2011-03-15, 01:15
Citat:
Tack!
Ursprungligen postat av thereisalight...
Hej och vlkommen till trden

Citat:
Vad som r prylbgeri och inte kan man alltid diskutera. Det hr r en utrustning som visserligen inte r gratis, men som enligt mig r vrd varje krona. Vilket resonemang som leder fram till din slutsats om frnvaro av krlekt till matlagning framgr inte, s det blir lite svrt att bemta. Kan i och fr sig nmna att massor av vrldens frmsta kockar och bsta restauranger lagar mat sous vide, just fr att resultatet blir bttre och mer reproducerbart. Dessutom finns det saker som helt enkelt inte gr att gra annars.
Jo, det r subjektivt naturligtvis. Men nr jag handlar strvar jag efter att f maten ur plasten, inte in i mer plast.
Citat:
Vad gller potatismoset s har du helt enkelt fel. Man kan naturligtvis ta mos frn pulver i ett paket, men jag kan lova dig att ven du skulle knna skillnad. Med den hr metoden behver naturligtvis inte potatisen tillagas sous vide, det gr lika bra med spis och en noggrann termometer. Jag tycker bara att det hr blir bekvmare. Tiden som potatisen ligger i vattenbadet gr jag ngot annat, s det tar inga tv timmar aktiv tid. Maldon havssalt r godare n det vanliga, du kan prova sjlv. Det viktiga vad gller potatisen r att det r en mjlig sort, och flera fungerar utmrkt, drfr nmnde jag inte namnet p den.
Pongen med att laga potatismos p det hr viset r att f bde god smak och konsistens. Att frst svlla strkelsekornen p lg vrme, sedan retrogradera i kallt vattenbad, och s hetta upp igen fr att lsa upp pektinet ger ett krmigt mos utan den tapetklisterkonsistens som ofta fs med andra metoder. Sedan om man tycker att det r vrt besvret r helt upp till var och en.
Pongen med att laga potatismos p det hr viset r att f bde god smak och konsistens. Att frst svlla strkelsekornen p lg vrme, sedan retrogradera i kallt vattenbad, och s hetta upp igen fr att lsa upp pektinet ger ett krmigt mos utan den tapetklisterkonsistens som ofta fs med andra metoder. Sedan om man tycker att det r vrt besvret r helt upp till var och en.
Sen nr r mos gjort p spisen synonymt med frn pulver i paket? Nr jag var liten gillade jag pulvermos mer n mammas men det var bara fr att hon var s dlig p att gra mos, sjlv r jag en riktig baddare, jag hade inte tit pulvermos idag om inte mitt liv berodde p det.
En halv dag fr att slippa tapetklisterkonsistens p potatismos? Rcker det inte med att hlla i lite mjlk om man vill ha det lsare? Nmn en restaurang eller kock i Sverige som tillverkar sitt mos p ditt vis och jag lovar att jag skall uppska den innan jag dr. Hade du bjudit mig p ditt mos och berttat hur det gtt till hade jag varit rdd att ta det, inte fr att det inte hade smakat gott utan fr dig. Hade du hllit p att koka en potatis i tre dygn till min ra s ok, men mos?
Citat:
Dr jag bor r det inte alltid ltt att f tag p frsk torsk, men visst skulle jag hellre ta det n fryst. Nu r det inte Findus fiskblock som jag anvnder, utan prima islndsk torsk fryst direkt p fngstbten och kpt utan mellanhnder. Tillagad sous vide blir den vldigt fin. Din ngade frska variant r skert bttre, men ssen kan man i de flesta fall vara utan nr rvaran lagas sous vide eftersom den behller s otroligt mycket mer av sin ursprungliga saftighet.
Jag skulle rekommendera dig att g p din nrmaste guldkrog, be om en rtt lagad sous vide, och terkom sedan med dina intryck.
Jag skulle rekommendera dig att g p din nrmaste guldkrog, be om en rtt lagad sous vide, och terkom sedan med dina intryck.
Ser inte skillnaden mellan din torsk och den man hittar styckfryst i affren, men jag tror p att du gr den jttegod, dremot jag tror dig inte nr du sger att du inte gr ngon ss till p grund av att fisken r nog saftig utan och serverar du trots detta matgster endast torsk och potatis som inte behver ngon ss bara fr att den r tillagad i plast s r jag vertygad om att du r galen.
Shit vad jag lter aggro, ledsen fr det men jag tycker att det lter lite anka p sina stllen ;-)
Allts, jag frstr att confiteringar ,gslever ,viss fisk och antagligen en hel radda grnsaker br kunna smaka jttegott sous vide men inte portionsbitar ktt och framfrallt inte potatismos. Men kr i vind, jag ska frska att inte smutsa ned den hr trden mer :-)