Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-10, 19:19
  #13
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Någon som vill berätta om sina fördomar mot civ. i Ind. Ek.?

Vanligaste fördomen (inte min) är nog: "folk som inte kom in på handels"
Citera
2011-02-10, 19:42
  #14
Medlem
Civilingenjörer - Det är mest enstöriga killar, varav de flesta bär glasögon och har NO-ämnen som hobby även på fritiden.

Ekonomer - Alla tror att de är business men och blivande Gordon Gekko så fort de kommit in på ekonomilinjen på de större universiteten, så självförtroendet är högt. Medelåldern är relativt låg och många ser bra ut.

Läkare - Jordnära människor, de flesta med några års arbetslivserfarenhet i bagaget sedan innan de hoppade på linjen. De kör en lite halvsunkig standardklädsel och gillar foppatofflor!

Genusvetare - Tjejer, rödhåriga (ofta färgat), bleka, kort frisyr, breda bakar, hår under armarna, gapiga, aggressiva, ifrågasättande, second hand.

Biologer - Enstöriga naturfreaks som älskar vildmarksliv. De är varken sociala eller snygga, men de är rätt "mysiga". Frågar man en biolog om någonting gällande hans utbildning kan han sitta och berätta i timmar.

Fysiker - Extrema varianter av civilingenjörer. De är helt lost rent socialt, och utseendemässigt är de lika extrema som Lady Gaga, fast åt andra hållet.

Jurister - Samhällsvetenskapens motsvarighet till läkare, dock mer skrytsamma. Jurister skryter gärna om sin utbildning och sin höga arbetsbörda. Som personer är de egentligen ganska tråkiga och liknar Jens Lapidus.
Citera
2011-02-10, 19:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Någon som vill berätta om sina fördomar mot civ. i Ind. Ek.?

En IndEk student ser ut som en tråkig ekonom. Ett par chinos eller Armanijeans med skjorta och pullover, med ett par designbågar. Gymmar tre ggr i veckan och groomar sig noggrant.

Enormt behov av att hävda sin förträfflighet jämfört med ekonomer, med klassiska uttrycket "vi är ekonomer som kan räkna". Har en work hard/play hard-attityd till livet och har inga problem med att plugga 4-6h i sträck, vara med i kåren och fortfarande hinna bli fulla som örnar ett par ggr i veckan. Obligatorisk IndEk-skidresa till Alperna en gång om året.

Brinner för inte något särskilt här i livet, vilket förklarar deras val av program. Karriärvägen är dock spikrak - antingen management consulting eller finans. De flesta vill från början "konsulta" på McKinsey/BCG/Bain men inser sedan att pengarna verkar finnas i finans och byter då karriärplan till att "prissätta derivat" utan att egentligen veta riktigt vad det betyder.
Citera
2011-02-10, 19:50
  #16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Farkostteknik då?
Citera
2011-02-10, 19:50
  #17
Medlem
Youngboyss avatar
Fördomar mot lärare?
Citera
2011-02-10, 20:17
  #18
Medlem
Censor Scipios avatar
Min egna "akademiska hemvist" är teknisk fakultet (civilingenjörsstudent).

Civilekonomer - Genuint välvårdade och trevliga personer som förmodligen är mest benägna att kunna vara "normala" på universitetet (eller snarare kunna smälta in i övriga världen?). Av de ekonomikurser jag själv läst på universitetet hittills så kan jag inte tänka mig att civilekonomer på allvar känner sig intellektuellt utmanade - så min föreställning är att civilekonomer aldrig har det riktigt tufft i något avseende. Jag har också svårt att se civilekonomer som framtida ledar- och chefsämnen, det är snarare så att den kategorin av ekonomer pluggar Industriell Ekonomi.

Läkare - Väldigt ambitiösa och lojala personer som mest av alla studenter befinner sig på universitetet för att studera (varför man sällan stöter på dem). Efterkloka och försynta hela bunten. Övar obduktion varje morgon vid skärbrädan. Försitter aldrig ett tillfälle att förkovra sig i ett för dem intressant ämne.
Citera
2011-02-10, 21:43
  #19
Medlem
Kannans avatar
Civilingenjör är för mig alldeles för stort för att uttrycka i en kategori. Jag köttar de olika programmen istället

Teknisk fysik/Datateknik/Elektroteknik: Bockskägg, Nördig t-shirt, spinkfeta (typ Stig-Helmer), fula, oerfarna med kvinnor.

Maskinteknik: Grabbiga, gymmande, skränande, snusande bönder i pilotbrillor och Volvobilar.

Indek: Snygga tjejer men bögiga "män" (detta är det faktiskt tjejer på I som sagt, som påstått att maskinare är mycket "manligare"). Skuttar omkring i Barbour ridjackor och bruna skinnskor trots att man endast ska lämna in en inlämningsuppgift i skolan som tar fem minuter. Trots att man pluggar i gbg eller Lund så byter man dialekt till 08 så fort man anländer.

Vägovatten/Samhällsbyggnad: Vanligt reko folk faktiskt. Skön och lagom blandning liksom.

Arkitekt: Kulturella äckel. Nogranna med att allt dom gör ska vara "rätt". Man ska inte vara en vanlig Svensson, utan man ska lyssna på Bob Dylan och andra rätt så obskyra singer/songwriters. Talar franska med varandra och grabbarna har enbart Acne och Whyred på sig kombinerat med skägg och nördglasögon. Tjejerna har oversized rutig skjorta, svarta Cheapmonday-jeans och små "franska" tygskor kombinerat med färgglada strumpor. Microsoft? Non, merci, i'll go Macbook.
Citera
2011-02-10, 21:48
  #20
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Civilingenjör är för mig alldeles för stort för att uttrycka i en kategori. Jag köttar de olika programmen istället

Teknisk fysik/Datateknik/Elektroteknik: Bockskägg, Nördig t-shirt, spinkfeta (typ Stig-Helmer), fula, oerfarna med kvinnor.

Maskinteknik: Grabbiga, gymmande, skränande, snusande bönder i pilotbrillor och Volvobilar.

Indek: Snygga tjejer men bögiga "män" (detta är det faktiskt tjejer på I som sagt, som påstått att maskinare är mycket "manligare"). Skuttar omkring i Barbour ridjackor och bruna skinnskor trots att man endast ska lämna in en inlämningsuppgift i skolan som tar fem minuter. Trots att man pluggar i gbg eller Lund så byter man dialekt till 08 så fort man anländer.

Vägovatten/Samhällsbyggnad: Vanligt reko folk faktiskt. Skön och lagom blandning liksom.

Arkitekt: Kulturella äckel. Nogranna med att allt dom gör ska vara "rätt". Man ska inte vara en vanlig Svensson, utan man ska lyssna på Bob Dylan och andra rätt så obskyra singer/songwriters. Talar franska med varandra och grabbarna har enbart Acne och Whyred på sig kombinerat med skägg och nördglasögon. Tjejerna har oversized rutig skjorta, svarta Cheapmonday-jeans och små "franska" tygskor kombinerat med färgglada strumpor. Microsoft? Non, merci, i'll go Macbook.

Glöm inte det viktigaste: en arkitektstudents största hatobjekt är människor som uttalar deras framtida yrke som som architekt, arrrrrKiteckt ska det vara! bon.
Citera
2011-02-10, 22:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Man ska inte vara en vanlig Svensson, utan man ska lyssna på Bob Dylan och andra rätt så obskyra singer/songwriters.

Om Bob Dylan är obskyr för dig förstår jag att du tycker många är pretto...

För egen del skulle jag inte säga att ingenjörer är så nördiga som de är trångsynta. Syns ju bl a här på flashback där folk stolt proklamerar att "allt utom naturämnen är trams" etc. Naturämnenas fokus på exakta svar ger dem en falsk säkerhet när frågor av mer komplex karaktär diskuteras, där allt annat än XXX är flum och trams. Inte bara gör det dem ganska dumma men också tråkiga att diskutera med.

Kombinerat med detta är en föreställning om att oavsett position är nog en ingenjör bäst lämpad för den ändå. Revision? Ingenjör! Politiker? Ingenjör! Ja hela samhället hade nog varit bättre om folk som "vet och inte bara tror" släpptes in på fler ställen (lär bara Ny Tekniks kommentarsfält).

Ekonomer i sin tur har en del dökött av slappisar och strebers. Å andra sidan har den vettigare halvan en mer sund inställning och tycker det snarare är intressant att man läser extra som civilingenjör (ett par av de ryggade dock iväg ).

Vettefan vad man skulle plugga för att hänga med soft folk dock. Filosofer vore ju bland de mer intressanta i alla fall. Fast de kanske är skruvade de med. Hmm..
Citera
2011-02-10, 22:36
  #22
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Fördomar vad gäller jurister någon?

RiIKTIGT nöjda med att de ens kom in på utbildningen, och följer serier som Ally McBeal.
Citera
2011-02-10, 22:47
  #23
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Fördomar vad gäller jurister någon?

Har tyvärr inte kommit i kontakt med några jurister alls, tråkigt nog. Men bilden jag har är:

- Till settet ganska lika ekonomer, men mer ambitiösa en den genomsnittlige ekonomstudenten.
- Ganska propert klädda, även där likt ekonomen.
- Verkar vara trevliga och sociala personer, dock tydlig konkurrens studenterna emellan och lite osämja (eftersom högt betyg anses mycket viktigt för att komma in på de större juristfirmorna, som alla vill komma in på)
- Minst sagt imponerande kunskaper i att kunna plöja igenom text.
__________________
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-02-10 kl. 23:27.
Citera
2011-02-10, 23:17
  #24
Medlem
Yes! Jag inspirerade en tråd :P

Orginalet:

https://www.flashback.org/t1452434p2

Jag får väl bidra med något jag med då.

Lärarstudenter: Killarna är antingen nördiga kufar eller killar som var lite töntiga i högstadiet/gymnasiet och vill komma tillbaka och få respekt. Tjejer är antingen supermammor som vill omge sig med tusen barn/ungdomar eller bittra misslyckanden från den privata sektorn med noll pedagogik som tar ut sin frustration på barn/ungdomar som dem hatar.

Psykologstudenter: Vänstervridna, pseudointelektuella, haschrökande, flummare.

Ekonomer: Stroppiga nördar eller dryga brats, beroende på om de går på handels eller SU/Södertörn etc. Tjejerna är dock nice.

Ingengörer: Stela, smarta, lugna men ibland rätt sköna.

Samhällsvetare: Läs psykolog, minus hälften av intellektualitet, typ.

Jurister: Som ekonomer. Lite mindre stroppiga. Lite fler koftor. Lika många kostymer. Lite stelare dock, men inte riktigt som civilingengörer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback