Varför koka pasta när det finns färdigkokt pasta?
Är lite osäker på hålltiderna här men, jag slängde i hop ett snabbguide som alternativ för den som förut stod i valet och kvalet mellan att lägga i pastan direkt eller som i det traditionella köket den mer konservativa metoden att vänta tills vattnet kokat upp.
Pasta alá misär
1. Applicera färdigkokt pasta på din sunkiga tallrik. - 30 sek
2. Skjutsa in den i din (Lucky?) Goldstar-micro. -2 sek
3.Vrid på vredet (du har antagligen ingen digital micro, du har en Goldstar FFS!) - 0,5 sek
4.Under tiden pastan värms upp är det valfri aktivitet (tex Stäng dörren till husvagnen om den blåst upp, slå din fru, tatuera en tribal) - microtid i förhållande till önskad pastakonsistens (uppskattningsvis 90 sek)
5. PLING!
6. NjUT!
Med den här metoden förlorar man en del tid jämfört med tidigare nämnda metoder under själva tillredningen, men tiden borde man ha igen efter måltiden?
Kan någon testa och bekräfta, eller är mina beräkningar helt galna??
Hört talas om att tomten ser alla stygga barn? Precis! Samma sak gäller Gordon Ramsey och matlagning. Vill inte vakna upp mitt i natten av att en förbannad Ramsey kryper ut under min säng.
Nej! Däremot så får du dåligt gjord risotto i julstrumpan. Det är det enda som händer.
Nu vet jag inte om någon har nämnt detta innan eftersom jag inte hinner kolla igenom hela tråden.
Men en grej är ju att man aldrig vet hur lång tid det tar för vattnet att börja koka.
Vilket betyder att om man inte orkar känna på pastan, så vet man inte hur "kokt" pastan är, eftersom den tillagas på 70grader också. Det blir struligt med äggklockan med andra ord.
Även jag sällar mig till skaran som undrar kring detta. Verkar vara kutym att inte göra det och människor blir överlag förvånade att man gör detta mycket förenklade ingrepp vid pastatillredning.
Ett annat problem är att det tar olika lång tid för vatten att koka upp i diverse köksanläggningar, så från tillverkarens sida blir det omöjligt att ge konkreta tider med en sådan okänd faktor.
Jag gissar på en komplott. Spistillverkarna och pastatillverkarna har gått ihop sig. När vi kokar en längre stund kostar det mer pengar i el, denna summa fördelas lika mellan spistillverkarna och pastatillverkarna
Svar på frågan ang Vattenkokaren: sätt på plattan på spisen, häll i vatten i vattenkokaren och kör igång. efter en minut när vattnen i kokaren kokar, häller du det i kastrullen som står på den varma plattan. Vattnet kokar alltså snabbare. sen kör du på som vanligt.
Man vill ha sin pasta al dente.
Du får inte al dente genom långkok.
Kan ni inte respektera pastan ska ni inte heller äta den era jävla avskum, håll er till potatis.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!