2014-02-12, 21:46
Bannlyst
helt åt helvete....var dum nog som lämnade kvar lite btc hos mtgox. förflyttade btc därifrån för bara någon vecka sen. är så färdig med den där sidan. hoppas dom löser problemet snart för ja drar därifrån så fort det bara går. sandlåda på elit-nivå.
Citera
2014-02-12, 21:51
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är ju en sak att många misstror Mtgox när de säger att de har tekniska problem. En annan och mycket illavarslande sak är om de faktiskt talar sanning. För vad är det de säger?

"MtGox has detected unusual activity on its Bitcoin wallets and performed investigations during the past weeks."

= konstiga saker har hänt med våra bitcon-konton!

"A bug in the bitcoin software makes it possible for someone to use the Bitcoin network to alter transaction details to make it seem like a sending of bitcoins to a bitcoin wallet did not occur when in fact it did occur. Since the transaction appears as if it has not proceeded correctly, the bitcoins may be resent."

= vi har blivit utsatta för ett bedrägeri

"if the party who altered the transaction is fast enough, for example with a direct connection to different mining pools, or has even a small amount of mining power, it can easily cause the transaction hash alteration to be committed to the blockchain."

= bedrägeriet är gjort av en stor och stark aktör

Alltså: stor aktör med mycket inflytande över nätet har systematiskt utnyttjat en svaghet hos mtgox för att få dem att gång på gång försöka upprepa misslyckade överföringar... som egentligen lyckades.

= någon har bedragit mtgox och tagit ut en helvetes massa bitcoins från dem. Så många att mtgox, den största exchange som finns för bitcoins, ställt in betalningarna.

Så, om mtgox inte ljuger utan talar sanning, så har det gått åt helvete.

Bitstamp är utsatta för samma attack som Mt.gox därför det var tillfälligt stopp på Btc withdrawals och bitstamp har sagt att dom har koll på det. Så det som väger tungt nu är hur det blir för bitstamp.

Mt.gox har nog snarare varit inkompetenta. Än att problemet ligger i blockkedjan för då måste fler exchanges ha problemen. Jag är inte så tekniskt duktig men som jag förstår problemet verkar det som det är någon slags ddos attack mot blockkedjan som gjort att det blivit double spends?
Citera
2014-02-12, 22:14
Medlem
vizuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Bitstamp är utsatta för samma attack som Mt.gox därför det var tillfälligt stopp på Btc withdrawals och bitstamp har sagt att dom har koll på det. Så det som väger tungt nu är hur det blir för bitstamp.

Mt.gox har nog snarare varit inkompetenta. Än att problemet ligger i blockkedjan för då måste fler exchanges ha problemen. Jag är inte så tekniskt duktig men som jag förstår problemet verkar det som det är någon slags ddos attack mot blockkedjan som gjort att det blivit double spends?

det är inte riktigt double spends

man lurar exchange walleten att man inte har fått några bitcoin och dom skickar nya bitcoin

detta har alltså inget med bitcoin att göra utan det är bara exchanges men det kommer fixas inom några dagar
Citera
2014-02-12, 22:28
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom

Bitstamp och Mt Gox är utsatta för olika sorters attacker.

Det råder en del förvirring just nu då det totalt sätt sker tre olika sorters attacker samtidigt, med liknande egenskaper.

Först och främst så är det någon som utför en vanlig ddos-attack mot utvalda hemsidor (bl.a. Bitstamp). Man överbelastar helt enkelt hemsidorna med vanlig internettrafik så att de blir sega. Detta har skett förut, exempelvis mot Mt. Gox i April förra året. De hemsidor som är mål just nu verkar dock kunna hantera det bättre än Gox gjorde i April så jag skulle tro att denna attack upphör snart, då den är dyr.

Sedan så sker det två olika sorters attacker som har med transaction malleability att göra. Transaction malleability innebär helt enkelt att det är möjligt att plocka upp en transaktion från bitcoin-nätverket och ändra en liten del data som inte är signerad av avsändarens kryptonyckel och skicka ut den på nätverket igen. Konsekvensen av detta är att transaktionen har exakt samma funktion (det är alltså inte en double spend), men ett annorlunda transaktions-id. Samma avsändare, samma destination, men ett annat namn.

Detta har varit känt sedan 2011. Problemet är att an del klienter (bl.a. Mt Gox), har använt transaktions-id som en snabb identifikation till om en transaktion har sänts eller ej, medan praxis för att undvika detta problem har varit att faktiskt jämföra outputsen i transaktionen. I Mt Gox fall så har någon helt enkelt kunnat lura Gox att de inte skickat några coins till dem, trots att de faktiskt har gjort det. Detta eftersom Gox kollat efter sitt transaktions-id i blockkedjan, istället för att kolla efter de specifika bitcoinsen som de skickade som de borde. Deras transaktion fanns inte i blockkedjan, men deras BTC hade blivit skickade till samma mottagare med ett annat id. Mt Gox har därmed manuellt skickat fler coins till folk som redan hade fått dem, och således blivit bestulna på en okänd summa BTC. Mt Gox verkar vara den enda stora aktören som är utsatta för denna attack

Den andra attacken baserad på transaction malleability baseras på att skapa väldigt många kopior på en transaktion och skicka ut dem igen på nätverket. Bitcoinnätverkets ordinarie skydd mot DOS-attacker är transaktionsavgifterna. Om någon vill skicka massa data på nätverket så måste man betala för det. Men genom att kopiera en redan giltig transaktion, och skicka ut den igen med annat transaktions-id så kringgår man detta. Alla klienter som inte gör en korrekt identifikation av transaktionen kommer bli lurade att skicka vidare datan. Man lurar helt enkelt en stor del av nätverket att skicka massa data som redan har skickats. Denna attack drabbar alla på nätverket i varierande grad beroende på uppkoppling etc. Men lösningen är relativt simpel och lär komma ut i de närmaste dagarna.

Överlag så är jag inte alls orolig över vad som sker just nu. Den vanliga ddos-attacken verkar ineffektiv och olönsam. Att Gox använder kass kod för att kontrollera sina transaktioner och har blivit av med en del BTC kunde jag inte bry mig mindre om. Ju snabbare de dör desto bättre.

Den enda direkta attacken mot bitcoin-nätverket kommer lösas inom de närmaste dagarna, och denna attack var inte alls lika kritisk som den oavsiktliga blockchain-forken förra året. Kort och gott, det här är inget mer än ett bra stress-test för Bitcoin.
Citera
2014-02-12, 22:35
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
tror ni detta kommer lösas då? bara att vänta?
Citera
2014-02-12, 22:42
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Bitstamp och Mt Gox är utsatta för olika sorters attacker.

Det råder en del förvirring just nu då det totalt sätt sker tre olika sorters attacker samtidigt, med liknande egenskaper.

Först och främst så är det någon som utför en vanlig ddos-attack mot utvalda hemsidor (bl.a. Bitstamp). Man överbelastar helt enkelt hemsidorna med vanlig internettrafik så att de blir sega. Detta har skett förut, exempelvis mot Mt. Gox i April förra året. De hemsidor som är mål just nu verkar dock kunna hantera det bättre än Gox gjorde i April så jag skulle tro att denna attack upphör snart, då den är dyr.

Sedan så sker det två olika sorters attacker som har med transaction malleability att göra. Transaction malleability innebär helt enkelt att det är möjligt att plocka upp en transaktion från bitcoin-nätverket och ändra en liten del data som inte är signerad av avsändarens kryptonyckel och skicka ut den på nätverket igen. Konsekvensen av detta är att transaktionen har exakt samma funktion (det är alltså inte en double spend), men ett annorlunda transaktions-id. Samma avsändare, samma destination, men ett annat namn.

Detta har varit känt sedan 2011. Problemet är att an del klienter (bl.a. Mt Gox), har använt transaktions-id som en snabb identifikation till om en transaktion har sänts eller ej, medan praxis för att undvika detta problem har varit att faktiskt jämföra outputsen i transaktionen. I Mt Gox fall så har någon helt enkelt kunnat lura Gox att de inte skickat några coins till dem, trots att de faktiskt har gjort det. Detta eftersom Gox kollat efter sitt transaktions-id i blockkedjan, istället för att kolla efter de specifika bitcoinsen som de skickade som de borde. Deras transaktion fanns inte i blockkedjan, men deras BTC hade blivit skickade till samma mottagare med ett annat id. Mt Gox har därmed manuellt skickat fler coins till folk som redan hade fått dem, och således blivit bestulna på en okänd summa BTC. Mt Gox verkar vara den enda stora aktören som är utsatta för denna attack

Den andra attacken baserad på transaction malleability baseras på att skapa väldigt många kopior på en transaktion och skicka ut dem igen på nätverket. Bitcoinnätverkets ordinarie skydd mot DOS-attacker är transaktionsavgifterna. Om någon vill skicka massa data på nätverket så måste man betala för det. Men genom att kopiera en redan giltig transaktion, och skicka ut den igen med annat transaktions-id så kringgår man detta. Alla klienter som inte gör en korrekt identifikation av transaktionen kommer bli lurade att skicka vidare datan. Man lurar helt enkelt en stor del av nätverket att skicka massa data som redan har skickats. Denna attack drabbar alla på nätverket i varierande grad beroende på uppkoppling etc. Men lösningen är relativt simpel och lär komma ut i de närmaste dagarna.

Överlag så är jag inte alls orolig över vad som sker just nu. Den vanliga ddos-attacken verkar ineffektiv och olönsam. Att Gox använder kass kod för att kontrollera sina transaktioner och har blivit av med en del BTC kunde jag inte bry mig mindre om. Ju snabbare de dör desto bättre.

Den enda direkta attacken mot bitcoin-nätverket kommer lösas inom de närmaste dagarna, och denna attack var inte alls lika kritisk som den oavsiktliga blockchain-forken förra året. Kort och gott, det här är inget mer än ett bra stress-test för Bitcoin.

Ok! Thx! Dom har ju drivit den största exchangen så ha koll på grejerna vore bra kanske.. När dom istället skyller på bitcoin så verkar dom ju inte ha någon vilja att lösa själva problemet iallafall. Eller dom kanske menar att dom ska gå in i bitcoin protokollet och lösa det?
Senast redigerad av bom 2014-02-12 kl. 22:44.
Citera
2014-02-12, 22:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redleader
Läs mer, du. Kort förklarad:

> Buggy software hos MtGox
> MtGox klandrar Bitcoin

http://falkvinge.net/2014/02/11/the-embarrassing-fact-mtgox-left-out-of-their-press-release/

"So the problem of malleability remained at MtGox, while having been fixed in the rest of the world. This – the discrepancy itself – was the root cause of the problem, because it meant that MtGox started issuing invalid transaction records for bitcoin withdrawals. Obviously, they were rejected by the bitcoin network."

http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_name=CALf2ePw2jtA3UOrdqk_DS1kfpKZ m39RdSUw3FoP9Bkyog5%3DQRg%40mail.gmail.com&forum_n ame=bitcoin-development

"We're talking about two slightly different things. If their system had
tracked by inputs and outputs (or some kind of static ID) , their system
wouldn't have been issuing refunds/replacements/cancellations in the first
place.
"

MtGox sina grova inkompetens är inte Bitcoin sitt fel.

Varför är det så att dom marknadsplatsen som sporer inputs / outputs fungerar helt normalt?

Transaction hash (något många omtalar som "transaction ID" även om det inte är någon unik ID) är inte hur du håller koll på vem som har och vem som inte har fått betalning. Det är hur MtGox sitt system fungerade. Det är doms problem.

Du får via ovanstående citat det att se ut som om MtGox direkt orsakade felen genom sin buggiga programvara. Men det stämmer inte. Det krävde dessutom att en bedragare utnyttjade felet till sin fördel. Först efter en sådan 'exploit' blev det aktuellt för MtGox att

"start issuing invalid transaction records"
"issuing refunds/replacements/cancellations"
Citera
2014-02-12, 22:52
Medlem
redleaders avatar
Citat:

Totalt. Det är synd för dom som har sina pengar där, självklart.

Just nu är det ett aktivt OTC marknad för mtgoxBTC där man köper och säljer realBTC mot mtgoxBTC (man kan nämligen fortfarande överföra mtgoxMTC mellan MtGox konton internt) och mtgoxBTC handlas ner mot 50-60%.

Dom som gambler på det här kommer kanske tjäna stort på det eller kanske dom sen sitter med något som motsvarar pirateat40 skuld (som också blev handlat på det viset).

Det finns felade transaktioner skickat ifrån mtgox nyligen med doublespends tillbaks till november 2013, så hur länga någon har snodd pengar ifrån dom är en god fråga. Nu sitter mtgox på många BTC själv (deras BTC, inte kundmedel) så kanske dom kan betala kunder om dom använder sina reserver, kanske inte.
Citera
2014-02-12, 23:05
Medlem
Run3s avatar
Har man inte flytt MtGox än så får man skylla sig själv. Det är ju inte direkt första gången de klantar sig eller har problem med överföringar. Vidare har priset konsekvent varit mycket högre på MtGox än de övriga exchanges just p.g.a. den större risken där.
Citera
2014-02-13, 00:15
Medlem
Citat:
[...]Den enda direkta attacken mot bitcoin-nätverket kommer lösas inom de närmaste dagarna, och denna attack var inte alls lika kritisk som den oavsiktliga blockchain-forken förra året. Kort och gott, det här är inget mer än ett bra stress-test för Bitcoin.
Tack så jätte mycket för sammanfattningen. Att dom DDoS:ar sidorna är förmodligen för att förvirra sidägaren så att dom kan fortsätta lura dom på coins. Att ddosa en sida samtidigt som man gör något helt annat på den, som att gå igenom servern och plocka på sig information, är väldigt vanligt.

Vad är det för attack som är riktad mot btc-nätverket och vad var det blockchain-forken gjorde för något?
Mvh
Citera
2014-02-13, 11:45
Medlem
Abunais avatar
Har jag fattat det fel att de flesta exchanges har stoppat utbetalningar tills allt är utrett, även om de inte är dem som är drabbade? FYB-SE här i Sverige t ex. Någon som vet en exchange som fungerar som vanligt annars?
Citera
2014-02-13, 18:32
Medlem
Run3s avatar
I dagens Metro förutsåg Günther Mårder Bitcoins död. Dock måste jag säga att jag inte är jätteförvånad över hans ställning, med tanke på att han säkert är inkörd på keynesianism och har tilltro till staten.

I min mening kommer Bitcoin endast dö om det ersätts med något bättre, vilket jag också välkomnar. Kryptovalutor är här för att stanna och innovationen kommer ej bara att gå upp i rök. Redan idag har Bitcoin egenskaper som är mer attraktiva än hos fiatpengar. T.ex. droger, som media och kritiker gärna drar upp, handlas mycket säkrare och anonymt genom Bitcoins än med VISA eller PayPal.

Ärligt talat förstår jag inte vad kritikerna menar när de förutspår Bitcoins död. Så länge det finns minst en nod kvar i nätverket så finns valutan kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in