2011-02-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det är tyvärr inget speciellt med det det finns dem som betalar mindre och jag tror inte folk är bereda att flytta utomlands bara för skattens skull.

Jag kommer, om det är möjligt, att flytta utomlands på grund utav den löjligt höga svenska skatten när min utbildning är klar.

Lite OT men hur är det med fattiga och utsatta i Schweiz? Om man får tro kommunisterna i riksdagen så borde det ligga drivor utav svältdöda människor på gatorna med tanke på Schweiz låga skattetryck. Vore intressant att höra hur det ligger till egentligen.
Citera
2011-02-18, 10:19
Medlem
Kutlans avatar
Schweiz? Visst de kostar cirka 2000:- för ett läkarbesök. Men en knegarlön ligger på runt 35k och de betalar max 15% i skatt. Hah, ett finare land måste du leta efter. Kolla här:
http://lmgtfy.com/?q=Schweiz+bilder

Cheers
Citera
2011-02-18, 10:20
Medlem
Kutlans avatar
Kan tillägga att jag är född i Schweiz och är en Schweizare som emigrerat till Sverige. När min utbildning är klar dock överväger jag att åka tillbaka ;-)
Citera
2011-02-18, 10:44
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Schweiz? Visst de kostar cirka 2000:- för ett läkarbesök. Men en knegarlön ligger på runt 35k och de betalar max 15% i skatt. Hah, ett finare land måste du leta efter. Kolla här:
http://lmgtfy.com/?q=Schweiz+bilder

Cheers

Jo, visst har dom fina berg, men deras städer är fula och skitiga, husen är gamla och ser fallfärdiga ut och vägarna är små och krokiga. Så jävla bra är det inte.
Citera
2011-02-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Jo, visst har dom fina berg, men deras städer är fula och skitiga, husen är gamla och ser fallfärdiga ut och vägarna är små och krokiga. Så jävla bra är det inte.
Rätt sen ifall du kollar på bilder på svensk natur så är den också jävligt fräsh
Citera
2011-02-18, 11:27
Medlem
Månsans avatar
Vad kostar ett kilo av den utomordentliga schweiziska osten Gruyère hos din lokala osthandlare?
Citera
2011-02-18, 11:57
Medlem
Kutlans avatar
skriver från mobilen men, oj vad du har fel. städerna och vägarna är grymt mycket finare än i sverige. bnp är bra mycket högre och arbetslösheten är runt 3% istället för våra 9-10%. i detta land kan du som knegare inte bli rik, istllet driver alla egna företag och köper allt i deras namn... p.s. har du varit i schweiz? sen finns ju ett parti som är som sd som har gjort invandring relativt svårt
Citera
2011-02-18, 12:05
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
skriver från mobilen men, oj vad du har fel. städerna och vägarna är grymt mycket finare än i sverige. bnp är bra mycket högre och arbetslösheten är runt 3% istället för våra 9-10%. i detta land kan du som knegare inte bli rik, istllet driver alla egna företag och köper allt i deras namn... p.s. har du varit i schweiz? sen finns ju ett parti som är som sd som har gjort invandring relativt svårt

Ja, jag har varit i Schweiz runt 10 gånger, framförallt i Bern, Basel och Zürich.
Du är nog dum i huvudet, visst är BNP högre och arbetslösheten lägre, men det behöver inte betyda någonting.

Zürich är en ganska äcklig stad som ser ut lite som Warzawa, ganska sorligt egentligen. Geneve är dock trevlig, men det är mest för att den är mera öppen rent planmässigt.. Basel är riktigt sådär centraleuropeiskt ruggigt ful, massa klotter överallt, snorgamla polisbilar och folk är stöddiga och konservativa.
Citera
2011-02-18, 12:06
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5

Finns om inte annat förbannat fula (och fina) sidor av alla länder.
Finns uteliggare i Luxemburg och det finns multi-miljonärer i Zimbabwe.

Däremot så ogillar jag Schweiz pga dess geografiska läge (måste ha hav) samt att schweizerostar är så förbannat självgoda hela tiden.

Men Schweiz är ett vackert och bra land, no doubt, däremot så är skattetrycket i Kalifornien bättre.
Citera
2011-02-18, 12:13
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Finns om inte annat förbannat fula (och fina) sidor av alla länder.
Finns uteliggare i Luxemburg och det finns multi-miljonärer i Zimbabwe.

Däremot så ogillar jag Schweiz pga dess geografiska läge (måste ha hav) samt att schweizerostar är så förbannat självgoda hela tiden.

Men Schweiz är ett vackert och bra land, no doubt, däremot så är skattetrycket i Kalifornien bättre.

Jo det är klart.

Jag är själv väldigt intresserad av arkitektur, stadsplanering och infrastruktur, och det är därför jag tar upp punkter såsom vägar, hus m.m. Jag äcklas ganska rejält av den "stereotypa" europeiska 60-tals huvudstaden med dess kalkgula betonghus, trånga sopgränder och ständiga förtätning. Men det är ju bara jag, alla har olika åsikter. Smaken är som baken, hårig och otvättad.
Citera
2011-02-18, 12:20
Medlem
Intressant tråd!

Mina frågor:

1. Hur kommer det sig att du valde att jobba i Schweiz?

2. Hur fick du jobbet? (Hur gick du till väga för att söka dig dit?)

3. Vad hade du för arbetslivserfarenheter för att få tjänsten?

4. Vad ligger inkomstskatten i Schweiz på?
Citera
2011-02-18, 12:29
Medlem
HaxxarNs avatar
Jag jobbade ihop 16000 kr och betalade 0 kronor i skatt 2008, TAKE THAT!!!!

Nej, kass tråd, sry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in