Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
vilka fördelar finns det med schweiz jämfört med sverige? (förutom skatt)
centralare läge

frankrike och italien ligger (från där jag bor) 3h bort, österrike och tyskland runt 30 min. det är inte ovanligt att man åker till österrike/tyskland och veckohandlar.
bra infrastruktur: väl utbyggt motorvägsnät, mycket väl fungerande tåg som kommer i tid. det är rent och snyggt på gator och torg.
trevligt skatteverk. man kan faktiskt ringa och prata med dem, ofta är det en och samma person som är ansvarig för ens taxering år efter år och på många håll ligger närmaste skatteverk på närmaste kommunkontor. det är dessutom gratis att skriva och ställa frågor hur min beskattning kommer att ske om si eller så inträffar (s.k. ruling). sådant får man betala för i sverige.
sjukvården: högkvalitativ. skulle jag bli sjuk i sverige skulle jag sätta mig på närmaste flygplan tillbaka till schweiz.
landet lever, överallt byggs det och man öppnar nya fabriker. även på landsbygden. det är sällan man hör att något läggs ner, men det förekommer givetvis det också.
självklart finns det även nackdelar som att allt är stängt på söndagar, kyrkklockor som ringer stup i kvarten eller dyra bostäder.