstånd från att bli bannad?

Om det inte står nämnt i profilens beskrivning att den är gjord för 24/7 farming, gör då inte så att du lämnar den på i ett par dygn. Använd säkerhetsfunktionerna, de är gjorda för din skull. T.ex. att använda time schedule kan rädda ditt liv om du lämnar botten på i en vecka, då du kan ställa in den på att relogga då och då, ta lite pauser osv.

Har du tid, skapa då en egen whispermachine, alltså en text som visar botten vad den ska svara när du blir whisprad m.m. Det finns inte en färdig whispermachine på svenska, utan endast på engelska
och tyska, så din bot kommer inte kunna svara på meddelanden som skrivits på svenska.
[18:15:54] Joel | Soffgurkan |

Mmowned

http://www.mmowned.com/forums/
Ett forum som är fyllt med allt från gratis botar till diverse exploits/hacks t.ex. Speedhack, Teleporting etc.
Forumet har även mycket bra information om att sälja guld, och diverse guider på alla möjliga tricks och knep.

WarcraftCheating (WCC)

http://www.warcraftcheating.com
irc.lcirc.net#codexplosion
Twitter: wccforums
WCC är ett forum likt mmowned men som är mer inriktat på att botta. De var ursprungligen codeXplosion som crackade HB/GB och pvptool till pirox.
Idag gör de samma saker med många fler botar, samt speedhack du måste betalt för mm men för att få tillgång till allt måste du vara en aktiv medlem av deras community.
För att kunna logga in på botten krävs det att du har skrivit 5 posts på deras forum, för att ha tillgång till flying mount krävs det att du har varit medlem i över en månad eller är vip/donor. Kostnad för donor är 5 dollar och 10 dollar för vip.

Slutord
När du bottar gör du det på egen risk, du kan inte skylla på någon om du skulle åka dit för det är du som ifrån början börjat med det. Om du är osäker på allt det här så är det bästa rådet låt bli och läs på så att du förstår vad det är som kan gå snett.
Emil, Tropik och Soffan har alla tre bottat under en längre tid. Jag som skriver detta (Emil) har blivit bannad en gång, under första banwaven i TBC när det var mmoglider som gällde.
Sedan dess har jag bottat försiktigt och klarat mig fint, kom ihåg att det är antingen din girighet, likgiltighet eller ditt högmod som oftast får dig att åka dit.

Det finns ingen som helst möjlighet att säga om det är stor eller liten chans att åka dit när du bottar, det finns så oerhört många faktorer samt mycket som lämnas till slumpen.
Vi hoppas att våran faq har kastat ljus över ett par saker du undrade över, har du andra frågor kan du posta dem här eller läsa vidare på nåt av forumen vi länkat till.

F.A.Q skapad av: Emil99, Tropikhoe samt Soffgurkan
Senast redigerad av MondoBizarro 2011-03-12 kl. 17:29.
Citera
2011-03-06, 12:36
Medlem
Andrechawlas avatar
Bra initiativ!
Dock så tror jag att vi fortfarande kommer få se fragbitare fråga om honorbuddy eller Pirox är bäst om man inte vill bli bannad ..
Citera
2011-03-06, 13:05
Medlem
Soffgurkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
Bra initiativ!
Dock så tror jag att vi fortfarande kommer få se fragbitare fråga om honorbuddy eller Pirox är bäst om man inte vill bli bannad ..

Haha ja, de ger ju aldrig upp! Å andra sidan nämns det tre gånger i vår faq att man ska lägga ner lite av sin egen tid på att välja rätt

Mvh
Citera
2011-03-06, 13:30
Medlem
Snyggt jobbat!
Citera
2011-03-06, 13:42
Medlem
Jag har använt Honorbuddy i drygt ett år nu och är ganska nöjd men nu har jag bestämt mig för att utmana mig själv - jag ska göra en egen bot! Den ska kodas i C# och plugins, CCs och profiler kommer att kunna kodas i Lua. Än så länge har jag bara hunnit med att göra själva grunden - den kan röra sig med CTM, logga in automatiskt men har inte lyckats skapa något mesh-liknande ännu. Det som kommer att vara unikt med min bot (som för övrigt förhoppningsvis kommer att släppas om ca. 6 månader) är att man ska kunna slå på den så kör den från 1-85 på det mest effektivaste sättet. Man ska inte behöva starta om något eller liknande.

Hur ska detta fungera då?
- Botten kan logga in sig själv automatiskt om det crashar
- Botten kommer (beroende på inställningar) automatiskt att ta pauser för att vara mer mänsklig
- Botten kommer att variera mellan dungeons (15-85), battlegrounds (~50-85) och questing (1-85)
- Botten behöver inte profiler för standard 1-85 men man kan ändå lägga in för till exempel herb farming
- Botten tar på sig gear av sig själv, lägger ut talents av sig själv och köper mat själv
- Den jobbigaste (att göra) men samtidigt roligaste delen av botten är att den ska ha ett automatiskt chatsystem. Det är ännu inte bestämt hur det ska fungera men man ska inte kunna märka att det är en bot.

Har ni några frågor eller önskningar på funktioner? Den kommer troligen att ha en startavgift på ~$50.

ÄLSKAR BOTTING
Citera
2011-03-06, 13:46
Avstängd
WaaLolzzs avatar
Bra jobbat, mycket bra skrivet.
Citera
2011-03-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sc0ut
-Massa text-

Har ni några frågor eller önskningar på funktioner? Den kommer troligen att ha en startavgift på ~$50.

ÄLSKAR BOTTING

Lyckas du fixa det, så kommer jag nog testa din bot xD
Citera
2011-03-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil1
Lyckas du fixa det, så kommer jag nog testa din bot xD
Låter bra! Den kommer definitivt att erbjudas gratis till utvalda personer för testing.
Citera
2011-03-06, 14:17
Medlem
Carelesss avatar
Fortsätter diskussionen här.
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Om du absolut ska fuska så botta istället, mycket säkrare + du kan levla hur många alts du vill för lägre pris.

[EDIT] Disskussioner om bottande och fisk får vi ta i tråden tillägnad det. - https://www.flashback.org/t1477330
Jo jag använder pirox för att farma herbs och dylikt, men när det kommer till att lära honom hur han ska bete sig i combat står den bara still och buffar upp sig. Därför har jag gett upp med den biten.

F.ö. undrar jag varför pirox archaeology beter sig så cp. Det sättet den flyger på ser ju stört ut och vem som helst fattar ju att en bot är inblandad. Ja, jag tänkte att det var värt att köpa pirox efter att ha använt en hackad version i någon vecka.
Citera
2011-03-06, 14:29
Medlem
shredding-pows avatar
bra guide
Citera
2011-03-06, 14:30
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Fortsätter diskussionen här.Jo jag använder pirox för att farma herbs och dylikt, men när det kommer till att lära honom hur han ska bete sig i combat står den bara still och buffar upp sig. Därför har jag gett upp med den biten.

F.ö. undrar jag varför pirox archaeology beter sig så cp. Det sättet den flyger på ser ju stört ut och vem som helst fattar ju att en bot är inblandad. Ja, jag tänkte att det var värt att köpa pirox efter att ha använt en hackad version i någon vecka.
Nu har jag vare sig spelat wow eller botat sen början/mitten på LK så kan inte ge detaljerade råd.

Men 99% av alla som har problem liknande dina har ställt in boten fel, jag skulle nog rekomendera dig att först och främst resetta ALLT och sen följa en guide hur man ställer in den bäst för din klass/specc (finns oftast på deras forum), efter det så gör du dina egna profiler, visst det är lite pilligare men det lönar sig i längden.
Citera