Citat:
Ursprungligen postat av
Alepheron
Vad tror du om detta med att gaypersoner blev utpekade som syndare för 2000 år sen av bibelfånarna?
Jag finner det lite märkligt med fokuset på just den gruppen och kan inte riktigt bena ut varför? Skulle en fortsatt acceptans mot bögar och lesbiska på den tiden ha utgjort nåt slags hot mot populationen i stort? Typ att de saktade ner barnafödandet?
Jag tror inte att det är historiskt korrekt att säga att bögar och lesbiska fanns på den tiden. Våra samtida sexuella identiteter känns så naturliga för oss att vi gärna inbillar oss att de alltid funnits, men i själva verket är de kultur- och tidsspecifika. Deras ursprung verkar vara Europa/Nordamerika, och de verkar ha uppstått vid 1900-talets början.
Det fanns givetvis män som hade sex med män på gamla testamentets tid, och kvinnor som hade sex med kvinnor, men reglerna var annorlunda då, precis som idéerna om vem som var man och vem som var kvinna skilde sig från de gängse idéerna om kön idag. I det antika Grekland skulle t ex män som inte var slavar och som uppnått en viss ålder helt enkelt ha en yngre manlig älskare för att anses normala. Slavar, däremot, fick absolut inte hålla på med sånt. Allt detta är väldokumenterat i skrifter från antiken, men idén om att män som ligger med varandra skulle ha en egen identitet (dvs att de skulle vara bögar) lyser med sin frånvaro.
Varför personer som "ligger med en man som man ligger med en kvinna" alls nämns i gamla testamentet vet jag inte. Ett annat av de där buden är att kvinnor som inte är oskulder när de gifter sig ska stenas, och det budet är det väl ingen som fäster något avseende vid idag. För övrigt är det fullt möjligt att tolka budet
"Du ska inte ligga med en man som man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt." som en uppmaning till kvinnor att leva lesbiskt.
Jag misstänker att alla de här århundradena av bestraffning av erotik mellan män (kvinnorna har kommit mycket lindrigare undan även om de också fått en släng av sleven) till stor del har handlat om att kunna bygga effektiva patriarkala maktordningar. Det är t ex opraktiskt att ha en armé av enbart män ifall de tillåts bli kära i varandra; det skulle medföra en risk för att de sätter något annat än lojaliteten mot flaggan främst när de är i fält, och det blir ett hot mot den stränga hierarki militär verksamhet bygger på. Lösningen blir förstås att filtrera ut alla män som blir förälskade i andra män, eller åtminstone ge dem incitament att dölja det. I USA har den här ordningen gällt fram till alldeles nyligen.