2011-02-16, 18:37
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Läs texten i min länk, framför allt:
"Explanation or Science of Boiling Water: Pasta added to water before it starts to boil gets a heat start on mushiness. Pasta quickly begins to break down in tepid water as the starch dissolves. You need the intense heat of boiling water to "set" the outside of the pasta, which prevents the pasta from sticking together. That's why the fast boil is so important; the water temperature drops when you add the pasta, but if you have a fast boil, the water will still be hot enough for the pasta to cook properly."

~Paul~
Betyder det att en tryckkokare med än högre temperatur vore att föredra? Är det någon som har testat det?
Citera
2011-02-16, 19:06
Medlem
f0cuss avatar
Jag vet i alla fall att man ska lägga i potatisen efter vattnet kokat upp, då vitaminer och annat bra i potatisen försvinner om den ligger i vatten för länge. Det leder till att man häller ut allt det nyttiga när man häller av vattnet.

Kanske är samma med pastan?

Mvh,
Citera
2011-02-16, 19:09
Medlem
Legendarys avatar
Måste fråga, hur i FAN kokar man pasta med vattenkokare? Förstår verkligen inte?

Man kan ju inte koka pastan i vattenkokaren? Och man kan väl inte lägga pasta i en skål, koka vatten, hälla vattnet i skålen och vänta?

Eller?

Förövrigt, jag lägger i pastan när vattnet kokar upp, häller sedan av vattnet när jag smakat av pasten till lagom konsistens

Request förresten, finns tusentals recept, kan inte DePaul skänka oss ett pastarecept? Enda personen jag litar på
Citera
2011-02-16, 19:12
Medlem
stordrulens avatar
Jag tycker att svaret på denna fråga är så pass självklart att jag nästan måste skapa en tråd där jag undrar hur man fungerar som människa om man inte har ett logiskt tänkande.
Citera
2011-02-16, 19:13
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustus
Den enkla anledningen är väl för att de ska kunna skriva ut tid på förpackningen. Pastan mjuknar svalare än 100grader och eftersom att uppkokningtiden beror på bla kvalitet på spis storlek på kastrull vattenmängd osv så skulle det inte gå att skriva ex 8min.
Detta skulle i sin tur göra att folk blev rosenrasande för att de måste stå och passa på pastan när den borde börja bli klar och det leder ju i sin tur till att man förlorar tid istället för att spara.

Jag är övertygad om att du har rätt.

Blir helt omöjligt att bestämma koktid annars p.g.a. olika spisar.
Citera
2011-02-16, 19:15
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary
Måste fråga, hur i FAN kokar man pasta med vattenkokare? Förstår verkligen inte?

Man kan ju inte koka pastan i vattenkokaren? Och man kan väl inte lägga pasta i en skål, koka vatten, hälla vattnet i skålen och vänta?

Eller?

Förövrigt, jag lägger i pastan när vattnet kokar upp, häller sedan av vattnet när jag smakat av pasten till lagom konsistens

Request förresten, finns tusentals recept, kan inte DePaul skänka oss ett pastarecept? Enda personen jag litar på

Du kan väll för fan inte vara seriös människa?

Tanken att man använder vattenkokaren till att koka upp vattnet snabbare och med mindre el för att sedan hälla vattnet i kastrullen och laga dem som vanligt har aldrig slagit dig?
Citera
2011-02-16, 19:21
Medlem
Skägg-Krales avatar
Aprolig tråd. Bara för att alla blir helt förbannade över att andra halvan(?) av folket kokar annorlunda.

Jag väntar iaf tills vattnet kokar. Men så har jag alltid tophat och monokel också.
Citera
2011-02-16, 19:25
Medlem
Ingetvals avatar
Då rådet att vänta på vattnet att koka upp kommer från Italien så gör man klokt i att skita i det rådet. Det finns nämnligen inget matland som är så fast i fixa Idéer som Italien.
Där tror man exempelvis att olivolja är en fullgod krydda, och att mozzarella har en smak (förutom vatten). Dom äter dessutom ogräs och kallar det för sallad. Tillika tror dom att pastan skulle bli geggig och klumpa ihop bara för att den står i kallvatten någon minut: vilket nys!
Pasta skall kokas i liten kastrull, med lite vatten. Salt. Ingen olja. Och sedan en uppånervänd tallrik som durkslag.
Citera
2011-02-16, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RebelYell
Pasta och ris är inte samma sak! Ris är "naturligt" pasta är konstgjort.. (pastaträd?) Så går ints ens att sätta i samma kategori. :P

Om man har i riset innan de kokar så e de i så fall för att man har (om man följer paketanvisningarna! xD) mätt upp en viss mängd vatten som.. Naturligt.. dunstar bort om det kokar och har sig innan riset är i. Så mängden vatten blir mindre! xD Eller nåt..

Lol den här tråden är så fail!

(Ni som har i pastan i kallt vatten.. ni saltar inte vattnet heller va? Och sen silar ni det i silen som redan finns i diskhon? Och slevar upp det från slasken och lägger på tallriken..?)

Vem fan sa att det var samma sak? Jag sa att jag lägger i båda i kastrullen innan vattnet har kokat upp.

Vetemjöl, ägg och vatten är ingredienserna till pasta. Är bröd konstgjort enligt dig? Varför kan man inte sätta dessa i samma kategori menar du? Båda tillhör gruppen stärkelse enligt tallriksmodellen.

Tror du själv på att ens någon märkbar mängd vatten har hunnit dunsta innan pastan/riset åker i?

Jag saltar vattnet när pastan är i, jag silar genom att sätta på locket och luta kastrullen med en liten lucka så att vattnet rinner ut. Något mer du vill fråga för att få dig själv att se dum ut?
Citera
2011-02-16, 19:51
Medlem
Legendarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Du kan väll för fan inte vara seriös människa?

Tanken att man använder vattenkokaren till att koka upp vattnet snabbare och med mindre el för att sedan hälla vattnet i kastrullen och laga dem som vanligt har aldrig slagit dig?

Jodå, helt seriös, men jag tycker att det låter väldigt onödigt med tanke på att kastrull och platta måste värmas upp ändå? eller?

Måste bli struligt att först koka vattnet i vattenkokare, sedan hälla över vattnet i en kastrull som står på plattan som man värmt upp, vad sparar man, max 2 minuter?
Citera
2011-02-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Ett inlägg till om att "öööh självklart lägger man i direkt i kallt vatten liksom spela roll?" och jag slår sönder bildskärm och dator och hela faderullan, era jävla obildade fåntrattar.

Om jag ska käka lite korv med euroshoppers snabbmakaroner och ketchup så jag tror jag nog helt ärligt talat att det kvittar...

Ett inlägg till från italienska kock-wannabes så slår jag sönder tvn era överdrivna fåntrattar
Citera
2011-02-16, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Aha! Du bor ihop med Ramsey.

Hört talas om att tomten ser alla stygga barn? Precis! Samma sak gäller Gordon Ramsey och matlagning. Vill inte vakna upp mitt i natten av att en förbannad Ramsey kryper ut under min säng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in