2018-05-04, 22:04
Medlem
.
Senast redigerad av Varglig 2018-05-04 kl. 22:10.
2018-05-04, 22:28
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Längre tillbaka, de första människorna som kom till Sverige var mörkhyade.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/de-var-de-forsta-svenskarna

Eftersom du vill göra det till en rasfråga: Du har missuppfattat det hela. Sverige kom till långt senare, och grundades av ljushyade personer av helt annat ursprung. Som vanligt så blandar man ihop vad en nation är med en geografisk plats.

Du skulle lika gärna kunna säga att Spanien grundades av dinosaurier, eller att Finlands ursprungsbefolkning är jätteekorrar. De du beskriver är möjligtvis anfäder till Samerna, men dom skapade aldrig en nation utan levde som nomader långt innan nationer börjat växa fram som koncept.

Det är nationen Sverige vi pratar om nu, inte alla jägarfolk som dragit runt över jordens yta långt tidigare.
2018-05-04, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Så du är arg på ett folkmord som eventuellt kan komma att ske i en hypotetisk framtid?

Naturligtvis. Jag tycker det är rätt så ansvarstagande och sunt att vara förbannad över vad människor medvetet gör och har gjort mot Sverige de senaste 30-40 åren, att ha åstadkommit det nationella självmordet och lagt grogrund för verkligt mördande. Djävla idioter!
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-05-04 kl. 22:41.
2018-05-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Eftersom du vill göra det till en rasfråga: Du har missuppfattat det hela. Sverige kom till långt senare, och grundades av ljushyade personer av helt annat ursprung. Som vanligt så blandar man ihop vad en nation är med en geografisk plats.

Du skulle lika gärna kunna säga att Spanien grundades av dinosaurier, eller att Finlands ursprungsbefolkning är jätteekorrar. De du beskriver är möjligtvis anfäder till Samerna, men dom skapade aldrig en nation utan levde som nomader långt innan nationer börjat växa fram som koncept.

Det är nationen Sverige vi pratar om nu, inte alla jägarfolk som dragit runt över jordens yta långt tidigare.

Mycket viktig distinktion.

Därför förvirrar ju även rastänkande hela diskussionen genom att hävda genetiska egenskaper som grunden till Sverige. Det är naturligtvis i första hand språket och kulturen som varit den gemensamhetsskapande faktorn. Sedan att det över tid lett till en relativt homogen befolkning utseendemässigt och genetiskt är mer en bieffekt och inte det centrala.
2018-05-05, 01:20
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Mycket viktig distinktion.

Därför förvirrar ju även rastänkande hela diskussionen genom att hävda genetiska egenskaper som grunden till Sverige. Det är naturligtvis i första hand språket och kulturen som varit den gemensamhetsskapande faktorn. Sedan att det över tid lett till en relativt homogen befolkning utseendemässigt och genetiskt är mer en bieffekt och inte det centrala.

Kultur är kopplat till genetik.
Ett folks genetik ger sig uttryck i kulturen.
Kulturen är spegling av genetiken.
2018-05-05, 01:22
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jag förstår inte problemet.. Det är ju inte som att de etiska svenskarna kommer utrotas, vi kommer ju i så fall blandas upp och bli något annat. Knappast något "folkmord".
Och vad spelar det för roll? Jag är väldigt historiskt intresserad, släktforskar och bygdeforskar, men kan inte förstå varför det skulle vara så illa med en fredlig uppblandning. Allas våra gener kommer ju ändå leva vidare så länge man iaf väljer att skaffa barn, om barnbarnen är blonda och blåögda eller mörkhyade spelar väl knappast någon större roll.

Utan svenskar inget Sverige.
2018-05-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Det är redan försent. Sverige är förlorat sedan 10år sen. Ni ville ju ha detta, så varsågoda.

Jag kommer att konvertera till islam eller flytta utomlands. Hur som helst så kommer jag inte att riskera mitt liv för ett pissfolk (svenskar) som saknar självbevarelsedrift.

Men där i mot kan du vända skallen mot en sten i Mekka.
2018-05-05, 08:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Utan svenskar inget Sverige.
Fast de som bor här då kommer ju vara svenskar. Menar valloner, tyskar osv som invandrade till Sverige under 1600-talet tänkte säkert inte sig själv som svenskar då, lika lite som de som immigrerade till USA räknad sig som amerikaner. Men efter några generationer så var de ju svenskar, eller amerikaner.
2018-05-05, 08:46
Medlem
Citat:
Jag förstår inte problemet.. Det är ju inte som att de etiska svenskarna kommer utrotas, vi kommer ju i så fall blandas upp och bli något annat. Knappast något "folkmord".
Och vad spelar det för roll? Jag är väldigt historiskt intresserad, släktforskar och bygdeforskar, men kan inte förstå varför det skulle vara så illa med en fredlig uppblandning. Allas våra gener kommer ju ändå leva vidare så länge man iaf väljer att skaffa barn, om barnbarnen är blonda och blåögda eller mörkhyade spelar väl knappast någon större roll.

Nej, de kommer inte att utrotas, de kommer att Rasblanda ? Du tycker att det är OK.
Thaibrudar med svenska killar och Somalier med Blonda kvinnor. VA ???

Det är fan folkmord på hög nivå.

Nej, det spelar inte dig någon roll om en Blond kvinna drar runt med en Somalia unge....

Det är ingen fredlig uppblandning. När fan blev det fredligt att Rasblanda med främlingar ???

Nej, för dig kanske det inte spelar någon roll vem dina barn Pippar med, och om de kommer hem med en somalia unge.

Men jag vill kunna titta ner på mina barnbarn och säga:
- vad lik sina pappa / mamma barnet är.
Inte fan vill jag glo ner i en plastlåda och säga:
- ungen är lik släkten i Somalia.
2018-05-05, 08:55
Medlem
Citat:
Fast de som bor här då kommer ju vara svenskar. Menar valloner, tyskar osv som invandrade till Sverige under 1600-talet tänkte säkert inte sig själv som svenskar då, lika lite som de som immigrerade till USA räknad sig som amerikaner. Men efter några generationer så var de ju svenskar, eller amerikaner.

Nej, de kommer alltid att vara invandare.
Du är väldigt historiskt intresserad, vet väl om att i många MÖ finns inga papper på släkten.
Hur fan ska du kunna släktforska då ?

Citat:
Jag förstår inte problemet..
Och vad spelar det för roll? Jag är väldigt historiskt intresserad, släktforskar och bygdeforskar,

Att vi har rasblandat med tyskar innebär att vi är fortfarande europeer med liknande utseende.
Vi höjer vårat välstånd.
Men vi ska inte blanda med MÖ och Afrika.
1, de har pippats fram genom kusingifte = blivit lite dumma i huvudet.
Dåliga gener och 2-4 generationen kan bli mongo eller få andra psykiska problem.

Jag är också intresserad av historia och inte kallar vi svarthåriga för svenskar efter några generationer, de har rötterna i ett annan kontinent än Europa.

Sedan när vita kvinnor blandar sig med afrikaner brukar ungen bli svarthårig och chockladbrun hud.
Snygg ? nej.
2018-05-05, 09:02
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, de kommer alltid att vara invandare.
Du är väldigt historiskt intresserad, vet väl om att i många MÖ finns inga papper på släkten.
Hur fan ska du kunna släktforska då ?

Att vi har rasblandat med tyskar innebär att vi är fortfarande europeer med liknande utseende.
Vi höjer vårat välstånd.
Men vi ska inte blanda med MÖ och Afrika.
1, de har pippats fram genom kusingifte = blivit lite dumma i huvudet.
Dåliga gener och 2-4 generationen kan bli mongo eller få andra psykiska problem.

Jag är också intresserad av historia och inte kallar vi svarthåriga för svenskar efter några generationer, de har rötterna i ett annan kontinent än Europa.

Sedan när vita kvinnor blandar sig med afrikaner brukar ungen bli svarthårig och chockladbrun hud.
Snygg ? nej.
Alltså "svensk" är en benämning på en nationalitet, inte någon form av "ras/folkgrupp". Så jag har lite svårt att se varför hudfärgen skulle spela in.
Hur som helst är det väl ganska ointressant vilken hudfärg våra barnbarnsbarn har eller? Är de lyckliga med sina liv så är det väl bra med det.
2018-05-05, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
"Svensken" blir aldrig annat än den dominerande folkgruppen i Sverige.
Du har inte presenterat ett endast belägg för detta påstående. Inte heller har du presenterat något belägg för ditt påstående att svensken aldrig kan bli en minoritet i Sverige. Allt du gör är att upprepa desamma men det hjälper inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in