2013-12-22, 17:49
Medlem
Baskis avatar
http://bitcoinne.ws/two-new-global-exchanges-welcome-indonesia-and-india/

Antar att om denna jul hysteri lägger sig nån gång så kommer priset fortsätta upp mot 800~

Dock känns det som att vi har några dippar kvar innan vi racar upp dit.
Citera
2013-12-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orez
En bråkdel ja mycket troligt, men har uppgången varit stabil? vi ser bubbla på bubbla vilket gör investeringar i valutan osäkert, det är hela tiden en fråga om när skall bubblan spricka det är inte sunt någonstans eller ens stabilt. Kan valutan stabilisera sig och man kan göra en insats utan att riskera att värdet har halverats till nästa dag, är inte utvecklande någonstans.

Med stabilisering skulle jag vilja se att valutan håller inom rimliga uppgångar och nedgångar och självklart ökar värdet i och med att fler börjar använda sig av valutan till vad valutan är till för och inte för spekulationer.

Deflation är oundvikligt för bitcoin, och detta gör att den aldrig kommer bli stabil. En bitcoin kan aldrig falla i värde sålänge handeln ökar. Stabilare över tid ja, men det kommer alltid finnas pumps&dumps som skapar bubblor.

Exempel: Säg om 10 år så är en bitcoin värd en miljon kronor. Det finns plånböcker som har över 100 000 bitcoins. Vad händer om denna individ får för sig att droppa av sin plånbok? Då sprack bubblan igen och den tappar värde, för att sedan gå upp igen. Stabilitet på bitcoin kommer aldrig existera.

När bitcoin gick ner från 1 600 till 400 i April så var det på grund av en större dump. Detta kommer hända igen, flera gånger. Varför? För att tjäna mer pengar.
Citera
2013-12-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilioE
Deflation är oundvikligt för bitcoin, och detta gör att den aldrig kommer bli stabil. En bitcoin kan aldrig falla i värde sålänge handeln ökar. Stabilare över tid ja, men det kommer alltid finnas pumps&dumps som skapar bubblor.

Exempel: Säg om 10 år så är en bitcoin värd en miljon kronor. Det finns plånböcker som har över 100 000 bitcoins. Vad händer om denna individ får för sig att droppa av sin plånbok? Då sprack bubblan igen och den tappar värde, för att sedan gå upp igen. Stabilitet på bitcoin kommer aldrig existera.

När bitcoin gick ner från 1 600 till 400 i April så var det på grund av en större dump. Detta kommer hända igen, flera gånger. Varför? För att tjäna mer pengar.

..den är stabil, beror lite hur man ser på det(?)... sålänge man inte tappar bort sin börs kan man undvika det mesta

förövrigt är det trevligt att få avkastning ibland.. valutan kan ses som ett svart hål för den vanliga världsekonomin vilket är positivt... (enligt mig )
Citera
2013-12-22, 18:58
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Det är väl knappast användarna som kan göra något åt protokollet utan snarare miners, dvs de som gör hashningarna av blockchain?
Miners skapar block, men alla kan verifiera block (vissa klienter gör det ej, men ex Bitcoin-QT gör det). Miners kan inte skapa ett Bitcoin-block utanför reglerna utan att användarna godkänner det.

Jag kan hasha ett block utefter vilka regler jag vill, men om jag inte följer bitcoin-protokollet så skapar jag en bara en altcoin. Värdet för Bitcoin kommer från de som använder Bitcoin, så även om 51% av miners skulle försöka ändra reglerna så skulle de bara skapa en värdelös altcoin som ingen använder, medan bitcoin lever vidare med 49% av den ursprungliga datorkraften.

Bitcoin ÄR det protokoll som används nu. Eventuellt så kan alla komma överens att övergå till ett annat protokoll, men det går inte utan användarna.
Citat:
Det har också redan varit en split av blockchain vid 0.7/0.8, men det kom man överrens om som jag förstått.
Ja, men man undvek en permanent split genom att återgå till 0.7-versionen (0.8 var kompatibel med 0.7 men inte tvärtom).

Citat:
Att man inte uppdaterar protokollet är en av orsakerna till att bitcoin aldrig kommer slå igenom eftersom systemet aldrig kommer kunna skala till mer än 7 transaktioner per sekund (en piss i Missisippi jämfört med vad Visa/Mastercard har i dagarna) samt att blockchain kommer svälla till ohanterbar storlek inom en kort tid.
Man kan uppdatera protokollet (eller rättare sagt, man kommer överens om att byta protokoll samtidigt). Men det måste ske med användarnas medgivande. De som föredrar att inte byta kan inte tvingas till detta. Att öka antalet transaktioner har varit planerat från början, så det bör kunna gå igenom utan motstånd, då det även ligger även i användarnas ekonomiska intresse. Det är inte den enklaste processen, men det bör vara möjligt.

Blockkedjans storlek har inget med prokotollet att göra. Det mesta av datan i blockkedjan kan tas bort utan skada. Det görs bara inte i dagsläget då implementeringen tar tid.
Citera
2013-12-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zZzlacker
..den är stabil, beror lite hur man ser på det(?)... sålänge man inte tappar bort sin börs kan man undvika det mesta

förövrigt är det trevligt att få avkastning ibland.. valutan kan ses som ett svart hål för den vanliga världsekonomin vilket är positivt... (enligt mig )

Stabil i långsiktigt syfte ja Du hittar inte en bättre investering än bitcoin i dagsläget.

http://tinypic.com/view.php?pic=2cmvo88&s=5

På den här grafen kan du se vad en bitcoin kostade mellan 12.20 18:00 - 12.22 11:00

Som högst ligger den på 630$ (12.22 - 10:00)
Som lägst ligger den på 560$ (12.21 - 13:00)

Det blir en differans på 70$. Tänk då att du har 1 000 bitcoins. Då har du alltså ena dagen 630 000$, och den andra dagen har du 560 000$.

Väljer du då att spendera dina pengar på den dagen bitcoinen var lägst, så har du alltså tappat 70 000$

Inte särskilt stabilt?
Citera
2013-12-23, 01:04
Medlem
Varför är dom billigare på btc-e än bitstamp? är det där man ska fynda?
Citera
2013-12-23, 14:21
Medlem
Zickan_s avatar
På bitstamp, kan ni ge något exempel på vad för typ av papper de vill ha när det gäller "Proof Of Residence"?
Citera
2013-12-23, 14:24
Medlem
Det är svårt att få in fiat på btc-e och därmed finns det ett överflöd av bitcoin vilket sänker värdet.
Citera
2013-12-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilioE
Stabil i långsiktigt syfte ja Du hittar inte en bättre investering än bitcoin i dagsläget.

http://tinypic.com/view.php?pic=2cmvo88&s=5

På den här grafen kan du se vad en bitcoin kostade mellan 12.20 18:00 - 12.22 11:00

Som högst ligger den på 630$ (12.22 - 10:00)
Som lägst ligger den på 560$ (12.21 - 13:00)

Det blir en differans på 70$. Tänk då att du har 1 000 bitcoins. Då har du alltså ena dagen 630 000$, och den andra dagen har du 560 000$.

Väljer du då att spendera dina pengar på den dagen bitcoinen var lägst, så har du alltså tappat 70 000$

Inte särskilt stabilt?

Alltid stabil! Denna krona är i sitt slag värd mer än guld och kommer en kund och betalar bitcoin i min bar även om den är värd lägre än vad bärsen är värd gentemot svensk valuta är det något man kan ta som ägare.
(iofs, lyckas de dekryptera valutan eller att alla för för sig att stänga av maskinerna, så är påverkas den)

Att köpa bitcoins är som att köpa dataspel, helt onödigt men roligt iochmed man själv påverkar de andra valutorna, Yuan, yen, dollar, euro.. Fortsätter vi köpa bitcoins kommer vi självklart att uppleva en världskris igen när vi sätter vårt fokus på något ingen kan kontrollera

så stabilt, självklart!
Citera
2013-12-23, 17:15
Medlem
Jag är lätt skeptisk mot BTC i dagsläget efter den mediahype som valutan genomgått det senaste året. Tror ni det kan vara en god idé att investera i dagsläget eller bör man vänta in nästa krasch? Jag tänker mig en långsiktig investering på 3-4 års sikt. Eller har det tåget redan gått?
Citera
2013-12-23, 23:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Det är svårt att få in fiat på btc-e och därmed finns det ett överflöd av bitcoin vilket sänker värdet.

En sanning med grov modifikation skulle jag vilja påstå.

12 dec skapade jag konto på OKPAY och skickade in verifieringsgrejer (bild på pass och elräkning). 19 dec blev jag godkänd. Samma dag (dvs i torsdags) gjorde jag en SEPA-överföring till mitt OKPAY-konto.
Idag kom pengarna in, och då gick det på 1-2 minuter att föra över pengar (som USD, med ok växlingskurs) till BTC-E, köpa BTC för pengarna och ta ut BTC utan minsta problem.
Citera
2013-12-24, 00:06
Medlem
Har någon sålt btc på localbitcoins? Har det gått smidigt och snabbt att hitta köpare på mtgox marknadspris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in