Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Varför oxfile till barnen och kalvfile till de vuxna? Låter lite omvänt.
Tror ni priserna på sous-vide-utrustning kommer att sjunka eller kan man lika gärna investera i det nu som att vänta?
Hahaha, ja, det kanske man kan tycka men för mig har Kalvfilen alltid rankats högst. När jag tidigare velat vara säker på slutresultatet har jag besökt en lokal liten charkbutik och köpt kalvfilé och upplevt att det köttet alltid har varit fenomenalt. Sedan föll det sig så, i år, att i stort sett alla butikskedjor sålde oxfilé till 199: -/kilo medan kalvfilén jag köpte kostade 430: -/kilo så förklaringen till varför barnen fick oxe kan också ligga i det ekonomiska tänket
Jag kan för övrigt nämna att kokeriet har gått för fullt hela veckan. Jag har ständigt något i tanken.
Körde torskrygg men hade lite svårt med vakuumförslutningen då den tidigare frysta torsken släppte ifrån sig för mycket vätska, det löste sig till slut med mycket papper och torkning. Vid 52 grader var den suverän, har en fruga som inte vill ha för mycket rå känsla i maten.
Har nu haft revbensspjäll liggande i 36 timmar på 62 grader, skall käka spjällen till kvällen

med lite Coleslaw och pommes. Under 4 timmar igår kväll sänkte jag tempen till 58 grader och klämde i 2 st ankbröst som åts med potatispuré och portvinsås, ankbrösten blev fullkomligt lysande.
Min ålder förbjuder mig att hitta någon fiffig lösning för uppladdning av fotografier så inom detta område släpar jag en aning.
Efter denna veckas matorgier är min slutsats enkel: Att tillaga kött, fisk och fågel har aldrig varit enklare och samtidigt givit sådant slutresultat, till och med en riktig dåre klarar av denna matlagning så min fråga är enkel: Har vi nu att göra med framtidens matlagning? "Slow cooking for fools"?