2013-12-21, 20:02
Medlem
Wikipedias avatar
Går det att köpa bitcoins för kontanter i Sverige?
Citera
2013-12-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
I efterhand så är det självklart enkelt att vara vis.
wurd
Det ligger mycket i det. En analys som förutsäger något innan det händer är mycket mer intressant en analys som man gör i efterhand.

För att nu bryta mot mitt eget påstående, så skulle jag vilja påstå att en stor del av den senaste dramatiska utvecklingen beror på den kinesiska statens ändrade regler. Att detta skulle hända fanns kanske hela tiden på horisonten, men det var så klart ingen som kunde veta. Därför tycker jag att det senaste fallet från 1200$ var oförutsägbart, och inte något man kan dra lärdom av. Möjligtvis skulle det vara att bitcoin har stor risk och volatilitet, men det visste vi redan.

Det omvända skulle också kunnat hända: att kinesiska staten uppfattar bitcoin som en bra konkurrent till dollarn, och går och och uppmuntrar användandet. Då skulle jag tro att vi snabbt skulle se betydligt högre värderingar än vi sett tills nu. Fast detta scenario hade nog lägre sannolikhet.
Citera
2013-12-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Går det att köpa bitcoins för kontanter i Sverige?
Ja, https://localbitcoins.com/
Citera
2013-12-21, 20:24
Medlem
Wikipedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Ja, https://localbitcoins.com/

Tack!

Hur funkar bitcoin automaten kan man använda kontanter?
Citera
2013-12-21, 20:57
Medlem
KireMinQonaTurkas avatar
Ska man sälja cash från blockchain? de faller..
Citera
2013-12-22, 01:11
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KireMinQonaTurka
Ska man sälja cash från blockchain? de faller..
Jag gick själv ur nu på 635 för att ha i fiat under natten. Känns för risky om de forsätter nedåt.

Får väl se imorgon då jag vaknar om jag ångrar mig eller ej.. Återstår att se!
Citera
2013-12-22, 02:45
Medlem
KireMinQonaTurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Jag gick själv ur nu på 635 för att ha i fiat under natten. Känns för risky om de forsätter nedåt.

Får väl se imorgon då jag vaknar om jag ångrar mig eller ej.. Återstår att se!

De va bra gjort, de går åt skogen! Vart säljer du?
Citera
2013-12-22, 11:17
Medlem
orezs avatar
Jag förväntar mig att kursen kommer hoppa sig neråt ett ganska bra tag, sakta men säkert.
Jag sålde på 1200 USD så jag sitter säkert oavsett hur det går. Nu hoppas jag bara att kursen skall stabilisera sig så man kan börja använda bitcoins på ett vettigt sätt utan att behöva planera sina uttag eller insättningar allt för mycket.
Citera
2013-12-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Jag förväntar mig att kursen kommer hoppa sig neråt ett ganska bra tag, sakta men säkert.
Jag sålde på 1200 USD så jag sitter säkert oavsett hur det går. Nu hoppas jag bara att kursen skall stabilisera sig så man kan börja använda bitcoins på ett vettigt sätt utan att behöva planera sina uttag eller insättningar allt för mycket.

Varför vill du se en stabilisering nu? Bitcoin värdet i dagsläget är bara en bråkdel av vad den kommer bli värd.
Citera
2013-12-22, 13:05
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilioE
Varför vill du se en stabilisering nu? Bitcoin värdet i dagsläget är bara en bråkdel av vad den kommer bli värd.

En bråkdel ja mycket troligt, men har uppgången varit stabil? vi ser bubbla på bubbla vilket gör investeringar i valutan osäkert, det är hela tiden en fråga om när skall bubblan spricka det är inte sunt någonstans eller ens stabilt. Kan valutan stabilisera sig och man kan göra en insats utan att riskera att värdet har halverats till nästa dag, är inte utvecklande någonstans.

Med stabilisering skulle jag vilja se att valutan håller inom rimliga uppgångar och nedgångar och självklart ökar värdet i och med att fler börjar använda sig av valutan till vad valutan är till för och inte för spekulationer.
Citera
2013-12-22, 13:33
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orez
En bråkdel ja mycket troligt, men har uppgången varit stabil? vi ser bubbla på bubbla vilket gör investeringar i valutan osäkert, det är hela tiden en fråga om när skall bubblan spricka det är inte sunt någonstans eller ens stabilt. Kan valutan stabilisera sig och man kan göra en insats utan att riskera att värdet har halverats till nästa dag, är inte utvecklande någonstans.
Jag utgår från att det kommer fortsätta på samma vis under ett par år framöver. Det finns ju trots allt en gräns för hur snabbt en ny teknologi kan bli en del av samhället. Historiskt perspektiv är viktigt. Det vi kallar "webben" tog 15 år på sig att bli fullständigt självklart. McDonalds har bara accepterat kort som betalning i 10 år. All intressant utveckling runt Bitcoin har ju skett det senaste året.

Det är lika lätt att överskatta teknisk utveckling på kort sikt som det är att underskatta på lång. Även om bitcoin kommer visa sig vara en av de teknologier som får stort genomslag måste man komma ihåg att vi bara är i början. Bitcoin har fortfarande blöjor.
Citera
2013-12-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jag utgår från att det kommer fortsätta på samma vis under ett par år framöver.
Jag håller med. Antingen misslyckas bitcoin, och då kommer det så klart att vara väldigt volatilt. Eller så lyckas det, och då kommer gradvis större och större spekulanter in i bilden. Tyvärr kommer det nog att driva volatiliteten högt för lång tid framöver. Till slut borde det stabilisera sig på en volatilitet i linje med guld.

En hög volatilitet är delvis självuppfyllande, eftersom det lockar kortsiktiga spekulanter. Då kommer chansen att tjäna pengar ligga runt 50%. Eftersom tyvärr de flesta tror att de är smartare än medel, så tror de flesta att de kommer att tjäna mer pengar än medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in