2018-01-07, 14:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag måste erkänna: jag ser inte det uppenbart briljanta i hans texter. Visst att han behärskar språket lite snyggare än övriga krönikörer och journalister, men annars är tankarna han förmedlar sådant som har sagts på Flashback i åratal. Det vill säga, det är knappast något omvälvande han kommer med.

Det som i så fall förundrar mig är att han fortfarande får skriva i PK-pressen. Dock ska det sägas att han faktiskt är ganska feg, han vågar inte ge sig på känsliga ämnen utifrån en starkt kritisk ingångsvinkel utan han väljer att skriva i en mer skämtsam ton om ämnet för dagen är t ex islam.

Hans små vardagsbetraktelser är det mest intressanta att ta del av i hans texter, enligt mig. Men nu för tiden läser jag inte honom regelbundet längre. PK-pressens skribenter har en tendens att aldrig skruva upp nivån i så kallade känsliga frågor, alltså när man går emot PK-normen, vilket gör att texterna blir som en rak, tråkig och oändlig linje som aldrig bryter av. Allt känns väldigt grått. De få som skriver mer "radikalt" känns även de som mellanmjölk och som att de fortfarande tillhör drakens kropp, så att säga. Det hela lämnar en känsla av frustration och likgiltighet efter sig.

Även om man inte håller med så vill jag ha flera olika åsiktsuppsättningar, som skiljer sig markant, i medier som slår sig för bröstet som statsbärande och viktiga för demokratin och yttrandefriheten. I det avseendet känns JH som en mild femma-sexa på en skala där en vanlig röd PK-press journalist är en fyra. JH ligger inte så långt före i sitt krig för friheten som man skulle kunna tro.

JH och Arpi har lurat Sverige, och svenskarna, att de står på deras sida. Men det gör de inte. De har då och då stuckit ut en fot i kylan och snålblåsten, men de är alltid inställda på att dra in den där foten fort som fan igen. Man skulle kunna beskriva dem som: "fluktare med ett gott uppsåt".

För sådant är klimatet i Sverige i dag. Så pinsamt lite krävs det för att bli halvhyllad som "ärlig" hos ett törstande och bortgjort folk.
Väldigt bra sammanfattat, jag lät mig med luras av Arpi och Hakelius.
Men som du skriver, det är två steg fram och ett steg bak. Mycket kvävda rop och fingret i luften.
Citera
2018-01-13, 12:05
Medlem
Hans allegori (Expressen 12/1) över Sverige och den lamslående MSM-hysterin i sin dödsryckning men inte desto mindre vad den krossat fram tills nu men där yt-texten handlar om Venezuela och planekonomi är fyndig men allt för spretig och i avsaknad av stringent disposition, abstraherandet brister i kompositionen på det begränsade utrymme Hakelius erbjuds. Det märks att Hakelius saknar akademisk disciplin som enkom kan vinnas på mycken annan bekväm bekostnad under flertal ensamma år på studerkammaren. Dessutom tror jag inte att det går upp för mer än 10 % av läsarna att krönikan handlar om Sverige. Proportionalitetstänkandet brister här hos Hakelius. Men annars är krönikan bra särskilt i sin krassa framsynthet. Så här blir det helt enkelt.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-01-13 kl. 12:15.
Citera
2018-01-27, 15:47
Medlem
Hakelius är riktigt bra, börjar få överseende med hans vänsterflörtande.

https://www.expressen.se/kronikorer/...ga-flygbikter/

Citat:
Folk har blivit för stingsliga, långt över gränsen till det korkade. Var man än sätter fötterna finns ömma tår, strategiskt placerade för att bli trampade på.

Han sammanfattar nutiden helt klockrent:

Citat:
"Dekadans", tror jag termen brukar vara i efterhand.
Citera
2018-01-27, 17:47
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Bra krönika av Hakelius som postades på Fokus blogg häromdagen:
Citat:
Pew Research konstaterar att den muslimska andelen av Europas befolkning kommer att växa. Den mest långtgående prognosen förutspår att 30 procent av Sveriges befolkning är muslimsk 2050, men den bygger på att invandringen har samma omfattning som 2014 - 2016, den period som alla är överens om var ohållbar. Utan någon invandring alls – inte heller särskilt sannolikt – säger prognosen att 11 procent av Sveriges befolkning är muslimer 2050, jämfört med ungefär 8 procent i dag. Framtiden ligger någonstans däremellan.

Det här är just den typ av undersökning som svenska medier avskyr.
Citat:
Journalister våndas när de tänker på risken att information av det här slaget missbrukas. De ser som sin uppgift att, likt gamla tiders präster, se till att församlingen inte hamnar på irrvägar. Och dessutom är de angelägna om att själva inte kunna skyllas för att ha lett församlingen fel. Alltså väljer de helst att undvika att rapportera om undersök. ningar av det slag som Pew Research gjort.
https://www.fokus.se/2018/01/islams-...eror-oss-alla/
Citera
2018-01-31, 09:19
Medlem
Holdingbreaths avatar
Hakelius skriver bra men hans slutsats byggs på fel tolkning. Islam blev aldrig snäll civiliserat eftersom det är en ganska komplett sätt att organisera samhället. Muslimer har det mycket svårare att lämna Islam än Svenskar Kristendom.
Citera
2018-01-31, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Hakelius skriver bra men hans slutsats byggs på fel tolkning. Islam blev aldrig snäll civiliserat eftersom det är en ganska komplett sätt att organisera samhället. Muslimer har det mycket svårare att lämna Islam än Svenskar Kristendom.

Islam är den enda världsreligionen som inte är sekulär. Islam kan dessutom inte reformeras och förbli Islam. Islam kan bara radikaliseras. I Kabul fanns det diskotek på 70 talet och kvinnor gick i T-shirt. 70% av lärarna var kvinnor. I Egypten hoppade kvinnor runt i bikini på 70-talet och man lyssnade på jazz. Libanon var Mellanösterns Paris.

Problemet med Hakelius är att han är så förbannat duktig att på att skriva att de P1 och DN-skadade på Södermalm inte förstår vad han menar. - Sannolikt ända orsaken att han får vara kvar.
Citera
2018-01-31, 18:03
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Islam är den enda världsreligionen som inte är sekulär. Islam kan dessutom inte reformeras och förbli Islam. Islam kan bara radikaliseras. I Kabul fanns det diskotek på 70 talet och kvinnor gick i T-shirt. 70% av lärarna var kvinnor. I Egypten hoppade kvinnor runt i bikini på 70-talet och man lyssnade på jazz. Libanon var Mellanösterns Paris.

Problemet med Hakelius är att han är så förbannat duktig att på att skriva att de P1 och DN-skadade på Södermalm inte förstår vad han menar. - Sannolikt ändå orsaken att han får vara kvar.

Jag håller med. Han är alldeles för duktig att fastnar i deras ilskan. De finns andra duktiga journalister som måste blockera egna tankar för att överleva, speciellt på DN och P1.

Hanne Kjöller, tillex, måste ångrar sig att hon inte gick ut med sanning om mörkning av sex övergrepp på konsert i Stockholm. Hon tappade respekt av alla. Hennes Wikipedia på svenska saknar episoden totalt även om det är just det som gav henne 15-minuter i rampljuset.

Men vissa av de är hjärntvättat.
Citera
2018-02-23, 22:37
Medlem
BewilderedHulders avatar
Herre djävlar.

Det är ingen sandtrampande förlåtande Jesus som kommer stampande. Det är Herren själv som kräver rättfärdighet.
Citera
2018-03-21, 11:51
Medlem
PK-Korrekts avatar
Hakelius, fågel eller fisk.

Tidigare allierade sig Hakelius med Aftonbladet.
Efter dispyter med dubbelnollan så tog Expressen honom till sig.
Om det är ett byte upp för Hakelius så är det försumbart lite för Expressen. I mitt tycke är Expressen helt allierad med Aftonbladet. Tillhör den s.k. gammelmedia och helt styrda av regeringen.
Som ovanstående: Är Hakelius vänster eller Liberal?
Eller skiter han i vilken blaska han representerar?
Citera
2018-03-21, 11:59
Bannlyst
beggars can't be choosers
Citera
2018-03-21, 12:16
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Korrekt
Tidigare allierade sig Hakelius med Aftonbladet.
Efter dispyter med dubbelnollan så tog Expressen honom till sig.
Om det är ett byte upp för Hakelius så är det försumbart lite för Expressen. I mitt tycke är Expressen helt allierad med Aftonbladet. Tillhör den s.k. gammelmedia och helt styrda av regeringen.
Som ovanstående: Är Hakelius vänster eller Liberal?
Eller skiter han i vilken blaska han representerar?

Förmodligen i samma ringhörna som Dick Erixon och Tomas Gür men måste maskera det en aning. Hakelius är än så länge välsedd inom MSM så han tänker sig nog för både en och två gånger.

Oavsett, så skriver Hakelius med stil och klass så även om han hade varit en vänsterdåre så hade texterna varit värda sin läsning.
Citera
2018-03-21, 12:29
Medlem
PK-Korrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Förmodligen i samma ringhörna som Dick Erixon och Tomas Gür men måste maskera det en aning. Hakelius är än så länge välsedd inom MSM så han tänker sig nog för både en och två gånger.

Oavsett, så skriver Hakelius med stil och klass så även om han hade varit en vänsterdåre så hade texterna varit värda sin läsning.
För många år sedan var Expressen raka motsatsen till Aftonblaskan.
Nu har för fan Expressen gått ner sig i den djupgrå PK-sörjan!
Mao har Hakelius bara bytt skrivbord och logga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in