2014-08-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Om vi säger såhär då, vill ni bögar inte sudda ut den stearotypiska bögen för människorna i landsbygden?

Det ska vara regnbågsfärger, utmanande kläder, och så vidare.

Likadant när det kommer till kroppsbyggnad och omvårdnad, antingen ska ni vara anorektiker, eller så ska det vara 6 pack, finns det bögar med ölmagar / duschar 1 gång i veckan? Jag skulle kunna räkna upp dem på en hand antar jag?

Hade det enbart legat i sexualltiten, att ni gillar andra män, då känns det som att det varit mer som gillat sport, fler som älskar att dricka öl och syssla med bilen. Eller har jag fel?

Klart jag vill göra då jag inte kan identifiera mig med den stereotypen. Det är därför jag tycker det är viktigt att gå i paraden för att visa upp att det finns homosexuella som ser ut och beter sig som "alla andra".

Det finns många som ser ut och har de vanor du beskriver. Personligen har jag tränat olika sporter sedan jag var liten, jag älskar öl, är yrkesmilitär, allmänt teknikintresserad och gillar inte direkt schlager. "Problemet" är att de homosexuella du letar efter syns inte, därför märks de inte heller.
Citera
2014-08-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det finns en annan aspekt på varför en del bögar är fjolliga. Det har att göra med sammanhang (gemenskap) och fostran av stereotyper i bögvärlden. Att omgivningen tycker att de ska ha en åsikt om hur du ska uppföra dig kan också ge en motsats effekt. Men du läser självklart in för mycket i det. Det är bara ett sätt att prata och röra sig på. Det är inget som identifierar dessa människor. Jag kan tycka att extremt exentriska bögar kan vara underhållande. Oftast vet de om det också. Men dessa människor är lång ifrån överrepresenterade hos homosexuella. En annan viktig sak är ju även, och det tror jag att du håller med om, allas rätt att få vara precis som de vill.

Intressen som sport och liknande är det svårt att uttala sig om. Det är som att tro att alla homosexuella gillar schlager. Det är ju en generalisering som självfallet inte stämmer. Samma gäller att alla bögar är vältränade, vilket jag tror du själv förstår inte är fallet bland majoriteten. Än en gång identifieras du bögar du ser som de enda bögarna. När du vet att det inte är någon skillnad på människor oavsett läggning, varför försöka att ändå identifiera bögar på deras sätt att vara? De enda bögar du kommer då att hitta är dessa exentriska (fjolliga) bögar. Jag tror man måste komma till insikten att man inte förrän någon talar om för en vad de har för läggning så kan man veta vad de har för läggning.

Varför tror du att du får så starka negativa känslor?
Jag förstår fortfarande din poäng, men du gick runt en bland de mest intressanta frågorna angående sport/anorektiker/6-pack/öl-mage/syssla med bilen.

Så du menar på att detta är lika intressant för en homosexuell person som för en hetroperson? För det är precis så jag vill att det ska vara, men jag är tveksam. Var ääääääärlig

Om vi tar upp 100 hetrosexuella män och 100 homosexuella män och sätter dem i varsin duell.

1vs1, 1vs1, 1vs1 till exempel.

Den som duschar oftast vinner duellen, tror du inte homosexuella män hade vunnit ganska stort?

Generalisering självklart.

Förresten, nu när du sett mig skriva, jag är inte homofob enligt min egen uppfattning, jag antar att du tror jag är det?
Citera
2014-08-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Jag kan hålla med dig till viss del. Och det är mycket så att fokus är på fjollbögarna. Sen finns det vi som är ölmage bögar som gillar att dricka öl, fixa med bilen, sommarstugan eller kanske grillen. Men du ser oss aldrig för du vet inte att vi finns. Jag är en bög som jobbar inom bygghandeln, på min arbetsplats så kommer du aldrig ens gissa att det är jag som är bögen. Visst är det så att många drar på sig en speciell kofta för att visa man är homo. Men många av oss är helt "vanliga" Svenssons som du aldrig ser.
Men jag känner massvis utav straighta människor som har dessa intressen. Ändå menar du på att det sker i samma utsträckning bland homosexuella?
Citera
2014-08-19, 11:45
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Jag förstår fortfarande din poäng, men du gick runt en bland de mest intressanta frågorna angående sport/anorektiker/6-pack/öl-mage/syssla med bilen.

Så du menar på att detta är lika intressant för en homosexuell person som för en hetroperson? För det är precis så jag vill att det ska vara, men jag är tveksam. Var ääääääärlig

Om vi tar upp 100 hetrosexuella män och 100 homosexuella män och sätter dem i varsin duell.

1vs1, 1vs1, 1vs1 till exempel.

Den som duschar oftast vinner duellen, tror du inte homosexuella män hade vunnit ganska stort?

Generalisering självklart.

Förresten, nu när du sett mig skriva, jag är inte homofob enligt min egen uppfattning, jag antar att du tror jag är det?

Nej jag tror verkligen inte att du är homofob. Möjligtvis behöver du utmana och se de fördomar som du har gentemot homosexuella. Fördomar är något som alla människor har.

När det kommer till dina frågor så är de enbart baserade på stereotyper. Det finns ingenting som skiljer en homosexuell mot en hetero mer än dess läggning. Möjligtvis är deras uppväxt olika iom att man ifrågasätts aldrig som hetero medans det alltid finns åsikter om homosexuell. Det kanske t.ex. finns en jargong bland fotbollslag som gör att homosexuella avstår att delta osv. Men överlag så är vi inte mer än människor oavsett läggning.
Citera
2014-08-19, 11:53
Medlem
Citat:
Nej jag tror verkligen inte att du är homofob. Möjligtvis behöver du utmana och se de fördomar som du har gentemot homosexuella. Fördomar är något som alla människor har.

När det kommer till dina frågor så är de enbart baserade på stereotyper. Det finns ingenting som skiljer en homosexuell mot en hetero mer än dess läggning. Möjligtvis är deras uppväxt olika iom att man ifrågasätts aldrig som hetero medans det alltid finns åsikter om homosexuell. Det kanske t.ex. finns en jargong bland fotbollslag som gör att homosexuella avstår att delta osv. Men överlag så är vi inte mer än människor oavsett läggning.
Då är jag med dig.

Men så du menar att dessa fjollbögar som finns här ute i landet, för även om de är sterotyper så finns dem antar jag, har att göra med hur samhället har format hur en bög "ska" vara, och sedan kan det ha med uppväxt och så vidare att göra, samt umgängeskretsar?

För bögar som dessa måste väl ändå finnas?

http://veryhilarious.com/wp-content/...07/oh-gurl.jpg

Citera
2014-08-19, 13:04
Medlem
Milizers avatar
Min son är kanske homosexuell. Hur ska jag och släkten hantera detta?

Jag är runt 40 och har en son som är runt 20. Han hade en flickvän i 15-års-åldern. Men sedan dess har jag aldrig sett honom med en tjej. Däremot har han en superkompis (kille, 10 år äldre) och de gör allt tillsammans.

Går på fotboll och hockey, gör sommarresor och verkar ha det toppen ihop. Det är ju kul, men släkten och även jag börjar undra. Borde han inte skaffa en flickvän snart? Eller börjar han bli bög?
Citera
2014-08-19, 17:16
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer

Jag är runt 40 och har en son som är runt 20. Han hade en flickvän i 15-års-åldern. Men sedan dess har jag aldrig sett honom med en tjej. Däremot har han en superkompis (kille, 10 år äldre) och de gör allt tillsammans.

Går på fotboll och hockey, gör sommarresor och verkar ha det toppen ihop. Det är ju kul, men släkten och även jag börjar undra. Borde han inte skaffa en flickvän snart? Eller börjar han bli bög?

Varför spelar det något roll? Grabben är ju vuxen och får göra precis som han vill. Varför är det viktigt för dig och din släkt att sätta en stämpel på han sexualitet? Det är ju något högst privat och det är ju upp till honom ifall han vill dela med sig om vad han har för sig.
Citera
2014-08-19, 17:36
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Varför spelar det något roll? Grabben är ju vuxen och får göra precis som han vill. Varför är det viktigt för dig och din släkt att sätta en stämpel på han sexualitet? Det är ju något högst privat och det är ju upp till honom ifall han vill dela med sig om vad han har för sig.
Jag har sett fram emot att få barnbarn. Och om han nu ska böga sig så blir det ju inga. Det känns trist.

Fast, som sagt, jag är inte säker: de är kanske bara superkompisar.
Citera
2014-08-19, 21:10
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Jag har sett fram emot att få barnbarn. Och om han nu ska böga sig så blir det ju inga. Det känns trist.

Det är din uppgift som far att vägleda honom, så du bör inte sitta passiv och se på medan han eventuellt snubblar in på en osund bana.
Citera
2014-08-19, 21:43
Medlem
dellamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det är din uppgift som far att vägleda honom, så du bör inte sitta passiv och se på medan han eventuellt snubblar in på en osund bana.

Beror ju på vad man lägger in i "osund bana". Jag tror inte det finns många föräldrar som önskar att sitt barn ska vara homosexuellt, men det kan man varken påverka eller välja. Man får däremot välja om man som pappa vill finnas där för sin son, stötta honom och älska honom för den han är, oavsett om han träffar en tjej eller kille. Jag är övertygad om att alla andra val är dåliga.
Citera
2014-08-20, 00:47
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:

Tro inte att du skulle få barnbarn bara för att din son skulle varit hetero, det finns flera par nu som helt enkelt aldrig skaffar barn. Precis som det finns gamlingar som aldrig skaffade barn.

Tänk om din son gifte sig med en tjej och flera år senare träffade en tjej som flera år senare visar sig inte kunna få barn. Skulle du gå till Flashback och fråga hur du kan lvertyga din son att dumpa tjejen och hitta någon ny för att det låter så trevligt med barnbarn? Om det var din son som visade sig ha taskiga spermier och inte kan få barn?

Det är många homosexuella som skaffar barn. Antingen via surrogatmamma, via adoption eller på något annat sätt. Precis på samma sätt som många heterosexuella skaffar barn!

Men det är skönt att veta att det finns föräldrar som hellre sätter sin egen vilja att få barbnarn före sina egna barns lycka och deras rätt till egna val i livet.
Citera
2014-08-20, 08:45
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:

Om det är så att han är bög så tror jag han kommer berätta det om du visar att du skulle vara "öppen" för tanken. Är du avvisande så är risken stor att du helt tappar kontakten med din son om han nu skulle vara homo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in