2011-02-18, 13:01
Medlem
Kutlans avatar
inget land har perfekta omständigheter, har varit i samtliga städer du snckade om och det skulle som sagt vara en jämförelse mellan schweiz och sverige. min fader bor på landet och även i basel har jag inte sett det du pratat om, dock är jag inte såpass dum att jag avfärdar det helt. men fort i förhållande till sverige håller jag fortfarande på vad?jag sa. TS knske vill säga något?
Citera
2011-02-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Jag jobbade ihop 16000 kr och betalade 0 kronor i skatt 2008, TAKE THAT!!!!

Nej, kass tråd, sry.

Varför skriver du då? Knip käft om du inte gillar tråden!

(Dessutom tjänar man bara så lite som 16k om man är under 18, vilket säger lite om dig)
Citera
2011-02-18, 13:26
Medlem
Hur ser det ut med den allmänna sjukvården därnere? jag antar att den inte är lika billig som i sverige. hur ser skolorna ut som dina barn går i? är det extra dyrt med barnomsorg osv.
är väl mest intresserad av de skillnader som finns i respektive land där staten ofta betalar mycket av i Sverige.
Citera
2011-02-18, 13:41
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det är tyvärr inget speciellt med det det finns dem som betalar mindre och jag tror inte folk är bereda att flytta utomlands bara för skattens skull.

inte generellt sett. men det är givetvis ett + jämte en rad andra faktorer.
Citera
2011-02-18, 13:43
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Schweiz? Visst de kostar cirka 2000:- för ett läkarbesök. Men en knegarlön ligger på runt 35k och de betalar max 15% i skatt. Hah, ett finare land måste du leta efter. Kolla här:
http://lmgtfy.com/?q=Schweiz+bilder

Cheers

det beror på vilken läkare du går till. min brukar kosta runt 700:- per besök. men alla har sjukvårdsförsäkring (obligatorium).
Citera
2011-02-18, 13:44
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Jo, visst har dom fina berg, men deras städer är fula och skitiga, husen är gamla och ser fallfärdiga ut och vägarna är små och krokiga. Så jävla bra är det inte.

även i sverige finns fula och skitiga hus som är gamla...
Citera
2011-02-18, 13:45
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad kostar ett kilo av den utomordentliga schweiziska osten Gruyère hos din lokala osthandlare?

jag handlar mest på coop eller migros, men gruyère är inte min sort så jag vet faktiskt inte vad just den osten kostar...
Citera
2011-02-18, 13:45
Medlem
Kutlans avatar
Hej, nu är jag hemma igen och kan skriva ordentligt. Här kommer lite generella jämförelser mellan Schweiz och Sverige.

Ifrågasätt givetvis all mina data och kom med källor..

Sverige:

1. Inkomstskatt cirka 28,9-59,9%
2. Arbetslöshet 9-10%
3. Mentalitet: Svensken är nöjd med vad dom har, har ofta belånade hus/bilar och älskar att bränna alla de pengar som de har i överflöd på en resa till Thailand.
Svensken ser gärna sig själv som generös och donerar flitigt pengar till olika organisationer som bröstcancerfonden etc.

Schweiz:

1. 5-15% (generellt 10-15% som ensamstående)
Traditionellt är det faktiskt fortfarande så att männen arbetar och kvinnorna stannar hemma, troligen därför de då har en sådan låg skatt.
2. Cirka 3% - Tror det beror delvis på att de har ett helt annat utbildningssystem, 80% av alla skolungdomar som fortsätter sina studier fortsätter på en praktikplats (där de får en lön) och lär sig yrket genom att arbeta. Min kusin i sitt tredje år (lika gammal som jag var då och jag gick i gymnasiet) utbildade sig till elektriker och tjänade då cirka 23,000:- netto.
3. Mentalitet: Schweizaren har sämre Engelska än Svensken och har först nu på sistone börjat inse att det är läge att orientera sig lite i omvärlden. Schweiz är en öppen demokrati och det betyder att alltid om staten inte kan ena sig i en fråga, så frågas folket.
Invandringen har varit betydligt lägre än i Sverige.

Vanliga Schweiziska hus ser ut på följande vis:
http://www.cykelturist.com/bilder/20...e_lake_ctc.jpg

I övrigt är detta givetvis riiiktigt grova och generella antaganden. Hah. Fråga mig gärna mer, född i Schweiz och har en stor släkt där nere.

Edit + Priser
Priserna varierar lite grann.
Bensinen är också runt 12:- litern sist jag var där (somras)
och maten kanske är generellt ett snäpp dyrare. Men annars är det inte mycket som skiljer sig åt alls faktiskt.
Senast redigerad av Kutlan 2011-02-18 kl. 13:48.
Citera
2011-02-18, 13:46
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Finns om inte annat förbannat fula (och fina) sidor av alla länder.
Finns uteliggare i Luxemburg och det finns multi-miljonärer i Zimbabwe.

Däremot så ogillar jag Schweiz pga dess geografiska läge (måste ha hav) samt att schweizerostar är så förbannat självgoda hela tiden.

Men Schweiz är ett vackert och bra land, no doubt, däremot så är skattetrycket i Kalifornien bättre.

det finns ju sjöar som bodensjön eller genevesjön, men de går ju inte direkt att jämföra med ett riktigt hav. istället har du härliga berg och alplandskap.
Citera
2011-02-18, 13:47
Medlem
Kutlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
det beror på vilken läkare du går till. min brukar kosta runt 700:- per besök. men alla har sjukvårdsförsäkring (obligatorium).

Yes. Jag var där och blev sjuk en gång, då bodde jag ju i Sverige och hade troligen inte tillhörande sjukförsäkring. Därav de 2000:- kronorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
jag handlar mest på coop eller migros, men gruyère är inte min sort så jag vet faktiskt inte vad just den osten kostar...

Får jag fråga var du bor?
Citera
2011-02-18, 13:48
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Intressant tråd!

Mina frågor:

1. Hur kommer det sig att du valde att jobba i Schweiz?

2. Hur fick du jobbet? (Hur gick du till väga för att söka dig dit?)

3. Vad hade du för arbetslivserfarenheter för att få tjänsten?

4. Vad ligger inkomstskatten i Schweiz på?

1. för att jag bor här
2. genom en annons i tidningen.
3. högre fackutbildning och arbetsliverfarenhet
4. det beror på i vilken kanton och kommun du bor i. de flesta betalar nog mellan 5 och 25%, beroende på civilstånd, antal barn och progression.
Citera
2011-02-18, 14:43
Medlem
Månsans avatar
Har du besökt någon spännande skidort på sistone?
Vilken är din favorit bland de schweiziska vintersportorterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in