Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-11, 21:25
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Cannabisbruk+känslomässigt trauma+ångest= Tre vanliga triggers i kombination med varandra. Om du fortfarande brukar cannabis, så bör du lägga ner med det helt och hållet. Likaså andra droger. Avhållsamhet från alkohol kan vara bra. Jag vet inte hur svåra dina symtom är, samt om det handlar om rena perceptionsrubbningar (som i mitt fall) eller mer om tankar och känslor, som är ångestrelaterade (jag har märkt en tendens hos forumanvändare på Flashback att blanda ihop depersonalisation med derealisation eller använda sig av det ena ordet när de egentligen syftar på det andra eller helt enkelt använda sig av ''DP/DR'' som något sorts övergripande samlingsbegrepp för overklighetskänslor/tankar; det här beror sannolikt på att de flesta som har den här sortens problematik inte är formellt diagnosticerade med någon dissociativ problematik, utan är självdiagnosticerade och har inhämtat sin kunskap från nätet). Du antyder ju själv att dina tankar ställer till det för dig, att när du känner dig någorlunda ''normal'', så har dina tankar en tvångsmässig tendens att ''påminna'' dig själv om att du faktiskt har en viss symtombild. Därför kanske mindfulnessövningar kan vara till hjälp. Att prata om det med t. ex. en psykolog eller någon, som du känner förtroende för, kan hjälpa. Eller så ebbar dina symtom ut av sig själva med tiden.
En till fråga! Ifall jag ska gå till en psykolog ska man berätta att man rökt? Eller kan man få en massa problem efter då
Citera
2017-03-12, 09:25
  #50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Har lagt av med rökat, slutade efter någon vecka efter nyårsafton rökte en gång för några veckor sen men då fick jag grova overklighetskänslor och en massa ångest. Det påminde mig bara att den här skiten ska jag inte röra. Men jag nojjar för att det verkar liksom inte bli bättre efter jag slutat. Så en fråga är jag seg med minnen för själva rökat, eller är pågrund av DR/DP som jag tror det är?

Mig veterligen kan cannabisbruk trigga episoder av DP/DR hos känsliga personer, men det är även möjligt att du känner dig seg och dimmig i huvudet ett tag efter att ha slutat med CB, särskilt om du rökte kontinuerligt under en längre period, dagligen. Kan du beskriva lite mer ingående hur dina symtom yttrar sig? Du verkar vara mycket fixerad vid tankar på att allting är overkligt, men hur upplever du din omvärld?

Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
En till fråga! Ifall jag ska gå till en psykolog ska man berätta att man rökt? Eller kan man få en massa problem efter då

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta. Jag tror att en psykolog kan hjälpa dig, men om det t. ex. är på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning, så kommer psykologen sannolikt - om du väljer att berätta - dokumentera/journalföra att du har brukat eller missbrukat cannabis. Om du t. ex. skulle träffa en psykiater på samma mottagning, så kommer denne troligtvis - innan ert första samtal - ha läst igenom anteckningarna från psykologen. Huruvida du får problem på grund av detta vågar jag inte svara på, faktiskt.
Citera
2018-05-07, 02:32
  #51
Medlem
Zeptums avatar
Lider av samma skit. Ett ständigt tunnelseeende är den bästa beskrivningen. Ångestattacker några gånger i veckan.
Citera
2018-10-25, 23:13
  #52
Medlem
peppess avatar
Jag har aldtig tagit en drog i hela mitt liv, inte ens cannabis så den tesen kan vi släppa.
Jag har lidit i många år och upplever hela världen som ett ingenmansland och personer är nog verkliga och har ett liv. Det är bara jag som inte är som andra och som inte är i kontakt med mig själv.

Finns en relativt nystartad grupp på Facebook för de som vill diskutera med andra svenskar i liknande situation.
https://m.facebook.com/groups/264399...64399820805978

Allt gôtt!
Citera
2019-05-29, 17:20
  #53
Avstängd
Chloemmms avatar
Kan det inte vara så att man lägger mycket fokus och tankar på detta? Vilket förvärrar symtomen ?

Jag lider själv av det. Men jag tänker på det ofta och känner efter ofta. Även undermedvetet.

Tänker man hela tiden jag får inte må illa. tänk om jag mår illa när jag går till stan osv osv så kommer man må illa givetvis. Tror det är lite samma här
Citera
2020-10-09, 18:50
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeptum
Lider av samma skit. Ett ständigt tunnelseeende är den bästa beskrivningen. Ångestattacker några gånger i veckan.


Samma, haft de dygnet runt i över 10 år.
Panikattack under cannabis utlöste de.
Ju mer ångest jag får ju svårare spacar de i huvudet.

Benso lindrar de kraftigt nu när jsg försöker gå av de är de olidligt starka..

Tror aldrig jsg kommer bli av med dom här..

Finns de någon medicin som faktist visat sig fungera ? Har såklart testat anti Depp, ätit bra kost o tränings livet visst mår jsg bra o kan kontrollera de bättre men de försvinner aldrig helt inte ens en sekund vilket gör mig väldigt deprimerad 😞
Citera
2020-10-10, 18:08
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peppes
Jag har aldtig tagit en drog i hela mitt liv, inte ens cannabis så den tesen kan vi släppa.
Jag har lidit i många år och upplever hela världen som ett ingenmansland och personer är nog verkliga och har ett liv. Det är bara jag som inte är som andra och som inte är i kontakt med mig själv.

Finns en relativt nystartad grupp på Facebook för de som vill diskutera med andra svenskar i liknande situation.
https://m.facebook.com/groups/264399...64399820805978

Allt gôtt!

Bra beskrivning.

Haft DR till och från i ca 22 år. Troligtvis utlöst av en eller flera panikångestattacker. Har heller aldrig brukat någon narkotika av något slag och hade ej vid den tidpunkten aldrig druckit alkohol.

Väldigt märklig sits man hamnar i; man är som i en bubbla men samtidigt medveten om att det man upplever är bisarrt och man kan inte förklara för någon om ens tillstånd. Mycket mystiskt.
__________________
Senast redigerad av BINARY-CIS-PERSON 2020-10-10 kl. 18:11.
Citera
2020-10-11, 21:19
  #56
Medlem
Nice tips om facebooksidan.

Jag vet inte vad jag har men haft vanföreställningar mm fick det efter 2,5månad isolerad i häktet.
Hade antagligen psykos långt innan 10 år sen men var så full av droger under många år att jag ignorerade alla problem. O levde för dan om man säger så.

Står på papper adhd, lätt autism, schizofreni, personlighetsstörning, drogutlöst psykos.
Allt jag ser är verkligt och jag kan inte sluta tänka på saker som inte behöver existera
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback