2011-02-16, 08:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Har blivit mycket imponerad ver resultaten med t ex mittenbit av oxfil (ca 7 - 800 g) som lagas p 55 grader. Blir perfekt medium rtt igenom, oerhrt saftigt och smakrikt. Mste definitivt brynas p ytan. Med en riktigt het panna alt gasbrnnare gr det momentet mycket snabbt, och pverkar inte det inre av kttbiten.

Jag har inte testat sous vide, men har experimenterat en hel del med att konfitera ntktt. Lgger ner kttet i smlt fett (istllet fr vaccumpsen) och kr det i ugnen lg temp och och lng tid. Min erfarenhet r att kttet blir mer "tillagat" n vid konventionell tillagning. 55 grader ger ett perfekt rtt och mycket mrt ktt, ven med billiga bitar, men smaken r mer t well-done hllet.
Vid 50 grader dremot blir resultat helt perfekt. Min knsla r att man br snka temperaturen med ~5 grader mot vad man skulle ha krt till med "hgtemperaturtillagning".
Citera
2011-02-16, 08:35
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Vad har du fr utrustning fr sous vide? Det vore spnnande att hra mer om dina erfarenheter av att laga olika typer av mat p det hr viset.

Ingen alls, har anvnt mig av sous vide i kombination av ngugn och vattenbad p spis, allt fr att stilla experimentlusten
Citera
2011-02-16, 19:23
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har inte testat sous vide, men har experimenterat en hel del med att konfitera ntktt. Lgger ner kttet i smlt fett (istllet fr vaccumpsen) och kr det i ugnen lg temp och och lng tid. Min erfarenhet r att kttet blir mer "tillagat" n vid konventionell tillagning. 55 grader ger ett perfekt rtt och mycket mrt ktt, ven med billiga bitar, men smaken r mer t well-done hllet.
Vid 50 grader dremot blir resultat helt perfekt. Min knsla r att man br snka temperaturen med ~5 grader mot vad man skulle ha krt till med "hgtemperaturtillagning".

Tnker mest p ankbrst nr vi talar om konfitering. Det du berttar lter spnnande. Har sjlv inte provat men lst om att man kan gra en slags variant p konfitering med sous vide teknik. Ska prova det ngon gng senare.
Citera
2011-02-16, 19:30
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodde
Ingen alls, har anvnt mig av sous vide i kombination av ngugn och vattenbad p spis, allt fr att stilla experimentlusten

Ok, ngugn ger mig vibbar av ngon som r betydligt mer proffsig i kket n jag sjlv r. Nathan Myhrvold som skrivit mycket om sous vide har ocks vldigt entusiastiskt prisat sin Rational combiugn. Verkar ytterst praktisk men svitt jag frsttt ocks dyr.

Hur lyckas du hlla jmn temperatur i ett vattenbad p spisen?
Citera
2011-02-16, 22:16
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Hur lyckas du hlla jmn temperatur i ett vattenbad p spisen?

Skitenkelt om man har gasspis/bra induktionshll (vilket jag tyvrr inte har), s det r bara att mecka. Blir sllan helt perfekt, men kul som experiment.
Citera
2011-02-16, 22:18
Medlem
crystal42s avatar
Entrecote med stpotatis och en madeirass med champinjoner.

Sous-vide supreme, 57 grader i drygt tre timmar.

Ktt i pse
Kttet ligger och vilar efter tre timmar i badet och efter bryning. Jag bryner alltid kttet eftert, tycker inte det r ngon mening att bryna innan, gr inget fr smaken.
Uppskuret ktt
Stpotatis med honung och citron
Potatisen en halvtimme senare
Resultat
Citera
2011-02-16, 22:27
Medlem
crystal42s avatar
Helt vanlig fryst torskfil. Krd i Sous-vide supreme p 56 grader i 40 minuter. Serverad med saffrans-cous-cous och jgarbacon. Torsken kryddades enbart med lite citronpeppar och flingsalt. Resultatet blir fantastiskt, jmfrde med en frsk torskrygg som jag krde p samma stt, det r vldigt liten skillnad konsistens och smakmssigt.

Torsk p Tallriken
Citera
2011-02-17, 19:47
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystal42
Helt vanlig fryst torskfil. Krd i Sous-vide supreme p 56 grader i 40 minuter. Serverad med saffrans-cous-cous och jgarbacon. Torsken kryddades enbart med lite citronpeppar och flingsalt. Resultatet blir fantastiskt, jmfrde med en frsk torskrygg som jag krde p samma stt, det r vldigt liten skillnad konsistens och smakmssigt.

Torsk p Tallriken

Fina bilder, tack fr att dela med dig. Har ngra torskfiler i frysen som ska lagas till i nsta vecka. Tnkte bara ta salt, peppar och ngra klickar smr.
Citera
2011-02-17, 21:08
Medlem
crystal42s avatar
Har plastat in tv paket med revbensspjll. Maskinen str p 59 grader. Tnkte lta grisen ligga i badet i *typ* 48 timmar... terkommer.
Citera
2011-02-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystal42
Har plastat in tv paket med revbensspjll. Maskinen str p 59 grader. Tnkte lta grisen ligga i badet i *typ* 48 timmar... terkommer.

Jag vet att risken fr bakterietillvxt diskuterats tidigare och jag troratt exempelvis Thomas Keller rekommenderar max tillagningstid p 4 timmar. Jag har andra sidan sett tabeller som tillter betydligt lngre tillagningstider. Har du ngon info kring detta eller r 48 timmar i 59 grader en chansning?

/Martin
Citera
2011-02-17, 22:57
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Jag vet att risken fr bakterietillvxt diskuterats tidigare och jag troratt exempelvis Thomas Keller rekommenderar max tillagningstid p 4 timmar. Jag har andra sidan sett tabeller som tillter betydligt lngre tillagningstider. Har du ngon info kring detta eller r 48 timmar i 59 grader en chansning?

/Martin

Bst r att lsa Douglas Baldwins bok (eller p ntet) eller Nathan Myhrvolds tabeller i trden p eGullet. Det handlar om att lgre temperatur krver lngre tid fr pastrisering. 4 timmar kommer frn det allmnna rdet att inte ha ngon matvara i den farliga temperaturzonen mer n 4 timmar. Enligt FDA rr det sig om 5 - 57 grader. 48 timmar i 59 grader ska allts g bra.
Citera
2011-02-23, 10:18
Medlem
diego2s avatar
Shit jag r kr i den hr trden. Tack fr era bilder och all inspiration. Nu ska jag inhandla en sous vide supreme. Tur att dollarkursen e s bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in