2023-07-18, 20:00
Medlem
Nordqvist Gran Dia i Moccamastern, sen kan jag rekommendera Lavazza Qualitá Oro till Juran.
Starbucks är jag inte så imponerad av.
Citera
2023-07-18, 20:02
Medlem
Zoegas Intenzo i mokabryggare. Med vispad varm mjölk.
Citera
2023-07-19, 16:29
Medlem
Någon no name kaffebryggare, där favoriterna är Zoegas Blue Java, Arvid Nordqvist Svea + Gran Dia, och slutligen slinker även Löfberfs Lila Jubileum ner.

Favoriten är dock klassiskt kok-kaffe, I en kaffepanna på spisen. Där använder jag Arvid Nordqvist Kokkaffe. Plus att för något år sedan köpte Lemmelkaffe, ett litet lokalföretag i Gällivare som gör mörkrostat kokkaffe. Det var mums! Synd bara att jag aldrig sett det i vanlig matbutik utanför Gällivare, och jag ids inte gå till hajkbutiker och skogsmulleaffärer för att köpa det.
Citera
2023-07-19, 16:31
Medlem
zombie-nations avatar
Starbucks helst.

Vet inte vad man kan göra till billigt pris och utan kaffemaskin. Alltså att det ska vara väldigt mörkrostat. Min mage klarar det. Inte vanligt kaffe.
Citera
2023-07-19, 16:37
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
Hej, jag undrar vilket kaffe du dricker och hur gör du ditt kaffe, i byggare eller kokar du vatten och häller på. Och hur dricker du, mjölk (mängd) socker antal bitar...

Skulle vara kul att veta så man kan prova något nytt.

Kör med kapselkaffe,Lids,
styrka 10,gott och billigt kaffe.

Jag har alltid hemma Coops
extra snabbkaffe,ifall det tar
slut med kapslarna.

Dricker svart.
Citera
2023-07-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Starbucks helst.

Vet inte vad man kan göra till billigt pris och utan kaffemaskin. Alltså att det ska vara väldigt mörkrostat. Min mage klarar det. Inte vanligt kaffe.
När du säger "utan kaffemaskin", vad har du ens hemma för utrustning? Vattenkokare? Kastrull och spis? (För kokkaffe eller snabblaffe)
Osv.

Alla behöver inte ha en komplicerad kaffemaskin som gör allt förutom att dricka kaffet åt dig.
Citera
2023-07-19, 20:47
Medlem
Isnatts avatar
Nån som vant sig av att dricka med en skvätt mjölk i kaffet? Jag tycker inte alls det är gott utan kan helt enkelt inte dricka det, men den där jävla mjölken jag köper är bara till kaffet och visst, mjölken går åt och jag har alltid en liter som back up i kylen men det hade varit skönt att slippa köpa mjölk.
Citera
2023-07-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nån som vant sig av att dricka med en skvätt mjölk i kaffet? Jag tycker inte alls det är gott utan kan helt enkelt inte dricka det, men den där jävla mjölken jag köper är bara till kaffet och visst, mjölken går åt och jag har alltid en liter som back up i kylen men det hade varit skönt att slippa köpa mjölk.

Kaffe ska va svart och rivigt.
Senast redigerad av bonnberra 2023-07-19 kl. 21:02.
Citera
2023-07-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

https://www.youtube.com/watch?v=owqV4LndQ4U
Citera
2023-07-19, 22:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
När du säger "utan kaffemaskin", vad har du ens hemma för utrustning? Vattenkokare? Kastrull och spis? (För kokkaffe eller snabblaffe)
Osv.

Alla behöver inte ha en komplicerad kaffemaskin som gör allt förutom att dricka kaffet åt dig.

Har vattenkokare.

Har sedan en tratt och ett flergångsfilter.
Citera
2023-07-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har vattenkokare.

Har sedan en tratt och ett flergångsfilter.
då är ju bryggkaffe din grej. Eller sk ”Pour over”. Inget konstigt med det!

Zoegas gör mörkrostat kaffe, deras Skånerost och mollbergs blandning är vad bekanta till mig föredrar. Arvid Nordqvist har några riktiga mörkrost också. Trikolor tror jag en av dem heter.

Det viktiga för dig är att ha koll på doseringen. Jag brukar ha runt 7 g pulver per 1.25 dl vatten. Eller 50-55 g på en liter. Det är vad som i mitt tycke gör kaffets bäst, rätt dosering. Jag använder en vanlig köksvåg. Eller ett sånt där ”kaffemått”. Zoegas rekommenderar lite mera för sina sorter.

Tänk på hur du häller vattnet. Lugnt och metodiskt runt i pulvret så allt blir fuktigt.

Tyvärr är kaffe väldigt dyrt nuförtiden. Dyrare än vad andra varor blivit.
Citera
2023-07-20, 00:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
då är ju bryggkaffe din grej. Eller sk ”Pour over”. Inget konstigt med det!

Zoegas gör mörkrostat kaffe, deras Skånerost och mollbergs blandning är vad bekanta till mig föredrar. Arvid Nordqvist har några riktiga mörkrost också. Trikolor tror jag en av dem heter.

Det viktiga för dig är att ha koll på doseringen. Jag brukar ha runt 7 g pulver per 1.25 dl vatten. Eller 50-55 g på en liter. Det är vad som i mitt tycke gör kaffets bäst, rätt dosering. Jag använder en vanlig köksvåg. Eller ett sånt där ”kaffemått”. Zoegas rekommenderar lite mera för sina sorter.

Tänk på hur du häller vattnet. Lugnt och metodiskt runt i pulvret så allt blir fuktigt.

Tyvärr är kaffe väldigt dyrt nuförtiden. Dyrare än vad andra varor blivit.

Jag har ingen våg. Det är OK just för mig att kaffe är dyrt för det är inget jag dricker varje dag. Dricker det när jag annars skulle somna gående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in