2011-02-16, 11:27
Medlem
Forsnackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
http://whatscookingamerica.net/Pasta...Main/pasta.htm

~Paul~

Jag tror mysteriet med geggpastan är löst, du har enligt Paul använt för liten kastrull.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Man kör ju givetvis vattnet i en vattenkokare för att spara tid och energi.
I all seriositet är det kanske den ultimata lösningen. Men ponera att du inte har en kokare.
Citera
2011-02-16, 11:30
Medlem
saftad_burks avatar
Pastan får betydligt bättre konsistens om man väntar tills vattnet kokat upp. Om man slänger i det direkt brukar pastan bli klibbig och jävlig.

Koka upp vattnet i vattenkokare så jämnar det ut sig.
Citera
2011-02-16, 11:32
Medlem
Forsnackes avatar
Vad skulle ni säga att detta beror på?
Citera
2011-02-16, 11:35
Medlem
doubleRainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Kokar du den först?

Nej?
Citera
2011-02-16, 11:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad skulle ni säga att detta beror på?
Läs texten i min länk, framför allt:
"Explanation or Science of Boiling Water: Pasta added to water before it starts to boil gets a heat start on mushiness. Pasta quickly begins to break down in tepid water as the starch dissolves. You need the intense heat of boiling water to "set" the outside of the pasta, which prevents the pasta from sticking together. That's why the fast boil is so important; the water temperature drops when you add the pasta, but if you have a fast boil, the water will still be hot enough for the pasta to cook properly."

~Paul~
Citera
2011-02-16, 11:46
Medlem
Forsnackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doubleRainbow
Nej?
Aja, sålänge du gillar koncistensen du får
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Läs texten i min länk, framför allt:
"Explanation or Science of Boiling Water: Pasta added to water before it starts to boil gets a heat start on mushiness. Pasta quickly begins to break down in tepid water as the starch dissolves. You need the intense heat of boiling water to "set" the outside of the pasta, which prevents the pasta from sticking together. That's why the fast boil is so important; the water temperature drops when you add the pasta, but if you have a fast boil, the water will still be hot enough for the pasta to cook properly."

~Paul~
Problemet har fått sin lösning, det blir inga tuggumin för mig.
Citera
2011-02-16, 11:46
Medlem
Citat:

Jag tror mysteriet med geggpastan är löst, du har enligt Paul använt för liten kastrull.

nejjdå^^ jag har snarare för mycket vatten om något. jag har dessutom provat i olika storlekar, men det kanske bara är i mitt kök pastan krånglar..
Citera
2011-02-16, 11:51
Medlem
Pastan direkt? Vad är det för trams ni håller på med? Dagens ungdom...

Pastan fastnar ju på botten så fort den blir mjuk och då får ni stå där i evigheter och röra om för att skiten ska bli klar.

Snabbare koktid om man lägger dem i kokande vatten, även om tillagningstiden må vara något längre.
Citera
2011-02-16, 12:07
Medlem
doubleRainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makewarnotpeace
nejjdå^^ jag har snarare för mycket vatten om något. jag har dessutom provat i olika storlekar, men det kanske bara är i mitt kök pastan krånglar..

Vilken sorts pasta brukar du koka?
Citera
2011-02-16, 12:13
Medlem
Azpers avatar
Har ALLTID stoppat ner pastan DIREKT när jag ställer på kastrullen på plattan som ännu ej är varm, och jag har ALDRIG varit med om att den har klibbat ihop sig till en hög eller dylikt...

Sen för någon vecka sen så kom tjejen och gapa å skrek på mig när jag gjorde som jag alltid brukar göra,

-DU KAN JU INTE KASTA NER PASTAN INNAN DET KOKAR?!!

- Nähä och varför inte då för? Det har jag alltid gjort.. och det har aldrig varit några problem tidigare..

- Nej man ska inte göra det!!!!

pfff!

Jag fortsätter att göra det!
Citera
2011-02-16, 12:13
Medlem
Forsnackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Pastan direkt? Vad är det för trams ni håller på med? Dagens ungdom...

Pastan fastnar ju på botten så fort den blir mjuk och då får ni stå där i evigheter och röra om för att skiten ska bli klar.

Snabbare koktid om man lägger dem i kokande vatten, även om tillagningstiden må vara något längre.
Jag förstår inte riktigt, är det disken som blir jobbigare?

Det bästa vore ju att få det bäst ur bägge metoderna, kanske man kan lösa det med ett filter? Som typ en tepåse i vatten.
Citera
2011-02-16, 12:14
Medlem
Tycker du god mat är en viktig del i din vardag så ska pastan absolut inte läggas i innan vattnet kokat upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in