Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Tack för den ingången.
Alltid trevligt med folk som gillar att debattera förbehållslöst.
1) Har aldrig ätit på den restaurangen så jag kan inte uttala mig om den.
Men jag antar att det har med ett så enkelt skäl som tidsbesparing och prioritering.
Alla som jobbat i ett bättre kök vet hur jäkla arbetsintensivt det kan vara.
Du kan ha en 2-4 pers som jobbar på en rätt allena.
Protein 1, tillbehör 1-2, sås 1,
det kostar tid och pengar i köket under tillagning och under förberedelserna.
Har du en eller fler rätter som kan köras s.v så kan du lägga krutet på annat.
Kommer du undan med fläskkött/nötkött (ej biff eller filé) eller kyckling i färdig sås som s.v har du ju sparat in hur mycket tid som helst och kan lätt erbjuda 2-4 ytligare rätter till menyn. Så från att erbjuda 1 starter, 1 main, 1 dessert kan du ge en sjurätters utan mycket mer arbete med s.v och ta ut 3-500 extra för hela måltiden till en marginell merkostnad då portionerna är minst hälften så stora. Lite extra arbete för serveringen men det är ytterst marginellt.
Företagsekonomiskt helt rättfärdigat.
Gastronomiskt tveksamt imho.
2) Det är ett annat tillagningssätt och bör redovisas på menyn med.
Du får inte samma yttextur med s.v och måste kompensera oftast med en extra smakrik sås då du förlorar den smakkoncentration du får genom att köttsaft koncentreras på ytan av köttet genom avdunstning och karamellisering.
Sedan finns det folk som tillagar kött på 180 grader idag i bättre restaurangkök

?
Vanligare är väl 90-100 grader som ger en betydligt mindre värmegradient och bättre kött.
3) Personligen tycker jag folk som äter lax vid så låga temperaturer som 42-43 grader inte vet hur lax skall smaka utan äter mest ljummet slem som de tror smakar gott för andra sagt det
Är född och uppväxt på lax och annan ädelfisk och det "Stockholmsfenomen" att laxen skall vara halvrå är för mig som att beställa ketchup eller HP-sås till samma rätt. Det är att förstöra fisken och göra den orättvisa då den erhåller en konsistens som är svårslagen vid en 10-12 grader högre innertemperatur. Sedan ser du inte röken av den krispighet och smak du erhåller vid normal stekning i smör och ösning. Utan den kan du lika väl koka laxen, det går på ett ut.
Sedan finns det en botulismfaktor med då dessa bakterier dör först vid drygt 52 grader om jag kommer ihåg rätt och en mer idealisk miljö än soue vide vid lågtemperaturtillagning får du ju leta efter.
4) Vad är det för fel med lergryta och lågtemperaturtillagning?
Ger samma resultat som du beskriver smakmässigt.
Kan jag inte uttala mig om tredagarskok då jag aldrig ätit det än mindre kommit på tanken att göra det. Men lergryta på lågtemp ger ett ypperligt resultat på vilken mindre lättillagad köttbit du än väljer och det samma på t.ex fågel. Och vad saftigheten bekommer är den mer än väl godkänd. Bara att titta till köttet ibland och se till att den inte går torr.
5) Jo det är ju lite av den haussen jag reagerar emot, det finns säkert rätter där den funkar toppen och kan locka fram nya egenskaper hos kött som är lite svårfunna annars men man förlorar alltid något man får genom traditionell matlagning i form av textur, smakkoncentration genom stekytan eller genom långsam pochering där alla ingredienser får möjlighet att utveckla sina smaker och såsen koncentreras under tillagningen. Har mycket svårt att se att det inte blir så.
Kommer nog helt säkert att köpa en när jag blir pensionär på heltid för att pröva på det hela och utforska detta område. Men jag försöker hitta reellt vettiga områden där denna metod verkligen glänser och jag har svårt att finna dem om jag skall vara ärlig och då finns det ju ingen mening med att köpa en.
Är en gammal tjurskalle det får jag höra regelbundet från ungarna så det behövs inte upprepas, men det kommer med åldern. Man har sett så mycket "revolutionerande" under ens livstid så man dras inte med lika lätt som man kanske gjorde som ung när man sett alla dessa förutspådda stjärnor haussas till skyarna för att sedan snabbt krascha för att sedan glömmas bort.
Har inte haft möjligheter att svara under helgen
1. Det är helt klart smidigt för restauranter, särskilt de som endast har en avsmakningsmeny. En anledning att topp-restauranter använder det är hur tillförlitligt resultatet blir, samtidigt som köttet får en väldigt jämn genomlagning. Köttet framstår som mörare, eftersom köttbiten är mör och, säg, medium-rare rakt igenom, istället för att vara alldeles grå och hård vid ytan.
Jag har läst en hel del recept och böcker från restauranterna som brukar omnämnas bland de bästa i världen (exempelvis Noma, Mugaritz, Fat Duck, The French Laundry, Allinea, El Celler osv), och där lagas det mesta köttet sous vide, som ett exempel. Uppenbarligen uppskattar de kockarna hur köttet blir, och där är ju inte personal eller pengar något problem. Visst är det smidigt också, men de skulle aldrig äventyra kvaliteten för den anledningen.
Sedan är det också ofta svårt att veta huruvida kött man äter ute är lagat sous vide eller om det är ugnsrostat, särskilt om ytan är stekt/grillad och det serveras med en vettig sås.
2. Med sous vide brukar man ofta ha med något extra steg. Exempelvis ge ytan en snabb stekning i en extremt het panna. En del gillar att använda köttsaften från påsen i såser. Man får ju helt klart mindre köttsafter sous vide, eftersom mer vätska stannar kvar i köttet (vilket i mina ögon är positivt, jag brukar göra en separat fond/buljong att använda till såsen).
180 grader var nog mest riktat åt många hemmakockar. Men om du lagar kött i ugn på 80-100 grader så får du ju inte så mycket karamelliserad yta, jämfört med t.ex 150 grader.
Själv brukar jag ofta använda en nåltermometer i köttet och ställa in badet på 6-10 grader högre än sluttemperaturen jag vill ha. Det går fruktansvärt snabbt att få upp köttet i temperatur då (p.g.a. vattenbadet), samtidigt som gradienten är extremt liten.
3. Angående lax har vi nog olika preferenser helt enkelt. Jag älskar sashimi/laxtartar/gravad lax. I allmänhet har folk jag bjudit på lågtempererad lax varit väldigt förvånade och reagerat väldigt positivt. Dessa personer brukar kanske dock fullständigt kremera fisken när de själva lagar, så vad vet jag.
Botulism-bakterier dör inte vid 52 grader, däremot kan de inte bilda toxcin vid över 52 grader. Lax går väldigt snabbt att laga sous vide (20-30 minuter för en tjock bit), så botulism är inget problem. Att lägga en bit (vacuumförpackad) i 46 grader i 24 timmar är nog dock ingen hit. Inte heller att förvara det lagade köttet nedkylt allt för länge.
4. Det är absolut inget fel på lergryta och slowcooking i ugn t.ex. Men då är som sagt oftast lite högre temperaturer (och därmed kortare tillagningstid) inblandat. Högre temperatur gör alltid köttet torrare. Hur mört köttet blir beror på temperatur och tid. Sous vide är helt enkelt bara en mer extrem variant av slowcooking, där man kan få köttet väldigt saftigt och samtidigt väldigt mört.
T.ex så är väl det snabbaste sättet att få en seg styckningsdetalj mör att tryckkoka den i någon timme, eller sjuda den i en gryta. Vill man få lite saftigare kött så kör man det i ugnen i ett par timmar. Vill man ha det ännu saftigare har man det i ugnen på lägre värme under ännu längre tid, eventuellt i lergryta. Vill man gå ytterliggare ett steg längre och få köttet ännu saftigare, med samma mörhet, så kan man köra det sous vide.
I allmänhet gillar jag hur man kan hålla köttet vid en viss temperatur, för att få det mört. För ett tag sedan hade jag t.ex lammracks, som inte var de allra möraste. Stekte dem i panna, medium rare, och dom var inte väldigt möra direkt. Dagen efter lagade jag resten sous vide, och lät dem ligga i 4 timmar i 55 grader, och det blev helt fantastiskt, med en väldigt jämn gradient. Vet inte riktigt om jag hade kunnat få det lika bra i ugn. Ugnen kräver ju iaf lite mer värme, p.g.a. den dåliga värmeöverförseln, och under så lång tid hade de yttre delarna av köttet blivit varmare än 55 grader.
5. Det är helt klart en avvägning man får göra, och eventuellt kompensera för. Och i många fall passar traditionell tillagning bättre. Jag ser dock inte jättestor skillnad på att t.ex ge en köttbit färg i panna, och sedan rosta i ugnen med termometer, jämfört med att laga samma bit i ett vattenbad och sedan ge den stekyta i efterhand.