Hej, nu är jag hemma igen och kan skriva ordentligt. Här kommer lite generella jämförelser mellan Schweiz och Sverige.
Ifrågasätt givetvis all mina data och kom med källor..
Sverige:
1. Inkomstskatt cirka 28,9-59,9%
2. Arbetslöshet 9-10%
3. Mentalitet: Svensken är nöjd med vad dom har, har ofta belånade hus/bilar och älskar att bränna alla de pengar som de har i överflöd på en resa till Thailand.
Svensken ser gärna sig själv som generös och donerar flitigt pengar till olika organisationer som bröstcancerfonden etc.
Schweiz:
1. 5-15% (generellt 10-15% som ensamstående)
Traditionellt är det faktiskt fortfarande så att männen arbetar och kvinnorna stannar hemma, troligen därför de då har en sådan låg skatt.
2. Cirka 3% - Tror det beror delvis på att de har ett helt annat utbildningssystem, 80% av alla skolungdomar som fortsätter sina studier fortsätter på en praktikplats (där de får en lön) och lär sig yrket genom att arbeta. Min kusin i sitt tredje år (lika gammal som jag var då och jag gick i gymnasiet) utbildade sig till elektriker och tjänade då cirka 23,000:- netto.
3. Mentalitet: Schweizaren har sämre Engelska än Svensken och har först nu på sistone börjat inse att det är läge att orientera sig lite i omvärlden. Schweiz är en öppen demokrati och det betyder att alltid om staten inte kan ena sig i en fråga, så frågas folket.
Invandringen har varit betydligt lägre än i Sverige.
Vanliga Schweiziska hus ser ut på följande vis:
http://www.cykelturist.com/bilder/20...e_lake_ctc.jpg
I övrigt är detta givetvis riiiktigt grova och generella antaganden. Hah. Fråga mig gärna mer, född i Schweiz och har en stor släkt där nere.
Edit + Priser
Priserna varierar lite grann.
Bensinen är också runt 12:- litern sist jag var där (somras)
och maten kanske är generellt ett snäpp dyrare. Men annars är det inte mycket som skiljer sig åt alls faktiskt.