Citat:
Ursprungligen postat av
tuggish
Det är klart man logiskt kan resonera på det här sättet. Men "naturligt" instinktivt tror jag själva frågan är.
Alfa-apan i ditt exempel dödar andra för att hans gener ska spridas. Av instinkt. Känner er instinkt ingen sorg över att föra era gener vidare?
Har träffat gay-killar som jättegärna vill ha barn. Vissa av dem har skaffat det på olika sätt. Så jag har svårt att tro att bara för att man är homosexuell så är man en alien med helt andra mänskliga behov.
Jag skulle tro att jag själv ser barn lite som jag ser husdjur: de är kul att leka med men när jag tröttnat så är det bekvämt att bara lämna tillbaka dom till ägaren igen (därför jag varken har husdjur eller barn, men leker gärna med andras).
Och ja du har rätt, många homo-par vill väldigt gärna ha barn! Titta bara på mängden lesbiska som jobbar för att inkluderas i inseminationsprogrammet. Likaså bögar som vill bli pappor. Se på heterosexuella par som adopterar trots att de kan få eller redan har egna barn!
Detta återkopplar dock till det jag nämnde om överskott av barn. Övergivna barn, barn som förlorat sina föräldrar i olyckor, barn som är i mindre lyckade familjer (tex missbrukande och/eller våldsamma föräldrar) skulle hos andra arter bara kastas ut för att överleva bäst de kan själva (det vill säga troligen dö rätt snabbt då de är inga och inte lärt sig tillräckligt). Dock, hos människan så finns personer/par som inte kan/vill få egna barn antingen pga sjukdom, genetiska riskfaktorer, sexuell läggning eller annat, som finns och kan ta hand om dessa barn. Se bara på adoption, se på de fall där två personer möts och en eller båda har barn från tidigare relation (vilket känns rätt vanligt i dagens samhälle)! Tänk på de fall där frugan varit otrogen och mannen inte ens vet om att det inte är hans gener men är lika lycklig och omhändertagande av ungen ändå!
Så uppenbarligen har vi ingen koll själva på om en unge är vår egna eller ej, annat än DNA-test vilket är tämligen ny teknik.. Människan har alltså inget inbyggt system för att veta vilka våra föräldrar eller våra barn är. Du skulle kunna ropa "Fruktsallad!" inne på BB och jag har svårt att tro att det skulle gå att sortera upp rätt unge till rätt förälder genom ett i människan inbyggt system (lukt, feromoner, ungens skrik, etc). Hade det varit superviktigt för människan att just en hanes egna gener spreds så hade vi troligen utvecklat ett system för att känna av sådant. Dock, en del arter löser ju sådant genom just en alfahanne och om han känner att någon är konstigt, exempelvis ser en annan hanne eller att det blir barn vid "fel" tid kan det ställa till problem. Finns även arter där honor medvetet skiftar runt ungar för att en alfahanne inte ska veta vilka som är hans egna ungar och därmed inte våga ha ihjäl på måfå i risken att det är hans egna som stryker med.
Och ja det finns djurarter där ungar som aldrig träffat en eller båda sina föräldrar ändå kan känna igen dom och undvika att para sig med dom. Har för mig råttor funkar så.
Så ja, återigen har jag börjat ranta något otroligt..
I vanliga fall har jag en diskussion med någon som oftast bryter in när jag svamlar för mycket men här på forum är det svårt =/
Men för att summera, för många är det viktigare att HA ett barn, därmed inte så noga VEMS barnet är. Det är ju din uppfostran, dina värderingar och dina tankar som du för över till barnet och som till stor del bestämmer om det blir någon som bidrar till samhället och artens överlevnad eller ej.