Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Fick en Sous Vide Supreme i julklapp. Tyvärr var den slut hos den svenska (norska?) återförsäljaren. Någon som beställt från souvidesupreme.com? Eller något annat ställe?
Sedan undrar jag hur pass värd den större är mot den mindre, demivarianten? Ungefär hur många skivor kött är det som skiljer?
Jag beställde min från sousvidesupreme.com, funkade utmärkt. Har sedan beställt påsar därifrån med snabb leverans och inget krångel. Jag har den normalstora, vilken tar 10 L. Enligt hemsidan kan man göra 20 st 115 grams portioner i den vanliga, och 12 likadana portioner i demin. Finns en jämförelse här:
http://www.sousvidesupreme.com/en-uk...me_vs_demi.htm
Har du bara bänkplats som räcker skulle jag rekommender att köra på den normalstora.
Citat:
Ursprungligen postat av FulaHunden
Är väldigt sugen på att börja med sous vide. Är dock lite orolig för botulism, men vad jag har läst ska det inte vara någon fara så längst man följer riktlinjerna? Känns dock lite nervöst ändå om man nu skulle göra något fel så att det bildas.
Men om man nu ska börja med det här, vad är då bäst att gå på. En sous vide supreme eller typ Polyscience cirkulator. Är ju en viss prisskillnad dock.
Botulism har diskuterats en del i tråden tidigare, om du söker kommer du att hitta ett flertal inlägg. Hade samma tankar som du när jag började, men med några enkla regler kan man avvärja risken. Om du tillagar din mat enligt de tabeller som finns för temperaturer och pastöriseringstid, och sedan äter den direkt så finns det inget problem. Bekymmer kan enbart uppstå om du lagar något sous vide, och sedan tänker lagra det i en stängd vacuumpåse för senare konsumtion. I sådana fall måste maten snabbt kylas ned till minst +4 grader och sedan förvaras på sådant vis att temperaturen aldrig går över +4. Det är rätt svårt att garantera med ett vanligt kylskåp. Det är naturligtvis inga problem att laga något sous vide, ta ut det ur påsen och sedan lagra det. Botulinumtoxinet kan enbart bildas under anaeroba förhållanden, d v s om maten är i en stängd vacuumpåse utan luft.
Jag har en sous vide supreme och den har fungerat utmärkt. Priset är en av de största fördelarna och den är ett bra alternativ om man vill prova på sous vide-matlagning. Om man blir biten kan man alltid skaffa någon mer avancerad utrustning senare. För egen del fundrar jag över antingen dubbelbadet från Grant eller två cirkulatorer.