2013-02-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Jag har så svårt att förstå mig på dessa botulismbakterier. Att vakuumförpacka och förvara i vanlig hemmakyl innan tillagning är inget du rekommenderar?

OT: "Hi, Im Olivia Wilde" säger hon, finns även en fortsättning där hon välkomnar till någon tv-show eller liknande.
Sålänge det bara rör sig om några få dagar är det garanterat ingen fara. Som therisalight säger så ska man vara medveten om riskerna. Jag brukar skriva datum på alla vacc-påsar som jag sparar i mer än en dag.
Citera
2013-02-23, 01:12
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema
Tips behövs - ankbröst
Enligt Baldwin skall skinnet tas bort innan köttet åker ned i vattnet. Dock verkar det finnas en del förespråkare för att låta skinnet vara kvar och sen bränna av/ steka för att knaprigheten.
Någon av er som kan dela med er av era erfarenheter?

Skinnet har ingen egentlig nytta av att ligga i vattenbadet. Jag skulle rekommendera dig att ta av och spara skinnet, laga brösten i vattenbadet vid din önskade temperatur, ta upp dem när de är pastöriserade, återförena bröst och skinn på tallrik eller skärbräda och bränn skinnet med en gasbrännare innan servering. Lycka till.
Citera
2013-02-23, 14:24
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Köttet var på extrapris på kötthallen i Sundbyberg, 399 kr/kilot

Helt rubbat billigt, säg till nästa gång. Egentligen borde det finnas en wagyu-tråd där man kan tipsa varandra när och var det dyker upp för vettigt pris.
Citera
2013-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Helt rubbat billigt, säg till nästa gång. Egentligen borde det finnas en wagyu-tråd där man kan tipsa varandra när och var det dyker upp för vettigt pris.

typ som denna? https://www.flashback.org/t693520
Citera
2013-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema
Tips behövs - ankbröst

Enligt Baldwin skall skinnet tas bort innan köttet åker ned i vattnet. Dock verkar det finnas en del förespråkare för att låta skinnet vara kvar och sen bränna av/ steka för att knaprigheten.

Någon av er som kan dela med er av era erfarenheter?

Har aldrig kört ankbröst sous vide, men det vanliga sättet är att kryssa kappan och sen steka den rejält knaprig. Kan inte förstå varför man ska ändra på det för att man kör sous vide.
Citera
2013-02-24, 13:02
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlet
typ som denna? https://www.flashback.org/t693520

Aha, se där. Får hålla koll på den framöver.
Citera
2013-02-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Skinnet har ingen egentlig nytta av att ligga i vattenbadet. Jag skulle rekommendera dig att ta av och spara skinnet, laga brösten i vattenbadet vid din önskade temperatur, ta upp dem när de är pastöriserade, återförena bröst och skinn på tallrik eller skärbräda och bränn skinnet med en gasbrännare innan servering. Lycka till.

Har du testat det? Exakt så har jag försökt göra och det går åt helvete. Det bästa tycker jag är att köra skinnet med i sous vide. Sen hettar jag upp klarat smör hårt i en panna och nästan friterar skinnsidan. Jag har sett Hestons pekingankagrejer men jag tycker inte det är riktigt applicerbart på ankbröst. Om någon testat och har bra tricks så vill jag jättegärna veta för det känns som att det går att göra bättre än vad jag gör trots att jag blir skitnöjd

För övrigt är ankbröst det som jag lagat som vinner mest på sous vide.
Citera
2013-02-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid

Jag köpte wagu kött på kötthallen i söndags alltså idag för det priser 399 kr . Dom hade även det priset i fredags när jag var där så känns som dom alltid har det .
Det var wagu ryggbiff .
Återkommer med längre berättelse i dagarna .
Med vänlig hälsning,
Citera
2013-02-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
... Om någon testat och har bra tricks så vill jag jättegärna veta för det känns som att det går att göra bättre än vad jag gör trots att jag blir skitnöjd

Finns ett recept i modernist cuisine på ankbröst.

Där tillagas ankbröstet sous vide. Sen lägger man skinnsidan på ett block kolsyreis i 90 sekunder innan man steker skinnet. Då fryser man köttet närmast skinnet så att det inte ska bli överkokt under stekningen.

Inget jag provat själv så jag har ingen aning om resultatet är värt besväret.
Citera
2013-02-25, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Finns ett recept i modernist cuisine på ankbröst.

Där tillagas ankbröstet sous vide. Sen lägger man skinnsidan på ett block kolsyreis i 90 sekunder innan man steker skinnet. Då fryser man köttet närmast skinnet så att det inte ska bli överkokt under stekningen.

Inget jag provat själv så jag har ingen aning om resultatet är värt besväret.

Jo jag har sett det. Jag gillar att läsa i Modernist Cuisine men oftast blir det för stor ansträngning för ett hemmakök och då har jag ändå lite lättare än andra personer att komma över vissa saker som kolsyreis och flytande kväve.

Det låter ju så klart helt rätt och vill man göra maten helt perfekt så är det säkert the way to go. JAg orkar dock inte kånka hem med en låda kolsyreis på fredagen. Dessutom tror jag inte att jag kan få tag i block.
Citera
2013-02-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jo jag har sett det. Jag gillar att läsa i Modernist Cuisine men oftast blir det för stor ansträngning för ett hemmakök och då har jag ändå lite lättare än andra personer att komma över vissa saker som kolsyreis och flytande kväve.

Det låter ju så klart helt rätt och vill man göra maten helt perfekt så är det säkert the way to go. JAg orkar dock inte kånka hem med en låda kolsyreis på fredagen. Dessutom tror jag inte att jag kan få tag i block.

Kolsyreis är ju något jag inte brukar ha hemma så ofta. Men jag har tänkt en tanke på ifall man kan ersätta den med en is och saltlösning under en plåtform som man kan frysa ankskinnet på.
Citera
2013-02-25, 16:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Kolsyreis är ju något jag inte brukar ha hemma så ofta. Men jag har tänkt en tanke på ifall man kan ersätta den med en is och saltlösning under en plåtform som man kan frysa ankskinnet på.

Skillnaden är -78grC mot max -21grC om jag kommer ihåg rätt. Endoterma reaktioner än inte perfekta så -15 är kanske mer rimligt med is/salt.

Då kan du lika gärna slänga pizzastenen i frysen (-25grC).

Men, testa för all del - om man inte provat, vet man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in