Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Tack för svar. Tråden är ju rätt lång så jag orkade inte riktigt läsa igenom den..
Intressant. Jag får uppfattningen att din inställning till tjejer bäst kan beskrivas som ganska likgiltig? Men är detta vanligt? Det är ju annars ett ganska välkänt fenomen att bögar och tjejer (åtminstone en viss tjejtyp) gärna umgås med varandra, går ut clubin' och sånt där tjafs. Att det betraktas som häftigt i ett trendigt tjejgäng att ha en "bögkompis" liksom. Men detta kanske är ett fenomen som är i stort sett begränsat till underhållningsindustrins produktioner? Jag har dock sett det i verkligheten åtminstone ett par gånger.
Jag tror det kan ha att göra med dels hur bra några klickar. Jag gissar att du har några som du helt enkelt bara kommer bättre överens med än med andra, som du hellre hänger med ut på äventyr än om det varit någon annan som sagt samma sak. Om det sedan är killar eller tjejer som klickar med killar eller tjejer spelar ingen roll.
Sedan finns ju min egen fördom om bögsamhället, att många helt enkelt anser att för att vara bög så måste de bejaka sin feminina sida mer, för att inte vara som alla andra killar. För att det är det som det innebär att vara bög. Typ.
Det gör de genom att skaffa en massa väninnor, ut och dricka latte och shoppa handväskor (eller vad tjejer nu gör på sin fritid) och att de är vad de tror det är att vara en tjej.
Men det finns ju tjejer och tjejer, det är jag medveten om. Jag hade en sådan tjejkompis i gymnasiet som jag umgicks med rätt ofta och gjorde projektarbeten ihop med, med mera. Vi kunde dra ut och ta en glass och sitta och tjöta i solen, eller gå och se en film. Och det gjorde vi även om jag hade pojkvän som ändå inte gjorde något särskilt (även om vi brukade bjuda in honom med, förstås). Men då var det inte handväsksshopping och annat fjolleri som vi sysslade med, utan vi var väl rätt normala personer. Två vänner som bara umgicks, och det råkade bara vara en bög och en tjej.
Sedan kan det ju vara så att det helt enkelt finns vissa saker som tjejer inte "kan" prata med varandra om. Något de vill fråga en kille. Men att det då inte är något man kan fråga en heterokille. Då frågar man bögen.
Det finns tjejer som tycker att det är skönt att kunna umgås med en kille utan att det är någon risk att det skulle kunna finnas en tanke om sex hos honom. Lite samma för bögen i det här symbiosförhållandet antar jag (även om det isf skulle vara en heterokille han umgås med) att han kan snacka med någon utan att bli bedömd som om det skulle vara något mer på gång.