2018-05-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså "svensk" är en benämning på en nationalitet, inte någon form av "ras/folkgrupp". Så jag har lite svårt att se varför hudfärgen skulle spela in.
Hur som helst är det väl ganska ointressant vilken hudfärg våra barnbarnsbarn har eller? Är de lyckliga med sina liv så är det väl bra med det.

Klart att vi inte ska ha blatteungar som vi kallar svenskar här i Sverige om x antal år.
De kommer alltid att vara invandare. 1-9 generationens invandare.
Om du blandar en svarthårig med en blond, blir ungen svarthårig.

Mina barn eller barnbarn ska veta varifrån de kommer från, inte rasblanda ihop med främlingar.
De ska kunna veta att de är renrasiga.

Men för dig spelar det ingen roll om dina barnbarn pippar med en MÖ och får tasiga gener.
Kanske sitter på ett dårhus i framtiden eller blir en potensiell kriminell terrorist som tillber stenen i Mekka. Snyggt att släktforska och veta att sådant finns i papperna för efterkommande.

Skäms du inte för släkten, kan det vara ett guldkorn.
2018-05-05, 09:11
Medlem
Citat:
Alltså "svensk" är en benämning på en nationalitet, inte någon form av "ras/folkgrupp". Så jag har lite svårt att se varför hudfärgen skulle spela in.
Hur som helst är det väl ganska ointressant vilken hudfärg våra barnbarnsbarn har eller? Är de lyckliga med sina liv så är det väl bra med det.
Finns det fler folk som inte existerar? Eller gäller detta påstående bara oss svenskar?
2018-05-05, 09:18
Medlem
Citat:

Det andra är att många invandare ljuger för att få stanna här i landet.

Hur fan ser det ut om man ser tillbaka på sina gener:
- min farfar åkte till Sverige och ljög för landet för att han inte ville åka tillbaka till Afghanistan, han gifte sig med farmor som är från Sverige och här sitter jag och tänker tillbaka.

eller:
- farfar ville lämna landet, han sydde ihop munnen, satt på Sergels torg och fick PUT, tacka Sverige för att ni tog hand om min stackars farfar som sedan flyttade till Rinkeby / Akalla / Bredäng och fick inget jobb som tandtekniker, utan fick släpa sig fram som tunnelbaneförare.
Så mötte han farmor och misshandlade henne och söp ihjäl sig / knarkade / gick på tunga droger.

Men det spelar kanske ingen roll för dig heller.
2018-05-05, 10:09
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Fast de som bor här då kommer ju vara svenskar. Menar valloner, tyskar osv som invandrade till Sverige under 1600-talet tänkte säkert inte sig själv som svenskar då, lika lite som de som immigrerade till USA räknad sig som amerikaner. Men efter några generationer så var de ju svenskar, eller amerikaner.

Herregud

Du kan inte vara så här trög på riktigt.

Du skriver att du är intresserad av historia då borde du vara insatt.

Det kom 900 valloner till Sverige.
De Geers uppger siffran 134.

134!!!!!!!!!!

Det är antal invandrare som kommer till Sverige på en dag nuförtiden.

Dessutom är valloner nära släkt med svenskar.
Tyskarna är våra kusiner.

Varför skriver du amerikanerare? Varför ansåg sig svenskar som efter några generationer bott i USA vara amerikanare?
Varför inte indianer?
2018-05-05, 10:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Herregud!

Du är så obildad så det finns inte.
”Ras/folkgrupp är en social konstruktion”

Då finns det inga kurdiska folkgrupper?
Varför vill kurderna ha eget land i Turkiet?
De är ju turkar. Det finns inga folkgrupper.

Inga afrikanska folkgrupper?
Varför vill de svarta i Sydafrika kasta ut de vita sydafrikanerna?
De är ju alla afrikaner allihop eller hur?
Det finns inga raser!!!!

Människan är ett vitt papper som kan bli vem dem vill.

Tyvärr får jag krossa dina kulturmarxistiska drömmar.
Ras är verklighet.

James Watson. Nobelpristagare och känd för att ha upptäck DNA-strukturen, har tydligt visat att ras är verklighet och svarta är genomsnitt mindre intelligenta än Nordeuropéer.
Men vad vet en nobelpristagare jämför med ett vänsterflum som du?

”Recent genetic studies have demonstrated differences across populations not just in the genetic determinants of simple traits such as skin color, but also in more complex traits like bodily dimensions and susceptibility to diseases. For example, we now know that genetic factors help explain why northern Europeans are taller on average than southern Europeans, why multiple sclerosis is more common in European-Americans than in African-Americans, and why the reverse is true for end-stage kidney disease.”

https://mobile.nytimes.com/2018/03/2...tics-race.html

Nej, ras har inte med hudfärg att göra.
Det går djupare än så.
Blodfetter, hjärnans struktur, speciella anpassningar efter sin omgivning.

Skellets struktur. Intelligens osv.

Styrka och uthållighet.
Västafrikaner har högst testosteron av alls raser.
Medan de smala och spänstiga östafrikanerna har rn syreupptagningsförmåga som slår alla andra raser.
Varför tror du att det alltid är östafriksner som alltid vinner Göteborgsvarvet, Stockholm maraton och alla andra långdistanslopp?

Tycker du att vi lever lyckligt idag?
Tycker du att Sverige är ett lyckligare land än för bara 40 år sedan då svenskar var 98% av befolkningen i Sverige?

Tycker du att invandrarna anpassar sig efter svenska värderingar och regler?

Vad tror du händer när majoriteten Sverige snart är från länder med en helt annan syn på hur ett samhälle skall se ut?

Men jag antar att du lever i något mångkulturellt paradis någonstans?
Där somalier och svenskar går hand i hand och lejon och lamm myser under träden.
Där landet flyter av honung och mjölk.
Ett Shangri-La.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-05-05 kl. 10:46.
2018-05-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kultur är kopplat till genetik.
Ett folks genetik ger sig uttryck i kulturen.
Kulturen är spegling av genetiken.

Det är väl snarare en klassisk hönat- och äggetsituation?

Jämför med språk. Vi föds inte med språket men en potential till att lära språk. Vad jag vet har man ännu inte kunnat påvisa predestination till specifika språk genetiskt, snarare verkar ju nyfödda i stånd att lära sig precis vilket språk som helst.

Det är rimligt att anta att detta även gäller andra ickebiologiska egenskaper hos människan, som kultur.

I en homogen kultur anser jag det dock rimligt att anta att någon som kraftigt avviker bör ha lägre chans att skaffa barn. Därmed borde en långlivad homogen kultur kunna ge upphov till vissa genetiska egenarter, men de är knappast särskilt starka. På individnivå tror jag man kan bortse från sådant men om man vill förklara hela regioners eller populationers misslyckande eller framgång kanske det kan vara intressant att studera. Men naturligtvis ytterst kontroversiellt.
2018-05-05, 10:56
Medlem
Citat:
Fast de som bor här då kommer ju vara svenskar. Menar valloner, tyskar osv som invandrade till Sverige under 1600-talet tänkte säkert inte sig själv som svenskar då, lika lite som de som immigrerade till USA räknad sig som amerikaner. Men efter några generationer så var de ju svenskar, eller amerikaner.

Konstigt resonemang. Det beror väl helt på vilka influenser de som tar över vårt geografiska område har? Om den svenska kulturen marginaliseras finns det väl inget som säger att den majoritet som bor här då kommer kalla sig svenskar? Det är väl bra mycket mer sannolikt att de kommer identifiera sig som araber eller, i ett annat scenario, kineser. Det vi diskuterar är ju nämligen vad som händer när en homogen majoritetskultur (extrem majoritet) tvingas backa och ge plats åt något helt annat.

Fallet Amerika motsäger precis din egen tes eftersom indianernas kultur blev fullständigt marginaliserad när européerna och deras afrikanska slavar kom. De som kom kallar sig nu amerikaner (ett ord med europeiskt urpsprung) inte indianer, eller något indianskt stamnamn. Inte heller identifierar amerikaner sig kulturellt som indianer.
2018-05-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, de kommer inte att utrotas, de kommer att Rasblanda ? Du tycker att det är OK.
Thaibrudar med svenska killar och Somalier med Blonda kvinnor. VA ???

Det är fan folkmord på hög nivå.

Nej, det spelar inte dig någon roll om en Blond kvinna drar runt med en Somalia unge....

Det är ingen fredlig uppblandning. När fan blev det fredligt att Rasblanda med främlingar ???

Nej, för dig kanske det inte spelar någon roll vem dina barn Pippar med, och om de kommer hem med en somalia unge.

Men jag vill kunna titta ner på mina barnbarn och säga:
- vad lik sina pappa / mamma barnet är.
Inte fan vill jag glo ner i en plastlåda och säga:
- ungen är lik släkten i Somalia.

Finns väl många exempel på fredlig rasblandning? Att du inte vill rasblanda är naturligtvis din ensak och det står dig fritt att avstå. Dessutom verkar du mest intresserad av de yttre komponenterna i det du kallar ras, d.v.s. hudfärg. Ditt exempel med somalier tyder på det. Naturligtvis är barn till föräldrar som har olika geografiskt ursprung varken mer eller mindre lika sina föräldrar än barn till föräldrar från samma region. Det är bara du som är otränad att se detta eftersom du tror hudfärg är det centrala. Om du åker ner till Somalia med samma barn i ditt exempel kommer inskränkta somalier säga precis samma sak som du, att barnet inte är likt sin somaliska förälder utan ser ut som en europé.

Rent genetiskt har rasblandning klara fördelar eftersom risken för genetiska defekter kraftigt minskar. Borde på sikt ge ett genetiskt friskare folk.

Sedan kan jag i och för sig förstå att precis som man vill bevara ovanliga djurraser (t.ex. ålderdomliga boskapsraser och liknande) så är det inte fel att tycka att det vore trevligt om de olika genetiska särdrag som olika folk på jorden har också bevaras. Men än så länge är det ju ingen grupp som är hotad på det viset. Det finns ju åtskilliga miljoner av varje variant. Den förändringen kommer att gå oändligt långsamt i så fall. Det är de kulturella förändringarna som är problemet för de går rasande fort. Och eftersom många är rasister eldar de dessutom på risken för folkmord och avsiktlig marginalisering. Och då menar jag i fallet Sverige alltså inte vitas rasism mot andra utan motsatsen.
Senast redigerad av Varglig 2018-05-05 kl. 11:09.
2018-05-05, 11:07
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det är väl snarare en klassisk hönat- och äggetsituation?

Jämför med språk. Vi föds inte med språket men en potential till att lära språk. Vad jag vet har man ännu inte kunnat påvisa predestination till specifika språk genetiskt, snarare verkar ju nyfödda i stånd att lära sig precis vilket språk som helst.

Det är rimligt att anta att detta även gäller andra ickebiologiska egenskaper hos människan, som kultur.

I en homogen kultur anser jag det dock rimligt att anta att någon som kraftigt avviker bör ha lägre chans att skaffa barn. Därmed borde en långlivad homogen kultur kunna ge upphov till vissa genetiska egenarter, men de är knappast särskilt starka. På individnivå tror jag man kan bortse från sådant men om man vill förklara hela regioners eller populationers misslyckande eller framgång kanske det kan vara intressant att studera. Men naturligtvis ytterst kontroversiellt.

Intessant gällande språk och predestination.

Stämmer, språk och genetik har ingen korrelation.
Även om varje språk är unikt och visar varje folkgrupps syn på sin omgivning.
Eskimåernas 100-tals olika namn för snö är det mest klsssisks exemplet.
Så är kultur mycket mer än språk.

Indianer i djungel i Sydamerika som förlorat sitt språk och idag talar spanska är kulturellt olika spansktalande ättlingar i de Sydamerikanska städerna.

Ett mycket intressant exempel är våra svenska och skandivisks släktingar i USA.
I Minnesota och Washington state lever de flesta skandinaverättlingar.
Dessa två stater är också de mest progressiva, ateistiska, massinvabdringsförespråkare, feminsm osv.
Identiska med dagens Sverige som deras förfäder emigrerade ifrån.

Hur kommer det sig?

Det finns ingen svenska media eller skolsystem som pushat denna agenda specifikt i dessa stater.

Min teori är att skandinaver är genetiskt betingade för rättvisa mellan könen, altruistiska för andra utanför deras folkgrupp och allas välmående.

Det kommer av tusentals och åter tusentals år av hårda levnadsförhållanden i Norden där man behövde samarbeta både mellan könen och över stammar.
En adaptering efter sin miljö som var till nytta och de skandinaver med hög altruism fick fortplanta sig. Medan egoistiska skandinaver inte överlevde.

I en globaliserad värld är dock detta förödande.

Tilläggas kan att Minnesota och Sverige har de två största kolonierna av somalier utanför Somalia.
Tragikomiskt.
2018-05-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Klart att vi inte ska ha blatteungar som vi kallar svenskar här i Sverige om x antal år.
De kommer alltid att vara invandare. 1-9 generationens invandare.
Om du blandar en svarthårig med en blond, blir ungen svarthårig.

Mina barn eller barnbarn ska veta varifrån de kommer från, inte rasblanda ihop med främlingar.
De ska kunna veta att de är renrasiga.

Men för dig spelar det ingen roll om dina barnbarn pippar med en MÖ och får tasiga gener.
Kanske sitter på ett dårhus i framtiden eller blir en potensiell kriminell terrorist som tillber stenen i Mekka. Snyggt att släktforska och veta att sådant finns i papperna för efterkommande.

Skäms du inte för släkten, kan det vara ett guldkorn.

Bara nyfiken, inte för att jag egentligen kan räkna med ett ärligt har men har du 100% koll på din släkt 10 generationer tillbaka? Det blir ju nämligen en rätt omfattande stamtavla.

Det behöver ju nämligen inte ens vara så att du hittar en afrikan (eller whatever) i släkten men hur kan du veta att inte någon kvinna i släktträden haft utomäktenskapligt sex med någon som själv har en afrikan i sin släkt några generationer tillbaka? Det kan mycket väl resultera i ett barn med blå ögon och blont hår nämligen och utomäktenskapligt avlade barn fick nog sällan redan på sina biologiska fäder än mindre hamnade de i några kyrkoböcker. Den juridiska fadern kanske inte heller anande eller tyckte det var så pinsamt att det fick hållas hemligt.
Senast redigerad av Varglig 2018-05-05 kl. 11:17.
2018-05-05, 11:27
Medlem
Citat:
Intessant gällande språk och predestination.

Stämmer, språk och genetik har ingen korrelation.
Även om varje språk är unikt och visar varje folkgrupps syn på sin omgivning.
Eskimåernas 100-tals olika namn för snö är det mest klsssisks exemplet.
Så är kultur mycket mer än språk.

Indianer i djungel i Sydamerika som förlorat sitt språk och idag talar spanska är kulturellt olika spansktalande ättlingar i de Sydamerikanska städerna.

Ett mycket intressant exempel är våra svenska och skandivisks släktingar i USA.
I Minnesota och Washington state lever de flesta skandinaverättlingar.
Dessa två stater är också de mest progressiva, ateistiska, massinvabdringsförespråkare, feminsm osv.
Identiska med dagens Sverige som deras förfäder emigrerade ifrån.

Hur kommer det sig?

Det finns ingen svenska media eller skolsystem som pushat denna agenda specifikt i dessa stater.

Min teori är att skandinaver är genetiskt betingade för rättvisa mellan könen, altruistiska för andra utanför deras folkgrupp och allas välmående.

Det kommer av tusentals och åter tusentals år av hårda levnadsförhållanden i Norden där man behövde samarbeta både mellan könen och över stammar.
En adaptering efter sin miljö som var till nytta och de skandinaver med hög altruism fick fortplanta sig. Medan egoistiska skandinaver inte överlevde.

I en globaliserad värld är dock detta förödande.

Tilläggas kan att Minnesota och Sverige har de två största kolonierna av somalier utanför Somalia.
Tragikomiskt.

Japp, i stort sett håller jag med dig om att det mesta talar för att det finns en genetisk komponent i förklaringen till varför Nordeuropéer lyckats så bra i USA. Det jag menade är att de genetiska särdrag som ligger bakom framgången utvecklats i samspel med kulturen under loppet av tusentals år. Kulturen har gynnat vissa genetiska egenskaper framför andra och därmed har dessa i sin tur vidarebefordrat vissa komponenter i kulturen över generationerna. Det är knappast vetenskapligt att säga att genetiken föregått kulturen.

Liknande framgångsrika regioner i t.ex. Östasien har även de framgångsrika ättlingar i USA och Europa, och t.o.m. ännu bättre värden i IQ-test. Det sista säger jag för att påvisa att idén om att absolut inte "rasblanda" eller att själva hudfärgen eller utseendet skulle vara viktig är nonsens och förenkling.
2018-05-05, 11:28
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Herregud

Du kan inte vara så här trög på riktigt.

Du skriver att du är intresserad av historia då borde du vara insatt.

Det kom 900 valloner till Sverige.
De Geers uppger siffran 134.

134!!!!!!!!!!

Det är antal invandrare som kommer till Sverige på en dag nuförtiden.

Dessutom är valloner nära släkt med svenskar.
Tyskarna är våra kusiner.

Varför skriver du amerikanerare? Varför ansåg sig svenskar som efter några generationer bott i USA vara amerikanare?
Varför inte indianer?
Det spelar väl för fan ingen roll för individerna i sig själva om de är 134 det eller 10 000.. Menar du på allvar att en syriansk ättling kommer identifiera sig som syrian efter 5 generationer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in