2012-11-12, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfet

Ingenjörer:
Snackar gärna om utbildningen som om den vore dunderavancerad, fast de själva hade inga problem med den. Ser ner på ekonomer. Tillhörde ofta de lite mer nördiga under gymnasietiden. Även om de var häftigast på naturlinjen var de fortfarande sämst i fotbollslaget.

haha tror också på denna teori!
Citera
2012-11-12, 20:26
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ingenjörer:
Snackar gärna om utbildningen som om den vore dunderavancerad, fast de själva hade inga problem med den. Ser ner på ekonomer. Tillhörde ofta de lite mer nördiga under gymnasietiden. Även om de var häftigast på naturlinjen var de fortfarande sämst i fotbollslaget.

Snarare säger de att den var jättelätt när de egentligen krävdes blod, svett och tårar för att sätta tentorna.

Källa: Klasskamrater som inte kan förklara hur de tänkt på vissa uppgifter.
Citera
2012-11-13, 03:48
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ekonomer:

Många tror att de är mycket bättre än vad de egentligen är. Finansbranschen är den våta drömmen och aktier är "jätteintressant", även om de inte ens gjort en enda affär i hela sitt liv och har ingen aning om vad ett jobb på en bank faktiskt innebär.

Många av tjejerna är otroligt skitnödiga personer som är otroligt tråkiga att umgås med. Fasaden ska vara så perfekt att det är fullständigt omöjligt att ta reda på om det verkligen gömmer sig en riktig person på insidan. De flesta saknar helt talang, även om de fixar tentorna ibland vet de inte riktigt vad det är de lärt sig. De vet vad som står i boken men vad det innebär har de ingen aning om.

Killarna försöker ofta klä sig väl med blandat resultat. Mer människor än tjejerna, men kan ibland vara lite väl tydliga med att de utbildar sig till ekonomer. Det jag menar med att de gärna får det att verka som att det de läser är mycket svårare än det egentligen är och de kan så jäkla mycket.

Gemensamt brukar vara att matten är bristfällig, likaså skrivspråket i många fall. Vissa saknar helt analytisk förmåga (gäller främst honorna).

Pluggar själv ekonomi och måste faktiskt hålla med till fullo i vad du säger.
Citera
2012-11-13, 07:43
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Oj, menade Teknisk Matematik.

Här snackar vi nördar, själva arketypen av nördar till och med, dvs glasögon, finnar, fula kläder, oskulder och en osund hy/kropp. De som pluggar teknisk matematik klassas till och med som konstiga av resten av nördarna. Det närmaste dessa män (för det är nästan uteslutande män som studerar matematik) har kommit det motsatta könet var den obligatoriska skoldansen i 8:an. De är klumpiga, saknar fysiska förutsättningar och ofta även motorik, de tillhörde alltid gruppen som valdes sist när man skulle utöva lagsporter i skolan, om det inte handlade om schack.
Citera
2012-11-13, 10:10
Bannlyst
Fördomar om HR-folk och beteendevetare allmänt?

Unga, naiva tjejer som tror de är bäst i världen för att de eventuellt kan öppna ett word-dokument och "jobba på kontor". Dussinmänniskor, i en del fall karriärstrebers. Skulle jag söka ett jobb vill jag INTE rekryteras av en person som har nada arbetslivserfarenhet och knappt är torr bakom öronen.

Höj högskoleåldern i flumämnen till minst 25! det är inte rimligt med folk i myndighetspositioner och andra sektorer innan deras hjärnor ens växt klart. idioti och vansinne.
Citera
2012-11-13, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Här snackar vi nördar, själva arketypen av nördar till och med, dvs glasögon, finnar, fula kläder, oskulder och en osund hy/kropp. De som pluggar teknisk matematik klassas till och med som konstiga av resten av nördarna. Det närmaste dessa män (för det är nästan uteslutande män som studerar matematik) har kommit det motsatta könet var den obligatoriska skoldansen i 8:an. De är klumpiga, saknar fysiska förutsättningar och ofta även motorik, de tillhörde alltid gruppen som valdes sist när man skulle utöva lagsporter i skolan, om det inte handlade om schack.

haha men de är söta på sitt sätt tycker jag.
Citera
2012-11-13, 11:06
Medlem
Citat:

Förvånande nog stämmer det där ganska dåligt, åtminstone för teknisk matematik i Lund. Visst finns det med all sannolikhet några såna där, men det finns ganska många som jag är rätt säker inte uppfyller det där (jag läser det inte själv så det är inget försök att rentvå mig själv). Det mest förvånande är dock att det är en förhållandevis hög andel kvinnor. Inte en majoritet eller så, men kanske 45% (fast det varierar förstås från år till år). Nu var det förstås fördomar och inte hur det verkligen ligger till vi skulle diskutera, men hur väl fördomarna stämmer är ju också intressant.
Citera
2012-11-13, 11:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Förvånande nog stämmer det där ganska dåligt, åtminstone för teknisk matematik i Lund. Visst finns det med all sannolikhet några såna där, men det finns ganska många som jag är rätt säker inte uppfyller det där (jag läser det inte själv så det är inget försök att rentvå mig själv). Det mest förvånande är dock att det är en förhållandevis hög andel kvinnor. Inte en majoritet eller så, men kanske 45% (fast det varierar förstås från år till år). Nu var det förstås fördomar och inte hur det verkligen ligger till vi skulle diskutera, men hur väl fördomarna stämmer är ju också intressant.
Inte nämnvärt, såvida inte det är en riktigt uppseendeväckande fördom som t ex att alla är nazister när verkligheten är att det är mer av en internutbildning för AFA. Men att proportionen mellan man/kvinna inte stämmer, njae... Det är inte intressant (enligt min högst personliga åsikt)
Citera
2012-11-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Inte nämnvärt, såvida inte det är en riktigt uppseendeväckande fördom som t ex att alla är nazister när verkligheten är att det är mer av en internutbildning för AFA. Men att proportionen mellan man/kvinna inte stämmer, njae... Det är inte intressant (enligt min högst personliga åsikt)

Så det här är bara en tråd där folk på alla utbildningar förolämpas av de som har fördomar om det folket, och ingen får bekräfta/dementera de fördomarna för att det är "ointressant"? Det låter mest som en listtråd (en lista av fördomar) och det låter ännu mindre intressant.
Citera
2012-11-13, 12:43
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson

Att så många tjejer studerar teknisk matematik är ganska överraskande för mig i.a.f. Ämnet har ju historiskt sett aldrig dragit speciellt många tjejer. Dessutom är det alltid kul att se vad andra tycker och tänker, även om de skiljer sig rejält mot mina egna fördomar om teknik/matematik studenter.
Citera
2012-11-13, 12:51
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Att så många tjejer studerar teknisk matematik är ganska överraskande för mig i.a.f. Ämnet har ju historiskt sett aldrig dragit speciellt många tjejer. Dessutom är det alltid kul att se vad andra tycker och tänker, även om de skiljer sig rejält mot mina egna fördomar om teknik/matematik studenter.

Den absolut enklaste förklaringen till dess popularitet är ju att man får en titel (civilingenjör vs master) trots att kurserna är likadana (integralkalkylens fundamentalsats har inte ändrats under åren, inte heller Gauss sats). Titelbögeriet har nått en helt ny nivå.

Detta gäller speciellt på masternivå, arbetsgivarna skiter i grundutbildningen och tittar på mastern. Det är där man kan utmärka sig.

Visserligen kan TM välja inriktningar som fysik, mekanik eller kemi men det behovet har man tillgodosett med F, M och K.

Nästa fördom: Biotekniker

Jag har vissa men vill höra andras först!
Citera
2012-11-13, 12:57
Medlem
Skulle vara kul att veta fördomar mot folk som pluggar till jägmästare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in