2013-01-24, 21:29
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marangoni
Är det säkrare/mer anonymt att skicka:
Exchange sida--->min Bitcoin wallet--->Bitcoin adress
istället för bara direkt:
Exchange sida--->Bitcoin adress?
Inte nämnvärt. Alla transaktioner är publika i blockkedjan. Exchangesidan vet vart de skickat coinsen och kan sedan följa transaktionshistoriken i all oändlighet. Bitcoin är psuedonymt inte anonymt. Det som gör det säkert är att man inte kan se vem som äger en Bitcoin-adress från blockkedjan. Det går inte att skilja på dig från någon annan utan information som kommer utifrån.

Vill du ha mer anonymitet får du använda en mixer. Då blandas dina bitcoins med andras bitcoins. Men det kostar 1,5% i nuläget (billigaste jag har sett).
Citera
2013-01-24, 21:47
Medlem
Sopgubbes avatar
Vilken sida har lägst transaktionsavgift totalt om man ska konvertera runt 5000 sek? Kapiton har 1.35% ser jag iaf, vs mtgox's 2,5% och 1000 yen (~70sek) i "utlandsöverföringsavgift". Vet inte om det tillkommer nån liknande avgift Kapiton dock och priserna verkar ju kunna bli bättre på mtgox så har svårt att avgöra mellan dessa två.

Vad tror/vet ni är billigaste alternativet (Förutom att göra deals "OTC"..)?

Tacksam för svar.
Citera
2013-01-25, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Inte nämnvärt. Alla transaktioner är publika i blockkedjan. Exchangesidan vet vart de skickat coinsen och kan sedan följa transaktionshistoriken i all oändlighet. Bitcoin är psuedonymt inte anonymt. Det som gör det säkert är att man inte kan se vem som äger en Bitcoin-adress från blockkedjan. Det går inte att skilja på dig från någon annan utan information som kommer utifrån.

Vill du ha mer anonymitet får du använda en mixer. Då blandas dina bitcoins med andras bitcoins. Men det kostar 1,5% i nuläget (billigaste jag har sett).
Okej, tack för svaret. Då skiter jag i att skaffa en wallet, i alla fall för tillfället.
Citera
2013-01-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Vilken sida har lägst transaktionsavgift totalt om man ska konvertera runt 5000 sek? Kapiton har 1.35% ser jag iaf, vs mtgox's 2,5% och 1000 yen (~70sek) i "utlandsöverföringsavgift". Vet inte om det tillkommer nån liknande avgift Kapiton dock och priserna verkar ju kunna bli bättre på mtgox så har svårt att avgöra mellan dessa två.

Vad tror/vet ni är billigaste alternativet (Förutom att göra deals "OTC"..)?

Tacksam för svar.

Kapiton tar bara en avgift på 1,35%, inget mer. Dessutom är det mycket enklare att handla på Kapiton. Du slipper skicka bilder på räkningar osv. Som är nödvändigt för att få handla på mtgox.
Citera
2013-01-25, 12:17
Medlem
Sopgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Kapiton tar bara en avgift på 1,35%, inget mer. Dessutom är det mycket enklare att handla på Kapiton. Du slipper skicka bilder på räkningar osv. Som är nödvändigt för att få handla på mtgox.

Okej, då vet jag. Priserna ligger ju dock ofta runt 10% lägre där så identifikation kanske hade varit värt det ändå..
Men vad hindrar en sajt som Kapiton från att bara stänga ner sidan och fixa ut pengarna egentligen? Hittar ingen tillfredställande förklaring om det på deras hemsida förutom att det är väldigt krypterat.

Tips på andra prisvärda och säkra alternativ mottages fortfarande gärna.
Citera
2013-01-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre

Ja nej, förutom 1,35% så ligger Kapitons priser alltid 20% över genomsnittligt marknadsvärde. Faktum är att Kapiton troligtvis är en av de absolut dyraste BTC marknaderna. Knappast värt för 1-3 dagars kortare väntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Okej, då vet jag. Priserna ligger ju dock ofta runt 10% lägre där så identifikation kanske hade varit värt det ändå..
Men vad hindrar en sajt som Kapiton från att bara stänga ner sidan och fixa ut pengarna egentligen? Hittar ingen tillfredställande förklaring om det på deras hemsida förutom att det är väldigt krypterat.

Tips på andra prisvärda och säkra alternativ mottages fortfarande gärna.

Som du ser ovan så är det värre än 10%. Du kan lätt köpa BTC för 13€ på andra sidor just nu, samtidigt ligger priset hos Kapiton på 139sek. Då 13€ är ca 113sek så är det en diff på 26sek, dvs. 23% högre pris än de utländska växlings/marknadsidorna.

Jag kan rekommendera Bitcoin-24 och Bitstamp.

Lycka till och håller borta från ockersidor som Kapiton som lever på att folk är okunniga och otåliga.
Citera
2013-01-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbitspirit
Jag undrar också hur länge det tar. Googlat som en dåre. Kapiton verkar ju vara den enda bitcoin inrikes men swedbank har bannat all bitcoinhandel. Helt förvirrad.

Nej swedbank har inte 'bannat' bitcoinhandel.
Citera
2013-01-25, 15:06
Medlem
Lättaste sättet att sälja sina bitcoins? Vilka sidor är bra?
Citera
2013-01-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher

Samma som jag nämner 2 inlägg ovan.
Alt. hittar du någon som vill köpa BTC för Ukash eller dyl.
Citera
2013-01-25, 16:33
Medlem
https://btcx.se/ köper bitcoins och man kan även handla bitcoins där.
Citera
2013-01-25, 17:09
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Ja nej, förutom 1,35% så ligger Kapitons priser alltid 20% över genomsnittligt marknadsvärde. Faktum är att Kapiton troligtvis är en av de absolut dyraste BTC marknaderna. Knappast värt för 1-3 dagars kortare väntan.

Som du ser ovan så är det värre än 10%. Du kan lätt köpa BTC för 13€ på andra sidor just nu, samtidigt ligger priset hos Kapiton på 139sek. Då 13€ är ca 113sek så är det en diff på 26sek, dvs. 23% högre pris än de utländska växlings/marknadsidorna.

Jag kan rekommendera Bitcoin-24 och Bitstamp.

Lycka till och håller borta från ockersidor som Kapiton som lever på att folk är okunniga och otåliga.
Fast i Kapitons försvar så är det ju inte de som säljer något där. De är bara en mötesplats för säljare och köpare. 20% känns lite väl i överkant också. Med de marginalerna borde det sannolikt vara lönsamt att köpa bitcoins på Mt Gox och sälja dem på Kapiton, trots alla avgifter. Prova detta om du nu är säker på dina siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Om det som sägs ovan stämmer att Kapiton är 10-20% dyrare än andra sidor så känns ju det som ett givet val.
Citera
2013-01-25, 19:10
Medlem
Jag tänker inte försvara Kapiton då jag är rätt ny på det här. Jag håller med om att dom är rätt dyra men, jag köpte faktiskt 6 BTC där för ett par dagar sen för 122 kr när deras rekommenderade pris låg på 140 såå.. stirra er inte helt blinda på priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in