2011-05-05, 18:17
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det är ju problemet med all statlig/offentlig verksamhet, överallt. Tror inte Sverige är något undantag på den punkten.

Vore dock kul om det fanns forskning på detta? Hur effektivt varje skattekrona används av olika länders offentligasektor.
Någon?

Skulle helt klart vara intressant. Men jag befarar att det är omöjligt att räkna ut.
Citera
2011-05-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Mig veterligen så var det inte alltför länge sedan en sådan rapport släpptes. Om jag inte helt missminner mig så (föga oväntat, eller hur...) hamlade Sverige inte direkt i toppen utan snarare tvärtom.

Får jag lite tid under dagen så ska jag försöka finna den

EDIT: http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...aenders-244927

Tror inte det var den som jag avsåg men ger väl en hyffsad bild av läget

Coolt att lämna en länk till skattebetalarnas förening, det ger ju en objektiv och nyansierad bild.
Citera
2011-05-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Som jag skrev i rubriken betalar jag cirka 6% i inkomstskatt på min lön och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och står till ert förfogande för seriösa frågor.

Schweiz har ett federalt skattetryck om 11% och utöver det tar kantonerna ut ytterligare skatt. Jag påstår inte att man betalar mycket skatt i Schweiz, de har trots allt ett väldigt förmånligt skattesystem för kapitalstarka personer. Undrar bara hur du bär dig åt för att pressa ner skatterna till 6%?

Vidare undrar man ju lite om avgifter för skola, vård och omsorg?
Citera
2011-05-05, 18:48
Medlem
Ko.i.kukens avatar
vilka fördelar finns det med schweiz jämfört med sverige? (förutom skatt)
Citera
2011-05-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Schweiz har ett federalt skattetryck om 11% och utöver det tar kantonerna ut ytterligare skatt. Jag påstår inte att man betalar mycket skatt i Schweiz, de har trots allt ett väldigt förmånligt skattesystem för kapitalstarka personer. Undrar bara hur du bär dig åt för att pressa ner skatterna till 6%?

Är väl som sagt diverse skatteavdrag för familjen. Tyskland har liknande system fast kanske inte lika förmånligt.

För att komma ner i sådana siffror i skatt så måste väl mamman gå hemma och pappan tillgodoräkna sig alla avdrag. Så funkar det i Tyskland iaf.

När mamman börjar jobba är det full beskattning från första kronan.
Citera
2011-05-06, 06:42
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:

observera att du citerar genomsnittssiffror. min familjära situation ser ut som följer: gift, min fru förvärvsarbetar inte (vi har bara en inkomst) och har 2 barnavdrag. i slutändan betalar jag exakt 4,28% skatt på mina bruttoinkomster. men vi är 4 personer som lever på bara en lön också.

skattesystemet är inte enbart förmånligt för kapitalskarka personer.

sverige har ju avskaffat förmögenhetsskatten och schweiz har den kvar, varför lyckas sverige inte dra tillbaka fler kapitalstarka personer (ingvar kamprad etc.)?
Citera
2011-05-06, 06:44
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:

detta har jag redan svarat på i början/mitten av tråden.

facit: du får mycket mer valuta för skattepengarna i schweiz än i sverige.
Citera
2011-05-06, 06:51
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
vilka fördelar finns det med schweiz jämfört med sverige? (förutom skatt)

centralare läge frankrike och italien ligger (från där jag bor) 3h bort, österrike och tyskland runt 30 min. det är inte ovanligt att man åker till österrike/tyskland och veckohandlar.

bra infrastruktur: väl utbyggt motorvägsnät, mycket väl fungerande tåg som kommer i tid. det är rent och snyggt på gator och torg.

trevligt skatteverk. man kan faktiskt ringa och prata med dem, ofta är det en och samma person som är ansvarig för ens taxering år efter år och på många håll ligger närmaste skatteverk på närmaste kommunkontor. det är dessutom gratis att skriva och ställa frågor hur min beskattning kommer att ske om si eller så inträffar (s.k. ruling). sådant får man betala för i sverige.

sjukvården: högkvalitativ. skulle jag bli sjuk i sverige skulle jag sätta mig på närmaste flygplan tillbaka till schweiz.

landet lever, överallt byggs det och man öppnar nya fabriker. även på landsbygden. det är sällan man hör att något läggs ner, men det förekommer givetvis det också.

självklart finns det även nackdelar som att allt är stängt på söndagar, kyrkklockor som ringer stup i kvarten eller dyra bostäder.
Citera
2011-05-06, 06:57
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är väl som sagt diverse skatteavdrag för familjen. Tyskland har liknande system fast kanske inte lika förmånligt.

För att komma ner i sådana siffror i skatt så måste väl mamman gå hemma och pappan tillgodoräkna sig alla avdrag. Så funkar det i Tyskland iaf.

När mamman börjar jobba är det full beskattning från första kronan.

nej: inga familjeavdrag. man har en annan skattetabell för familjer. nytt i år är dessutom att familjer får ett tillgodohavande på CHF 250.- per barn som dras av från skatterkäkningen för den federala skatten. jag kommer från 2012 knappast att behöva betala någon federal skatt längre.

när mamman börjar jobba har hon ett jobbskatteavdrag som stiger med inkomsten upp til CHF 2400.-alltså runt SEK 16800:- och därefter börjar inkomstskatten att gripa.

generellt sett kan man säga att tyskland har ett perverst komplicerat skattesystem. det är knappt att en diplomerad skatteexpert kan räkna ut för hand vad man ska skatta för när man köpt och sålt fondandelar. detta problem har du inte i schweiz: ett relativt enkelt och förståeligt skattesystem. givetvis finns det få jätteenkla skattesystem som dessutom är rättvisa.
Citera
2011-05-16, 07:54
Medlem
Panchreas avatar
Du sa att du talar flytande tyska, gjorde du det även när du flyttade dit eller har du lärt dig under tiden?

När jag är som mest less på Sverige och alla de idiotier som försigår här så drömmer jag om att dra till Schweiz. Min tyska är däremot inte den bästa och jag hade nog varit tvungen att klara mig på engelska skapligt länge, iallafall inom mitt framtida yrke. Är det möjligt månne?

Jag antar att om man arbetar på något större internationellt företag så borde engelska vara gångbart?

Sen hur går det rent praktiskt till, sätter man sig på ett plan och knallar sedan in på skatteverket och proklamerar sitt intresse för att börja betala skatt, eller är det mycket grundarbete innan man landar på främmande mark?
Citera
2011-05-16, 09:02
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Du sa att du talar flytande tyska, gjorde du det även när du flyttade dit eller har du lärt dig under tiden?

När jag är som mest less på Sverige och alla de idiotier som försigår här så drömmer jag om att dra till Schweiz. Min tyska är däremot inte den bästa och jag hade nog varit tvungen att klara mig på engelska skapligt länge, iallafall inom mitt framtida yrke. Är det möjligt månne?

Jag antar att om man arbetar på något större internationellt företag så borde engelska vara gångbart?

Sen hur går det rent praktiskt till, sätter man sig på ett plan och knallar sedan in på skatteverket och proklamerar sitt intresse för att börja betala skatt, eller är det mycket grundarbete innan man landar på främmande mark?

Jag kunde väldigt lite tyska när jag flyttade hit, jag har lärt mig här. Det finns många skolor och kurser att välja på för utlänningar som vill lära sig språket. Men man får bekosta det själv.

Ska du flytta till Schweiz rekomenderar jag dig att följa detta schema:
1. Hitta ett jobb (innan du kommer hit)
2. Skaffa bostad
3. Skaffa sjukförsäkring
4. Anmäl dig på kommunens folkbokföring (senast när du börjar jobba / flyttar hit, vad som kommer först). Du registreras sedan automatiskt hos skatteverket och kommer att bli källskattepliktig (som i Sverige). Efter 5 år får du en "normal" skattestatus och betalar in skatten själv (ingen preliminärskatt betalas in av arbetsgivaren längre).

Visst, engelska kan vara gångbart. Men du kommer inte kunna prata med folk som arbetar i kassan på snabbköpen, bagerier, butiker etc. Yngre människor kan lite engelska, men vi snackar sällan om en nivå där man kan föra en normal diskussion.
Citera
2018-02-22, 09:26
Medlem
realdolantrumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambilight
Jag debiterar 1795 SEK per timme och med sociala avgifter och skatt försvinner oerhört mycket. Detta är ok för jag inser att jag är en kugge i ett större maskineri som kallas samhälle som behöver sjukvård (lika för alla oavsett inkomst), polis, räddningstjänst, tull, militär verksamhet och en jävla massa andra funktioner som gör ett samhälle fungerande.

Påstår inte att det är tufft att betala skatt som Mona säger men att smita från sitt samhällsansvar och samtidigt kräva fullt ansvar av samhället när något händer är absurt. Om en person enbart betalat 6% i skatt så måste övriga försäkringar såsom sjukvård vara mycket dyra.

Så till min fråga: Har du tillgång till fri sjukvård (nåja nästan fri såsom i Sverige)?

Tror du svenska staten snyter pengarna ur näsan? Du betalar alltid, på ett eller annat sätt, om du inte är permanent arbetslös latmask utan ambition att göra rätt för dig. Det finns inga gratisluncher. Pappskalle.
Senast redigerad av realdolantrump 2018-02-22 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in