Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Angående DDR-nostalgiker, så är de procentuellt relativt få...men visst, naturligtvis vet ingen hur läget ser ut om 10-20 år.
Alltså, de allra flesta tyskar med konton i Schweiz väljer i dagsläget att slippa kontrolluppgifter - det säger sig självt. Men den fråga som är under utredning gäller alltså huruvida de inte ska få välja, utan istället utsättas för obligatoriska kontrolluppgifter.
Att Schweiz är en "direktdemokrati", är ju inget som torde lugna utländska kontohavare. Det finns inga garantier, för att en folkomröstning överhuvudtaget kommer att bli av gällande banksekretessens vara eller icke vara. Varför talar allt fler bedömare om banksekretessens nära förestående död i Schweiz?
egentligen handlar den här tråden handlar om 6% inkomstkatt och inte bankkundsekretessen i schweiz...
jag känner flera DDR-nostalgiker, de är faktiskt inte så få som du kanske tror. även om de flesta innerst inne vet att det det gamla systemet var skit i alla fall.
de tyskar som väljer att slippa kontrollupggifter betalar idag 20% i preliminärskatt -f.o.m. 1 juli 2011 t.o.m. 35% på alla ränteintäkter. inget annat land i hela världen har ett så pass högt skatteavdrag som schweiz. t.o.m. sverige har ju "bara" 30%.
hur kan det komma sig att inte fler schweizare öppnar bankkonton i sverige? preliminärskatten för utlänningar är 0%, ingen reavinstskatt inhålls och inga kontrollavgifter skickas till schweiz. jag tror det snarare handlar om andra faktorer (som säkerhet och kunnigt bankfolk) när man väljer vilket land man vill placera sina surt förvärvade pengar i.
vilka bedömare menar du säger att schweiz bankkundsekretess kommer försvinna snart?
du kanske kan skicka mig p.m. istället, så att ingen av oss blir varnade för att vi inte håller oss till temat...