Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-10, 17:40
  #1
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Med inspiration från en annan tråd här på flashback

Det skulle vara intressant att höra vad som finns för fördomar om studenter från olika program och utbildningar. Här kan ni skriva av er! Vad finns det för fördomar mot, och hur ser/uppför sig/klär sig den stereotypa läkar-, ekonom, ..., eller kanske civilingenjörsstudenten ut?


Diskussion uppmanas för att detta inte bara ska bli en list-tråd, men tänk på att inte ta åt er allt för mycket av det som skrivs. Detta är ändå flashback, inget bör tas personligt!
Citera
2011-02-10, 17:43
  #2
Avstängd
Severoths avatar
Jag vill veta vad som finns för fördomar om:

Tjejer som går ekonomi
Killar som går ekonomi
Stadsplanerare
Miljövetare
Folk som går app-utbildning (gick en inslag på tv, är en utbildning för att lära sig göra Iphone appar)
Biologer

Har inte så mycket fördomar själv.
Citera
2011-02-10, 17:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Med inspiration från en annan tråd här på flashback

Det skulle vara intressant att höra vad som finns för fördomar om studenter från olika program och utbildningar. Här kan ni skriva av er! Vad finns det för fördomar mot, och hur ser/uppför sig/klär sig den stereotypa läkar-, ekonom, ..., eller kanske civilingenjörsstudenten ut?


Diskussion uppmanas för att detta inte bara ska bli en list-tråd, men tänk på att inte ta åt er allt för mycket av det som skrivs. Detta är ändå flashback, inget bör tas personligt!

Hela bunten är enstöringar.
Citera
2011-02-10, 18:05
  #4
Medlem
Civilingenjörer är ofta nördar utan någon fantasi eller passion i livet. Smakat fitta har de heller aldrig gjort.
Citera
2011-02-10, 18:42
  #5
Medlem
Caparzos avatar

Något som jag skrev i en annan tråd, till en ekonom, som jag tycker passar in här, åtminstone den sliskiga klädseln och attityden hos ekonomistudenter.

Jag är för övrigt en blivande ekonomistudent och därför inte en civilingenjör som blivit färgad av kårens propaganda.
Citera
2011-02-10, 18:52
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Rent generellt skulle jag säga att det finns flest fördomar kring utbildningar såsom teknolog, genusvetare och ekonom. Tar vi en utbildning som läkarprogrammet får vi inte lika många fördomar, kan det vara så att utbildningar som väcker starka känslor hos folk gör så att fördomarna börjar gro? jag tror att alla har en neutral åsikt om just läkare.
Citera
2011-02-10, 18:57
  #7
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Killar som läser genusvetenskap är antingen bögar eller smygbögar, tjejer som läser det har snaggad frisyr och rakar inte muffen.
Citera
2011-02-10, 19:03
  #8
Medlem
xyzns avatar
Folk som läser fysik respektive teknisk fysik?
Citera
2011-02-10, 19:04
  #9
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Kör mina fördomar mot läkare (är själv civ. ingenjör in Ind. Ek)

- Finns många smarta personer där, tyvärr också mindre klyftiga som tycker att det var kul att köra järnet på komvux tills de fick sina surt förvärvade 22.5.
- Bryr sig inte så mycket om stil, kläder och materiella ting.
- Nästan alla valde utbildningen pga. att yrket är välbetalt och status (kanske låter konstigt med tanke på vad jag skrev i föregående punkt, men det är den bilden jag har)
- Jordnära och inte så skrytsamma (om man jämför med Ind. ek och ekonomer)
Citera
2011-02-10, 19:09
  #10
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Folk som läser fysik respektive teknisk fysik?

- Många trevliga personer, med endel kan också vara introverta och knepiga.
- Nu klassas jag säkert som "nörd" i vissas ögon då jag läser Ind. Ek. men på teknisk fysik hittar man de som verkligen var mattenördar på gymnasiet (inget illa menat).
- Bryr sig inte om kläder, stil, osv.
- Oerhört duktiga på matematik, vilket krävs då det är en av Sveriges absolut svåraste utbildningar.
- Väldigt jordnära och avslappnade, bryr sig inte så mycket om att tjäna mycket pengar, status osv.


Någon som vill berätta om sina fördomar mot civ. i Ind. Ek.?
__________________
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-02-10 kl. 19:15.
Citera
2011-02-10, 19:09
  #11
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Folk som läser fysik respektive teknisk fysik?

Nördar på båda.

Fysik - laidback, satsar inte mycket på studierna, går runt i vandrarkängor. Drömmer om att bli nya Einstein.
TF - smått elitistiska och måste alltid hävda att deras utbildning är SÅ hardcore. Introverta.
Citera
2011-02-10, 19:17
  #12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Någon som vill berätta om sina fördomar mot civ. i Ind. Ek.?


Fördomar låter så negativt. Min bild av de som läser ind. ek. är att de är intelligenta, ambitiösa och har hög kapacitet hela bunten. En blandning mellan ekonomer och ingenjörer, människor som kommer att göra karriär och klarar av avancerade saker utan att framstå som nördar. Möjligtvis lite väl höga tankar om sig själva.


Fördomar vad gäller jurister någon?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback