2011-02-18, 14:48
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Jag jobbade ihop 16000 kr och betalade 0 kronor i skatt 2008, TAKE THAT!!!!

Nej, kass tråd, sry.

i de flesta kantoner i schweiz börjar du först betala skatt när du tjänat cirka 100 000:- per år.
Citera
2011-02-18, 14:50
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Yes. Jag var där och blev sjuk en gång, då bodde jag ju i Sverige och hade troligen inte tillhörande sjukförsäkring. Därav de 2000:- kronorna.

Får jag fråga var du bor?

du bor i sverige och har ingen sjukförsäkring? du skulle gjort dessa kostnader gällande hos försäkringskassan, det finns avtal mellan schweiz och sverige om jag inte minns helt fel.

jag bor i tyska delen av schweiz.
Citera
2011-02-18, 14:54
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av street-dj
Hur ser det ut med den allmänna sjukvården därnere? jag antar att den inte är lika billig som i sverige. hur ser skolorna ut som dina barn går i? är det extra dyrt med barnomsorg osv.
är väl mest intresserad av de skillnader som finns i respektive land där staten ofta betalar mycket av i Sverige.

sjukvården är mycket god, men inte billig. däremot existerar i stort sett inga "vårdköer" som man hör talas om i sverige om och om igen. skolorna är rena och snygga och självklart gratis.

barnomsorg finns, men kostar naturligtvis en slant. det har man också råd med, om man nu väljer den formen av barnuppfostran. många tar hand om barnen själva eftersom det faktiskt är fullt möjligt att leva på enbart en lön.

jag anser personligen att jag hellre betalar lite i skatt och sedan för den service jag nyttjar än att jag ska behöva betala dagisplatser till familjer med 5 ungar med min skattsedel.
Citera
2011-02-18, 14:56
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Har du besökt någon spännande skidort på sistone?
Vilken är din favorit bland de schweiziska vintersportorterna?

i år har jag faktiskt inte hunnit åka skidor. tyvärr. det finns inte så mycket snö kvar längre heller, så jag får nog sikta in mig på nästa år istället.

jag har ingen direkt favorit, det finns ju massor av olika anläggningar, det är roligare att prova på en ny varje gång.
Citera
2011-02-18, 15:01
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Kan tillägga att jag är född i Schweiz och är en Schweizare som emigrerat till Sverige. När min utbildning är klar dock överväger jag att åka tillbaka ;-)

båda länder har sina för- och nackdelar. men när det kommer till den ekonomiska biten så är CH ett snäpp vassare än SE, främst tack vare skatterna.

det är faktiskt ganska osexigt och trist att betala skatt när allt kommer omkring.
Citera
2011-02-18, 15:17
Medlem
Kul att läsa lite om hur det fungerar i andra länder. Hur mycket pengar blir det över i slutet av månaden?
Citera
2011-02-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Som jag skrev i rubriken betalar jag cirka 6% i inkomstskatt på min lön och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och står till ert förfogande för seriösa frågor.

Alla som arbetar under svensk lag ska väl för fan betala efter resp kommuns skattetabell?
Citera
2011-02-18, 16:04
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Kul att läsa lite om hur det fungerar i andra länder. Hur mycket pengar blir det över i slutet av månaden?

det är mycket olika, oftast blir det väl en mellan 5-6 000:- som jag stoppar undan på ett sparkonto, men man tenderar tyvärr till att spendera de pengar som finns tillgängliga om inkomsten ökar.
Citera
2011-02-18, 16:05
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audi-----Racing
Alla som arbetar under svensk lag ska väl för fan betala efter resp kommuns skattetabell?

vem har sagt att jag jobbar under svensk lag?
Citera
2011-02-18, 16:13
Medlem
rideincs avatar
Jag hoppas verkligen att svensken snart inser fördelarna med sänkta skatter, sjukt trött på att bli rånad på min lön.
Citera
2011-02-18, 16:17
Medlem
Citat:
det är mycket olika, oftast blir det väl en mellan 5-6 000:- som jag stoppar undan på ett sparkonto, men man tenderar tyvärr till att spendera de pengar som finns tillgängliga om inkomsten ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av rideinc
Jag hoppas verkligen att svensken snart inser fördelarna med sänkta skatter, sjukt trött på att bli rånad på min lön.

Kan hålla med dig men om du läser inlägget ovan så ser du att i slutändan skiljer det inte mycket. Visst man får väl ta med i beräkningen hur man lever sitt liv men många som lever normala liv kan ju utan problem lägga undan 5-6.000/mån.
Citera
2011-02-18, 16:23
Medlem
Citat:

Ja, du ser. Vi lever väl ungefär likartat, då. Går att låta en i ett par vara hemma med barn här också + att spara 6000/månad med 600000/år i lön. Får ni barnbidrag från Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in