2011-02-16, 23:37
Medlem
Arasones avatar
Spelar ingen roll när du lägger i pastan. Jag lägger i den i början, innan vattnet kokar, blir lika bra ändå.
Citera
2011-02-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Spelar ingen roll när du lägger i pastan. Jag lägger i den i början, innan vattnet kokar, blir lika bra ändå.

Precis så har min mor lärt mig.
Citera
2011-02-17, 00:28
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Nu spelar det väl egentligen ingen roll när du har Kungsörnens spaghetti för 15 kr/kg. Men om du köper kvalité så vill du inte att den klibbar ihop, vilket den gör ifall du lägger i pastan innan det kokar.

Det är samma med potatis. Du får ett bättre resultat om du lägger potatisen i kokande vatten.
Citera
2011-02-17, 00:41
Medlem
En annan fråga angående samma ämne...

Varför häller man kallt vatten i kastrullen? Det kan väl inte vara någon skillnad om man häller varmt vatten i kastrullen
....
Citera
2011-02-17, 00:48
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swanken
En annan fråga angående samma ämne...

Varför häller man kallt vatten i kastrullen? Det kan väl inte vara någon skillnad om man häller varmt vatten i kastrullen
....
Varmt vatten för med sig koppar från vattenröret i större mängd. Såklart inget att bry sig om det vara händer en eller två gånger i månaden, men skulle det hända varje dag under ett liv så har man sagt att det är bättre att köra med kallt vatten.

Jag själv brukar koka upp två deciliter vatten i kastrull för att sen fylla på med det som behövs från en vattenkokare, sparar mycket tid och energi.
Citera
2011-02-17, 01:04
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Aja, sålänge du gillar koncistensen du får

Problemet har fått sin lösning, det blir inga tuggumin för mig.
Du hade ändå bara fått fem tuggummin, var ett tag sedan de kostade 50 öre...
Citera
2011-02-17, 01:40
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Ni som häller i pastan direkt, ni är inte så noga med hur det smakar, eller hur? De gånger man har blivit serverad pasta hos vänner och bekanta så kan man direkt avgöra om personen i fråga har lagt i pastan direkt eller tillagat pastan på ett korrekt vis.

Pastan blir liksom som slemmiga mjuka plastmaskar om den tillåts i vattnet direkt. Dessutom tappar man lite koll på koktiden, och koktiden är a och o! Visst, man smakar av och känner efter när det är klart, men går man exakt efter koktid så blir pastan oftast perfekt. Jag menar, hur beräknar ni koktiden när ni lägger i pastan direkt? Står ni och väntar vid spisen och när ni ser den första bubblan så är loppet igång? Då har ju pastan redan legat där och blivit blöt och slemmig.

Är du full eller? "Man vet inte när det är klart"

Har du provat att smaka på skiten för att kolla när det är klart? Du låter som en riktig nybörjarkock. "Pastan ska koka i sex minuter och trettiotre sekunder". Vad är det där för tjafs?

Nä du, sluta vara så orutinerad nu. Du är säkert en såndär som slänger mjölken för att "utgångsdatumet" har gått ut.

Nybörjare.

Gör hur fan ni vill, så länge ni tycker att det är gott. Det finns inget rätt och fel i riktig matlagning, tycker man om det så tycker man om det, oavsett hurvida du väljer att gå till väga. Ta ur pinner ur arslet och ät det ni tycker om, istället för att hålla på någon arbiträr regel.
Senast redigerad av Pungkrockarn 2011-02-17 kl. 01:47.
Citera
2011-02-17, 01:45
Medlem
Har bara lästa första sidan men är det inte för att om vi tänker oss 3 minuters makaroner, så ska dem ju koka i 3 minuter, om jag då lägger i dem med vattnet så vet jag väll inte när jag uppnått samma effekt som efter vanlig 3 minuters kokning ?

Tar ju olika lång tid att koka upp vatten på olika spisar i olika kastruller osv...

// QuiZi
Citera
2011-02-17, 07:22
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Man lägger i pastan efter vattnet börjat koka för annars blir ju pastan alldeles kletig och konstig!

Det blir den alldeles säkert om man kokar den lika många minuter som det står på paketet, men det gör man förstås inte.
Citera
2011-02-17, 08:52
Medlem
dgnrrds avatar
antar att ni som slänger i pastan innan kokningen är sådana som dränker pastan i pastasås och ketchup när ni ändå är i farten? Varför gör ni inte gröt direkt för? Man slänger i pastan efter vattnet är uppkokat för att man då kan bestämma om det blir ett bra tuggmotstånd och ändå vällagat. Inte en tjock vit deg på botten av kastrullen.
Citera
2011-02-17, 09:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn
1. Gör hur fan ni vill, så länge ni tycker att det är gott.

2. Det finns inget rätt och fel i riktig matlagning
1. Absolut. Håller fullständigt med. Vill man att maten skall smaka på ett speciellt sätt så bör inte pekpinnar kunna ändra på den egna preferensen.

2. Det här uttalandet håller jag däremot inte med om. Visst finns det rätt och fel i samband med matlagning. Hade det inte varit så så hade vi inte behövt kokböcker, TV-program och den här sektionen i Flashback .

~Paul~
Citera
2011-02-17, 10:10
Medlem
FredagsMyspyss avatar
Koktiden på pastan som det står på paketet går efter att vattnet kokar. Om vattnet inte skulle koka skulle det vara svårare att tima in. Smart fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in