2012-08-28, 21:38
Medlem
knowknows avatar
har du varit attraherad till någon av dina kompisar innan du kom ut?
Citera
2012-08-29, 01:35
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Det förstår jag. Är helt och hållet med.

Men min fråga kvarstår, hur många bögar av alla bögar är "fjollbögar"?
Ingen aning alls. Det är inte som att vi har någon statistik på det
Lika lite som ni har statistik över vilka det är som är dominanta butch-heteromän och hur många det är som är vanliga lugna familjefaders-stilen.

Om det nu stämmer att ca 5-10% av befolkningen i Sverige är icke-hetero (Homo, bi, trans, etc..), tänk på det nästa gång du är ute och rör på dig. Mellan var tionde och var tjugonde person du möter är statistiskt sett inte hetero. Se om du kan plocka ut vilka det är som är bögar, lesbiska, bi eller trans, och vilka det är som bara har en stil som inte faller in under det som är de stereotypa bilderna av hur heterosexuella män och kvinnor ska vara.
Citera
2012-08-29, 01:37
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowknow
har du varit attraherad till någon av dina kompisar innan du kom ut?
Inte så mycket innan jag kom ut, då det mer var kring den åldern då kärlek och sånt inte vr en så stor del av mitt liv över huvud taget, men det har helt klart hänt efteråt.
Det är inte konstigare i att en bög blir intresserad av en kompis, oavsett kompisens läggning, än att en kille blir intresserad av en tjej (eller tvärtom) som han umgåtts med ofta och länge, och lärt känna väl.
Citera
2012-08-29, 13:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Ingen aning alls. Det är inte som att vi har någon statistik på det
Lika lite som ni har statistik över vilka det är som är dominanta butch-heteromän och hur många det är som är vanliga lugna familjefaders-stilen.

Om det nu stämmer att ca 5-10% av befolkningen i Sverige är icke-hetero (Homo, bi, trans, etc..), tänk på det nästa gång du är ute och rör på dig. Mellan var tionde och var tjugonde person du möter är statistiskt sett inte hetero. Se om du kan plocka ut vilka det är som är bögar, lesbiska, bi eller trans, och vilka det är som bara har en stil som inte faller in under det som är de stereotypa bilderna av hur heterosexuella män och kvinnor ska vara.
Däremot är det väl högre andel homos i stockholm och större städer där de kan leva mer anonymt och "fritt" ?

Tror inte siffran är 5-10% ute på landet
Citera
2012-08-29, 13:48
Medlem
blowns avatar
Har nämnt det tidigare i tråden, men i majoriteten av fallen räcker det att titta en man i ansiktet för att se om denne lider av homofili.
Citera
2012-08-29, 15:19
Medlem
han solos avatar
Citat:
Om det nu stämmer att ca 5-10% av befolkningen i Sverige är icke-hetero (Homo, bi, trans, etc..), tänk på det nästa gång du är ute och rör på dig..

Är det så många? Har jag svårt att tro. Finns det någon källa till detta påstående?

Åter till min fråga om "fjollorna". Du som är bög och antagligen hänger i de "kretsarna" mer än vad jag gör borde väl ha en egen bild av hur många som är fjollor. Hur många bögar känner du, hur många av dessa är "fjollor"?
Citera
2012-08-29, 16:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Har nämnt det tidigare i tråden, men i majoriteten av fallen räcker det att titta en man i ansiktet för att se om denne lider av homofili.

Enligt vetenskapen skall ju "homofobi" tydligen betyda att man kan lida av det.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/h...-kanske-ar-gay
Senast redigerad av Pust 2012-08-29 kl. 16:55.
Citera
2012-08-29, 16:54
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Är det så många? Har jag svårt att tro. Finns det någon källa till detta påstående?

Om man räknar de som någonsin har upplevt bisexuella inslag ("bicurious") kan man säkert komma upp i en sådan siffra. De som identifierar sig som homo- eller bisexuella och skulle kunna tänka sig att leva med en samkönad partner är nog färre än så.
Senast redigerad av Pust 2012-08-29 kl. 16:57.
Citera
2012-08-29, 17:59
Medlem
AuticaMinores avatar
Trevligt att den här tråden fått lite liv igen, känns alltid lika givande att tala med er mänskliga fenomen härinne.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jag har aldrig haft sex med en tjej och insåg att jag var gay redan i 10-årsåldern.
Hur kan du då veta säkert att du är gay?

Alla påstådda bögar med förmåga till långsiktigt tänkande gör rätt i att utforska sin sexualitet mer grundligt än du verkar ha gjort.
Tänk om det skulle visa sig att du faktiskt kan tända på en flicka i ett sådant sammanhang?
Då skulle det genast öppna sig nya och mindre slingriga vägar inför din framtid, du kunde ha en vacker empatisk kvinna vid din sida som respekterar dig som en man, någon du kan vara öppen och gulla med varhelst ni önskar utan oro för omgivningens blickar och otycke.
Dessutom kan du få en gemenskap med henne som tyvärr inte står att finna i en samkönad relation, en produkt av er båda som länkar er samman för all framtid, jag pratar naturligtvis om ett barn.
Det får du aldrig med en annan man och även om adoption kan ses som ett alternativ (om än ett med förhållandevis dåliga odds) är det inte alls samma sak och gemenskapen blir inte lika stark. Det finns säkert en ansenlig grupp kvinnor därute som skulle uppskatta åsynen av dig, du är inget troll precis.
Lite synd att du vägrar ta till dig goda råd bara.
Senast redigerad av AuticaMinore 2012-08-29 kl. 18:01.
Citera
2012-08-29, 18:40
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Citat:
Hur många är homosexuella?

Många homosexuella förstår redan som barn att deras förälskelser och intresse riktar sig mot det egna könet. Andra förstår först senare i livet vad känslorna betyder. Kanske lever man då i en heterosexuell relation och har fått barn och familj.

Det är alltså mycket svårt att uppskatta antalaet homosexuella. Men man räknar med att mellan fem och tio procent lever homosexuellt eller har homosexuella känslor som man inte vågar leva ut på grund av det sociala trycket.

Ett av problemen när man försökt uppskatta antalet homosexuella är att man bara sett till sexuella erfarenheter. Idag vet vi att många homosexuella aldrig har haft sex med någon av samma kön, det gäller särskilt homosexuella kvinnor. Det finns också de som har sex med personer av samma kön utan att betrakta sig som homosexuella
Enligt http://www.rfsl.se/?p=923
Visst får man ju betänka att RFSL är en intresseorganisation, men det är ju lite som att säga att Friends överdriver siffrorna kring barn som mobbas då de också är en intresseorganisation..

Citat:
Åter till min fråga om "fjollorna". Du som är bög och antagligen hänger i de "kretsarna" mer än vad jag gör borde väl ha en egen bild av hur många som är fjollor. Hur många bögar känner du, hur många av dessa är "fjollor"?
Jag hänger inte alls i de svängarna då jag inte riktigt känner att jag hör hemma i klubblivet över huvud taget (det gäller även "vanliga" klubbar. Tar gärna en öl på en ölpub, men ut och dansa på klubbar, usch nej..). Ta med andra ord det jag säger om just bögklubbar med en nypa salt, men eftersom det finns den här bilden om bögklubbar så är det ju också den sortens människor som drar sig dit.
Precis som hårdrockskillar inte går till ställen som spelar jazz eller soul, och att de som föredrar att sitta och prata inte går till en nattklubb med så hög musik att du inte kan säga något trotts att du skriker den andra rakt i örat.. På samma sätt är det givetvis schlagerbögarna som går till bögklubbar som spelar schlager.
Citera
2012-08-29, 18:55
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Däremot är det väl högre andel homos i stockholm och större städer där de kan leva mer anonymt och "fritt" ?

Tror inte siffran är 5-10% ute på landet
Jo det är med all sannolikhet sant. Rent statistiskt bor det ju fler personer i Sthlm än ute på något landsbygdsområdet, så det är klart att det bor fler bögar där
Men ja, lika söker lika. Man vill vara nära de som är som än själv och som förstår ens livsstil.
Vem vill vara ensam överklassmoderat i ett samhälle fullt av sossar och radikalvänster sympatisörer?
Vem vill vara invandrare (oavsett hur integrerade de är) i ett område ökänt för att ha massa nazister och rasister?
Vem vill som homosexuell bo i ett område där många är trångsynta och homofoba?
Alla vill bo i ett område där man kommer bra överens med sina grannar, där man har liknande värderingar och tankegångar och där man kan vara sig själv. Detta gäller alla, bara att de faktorer som tas med i beräkningen varierar från person till person.
Citera
2012-08-29, 22:05
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Vem vill som homosexuell bo i ett område där många är trångsynta och homofoba?
En försvinnande liten del skulle jag tro och detta är fullt förståeligt.
Jag skulle inte själv vilja bo i t.ex. en stökig studentkorridor där ingen fattar eller bryr sig ett smack om hur det är att vara ljudkänslig och samtidigt inte kunna klargöra för detta p.g.a ett socialt förståndshandikapp.
Men till skillnad från dig Ferdawoon verkar det som att jag tar mer hänsyn till det logiska faktum att många fortfarande är slavar under en flera miljoner år sedan nedärvd typ av flockmentalitet (det du kallar trångsynthet) som är mycket svår att hjärntvätta bort med tanke på hur länge den funnits.

Om du väljer att tänka eller läsa på lite mer detaljerat kring detta kommer du snart inse på allvar att avelsfolkets elakheter baseras just på en naturlig rädsla och att du således inte behöver se det som ett personligt riktat hat mot er. Detta i sin tur kan i bästa fall leda dig till ökad förståelse och - förhoppningsvis - minskad avsky till alla dessa svårt påverkbara individer du ändå aldrig kan undfly helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in