Citat:
Ursprungligen postat av
Cardiac
Det är väl knappast användarna som kan göra något åt protokollet utan snarare miners, dvs de som gör hashningarna av blockchain?
Miners skapar block, men alla kan verifiera block (vissa klienter gör det ej, men ex Bitcoin-QT gör det). Miners kan inte skapa ett Bitcoin-block utanför reglerna utan att användarna godkänner det.
Jag kan hasha ett block utefter vilka regler jag vill, men om jag inte följer bitcoin-protokollet så skapar jag en bara en altcoin. Värdet för Bitcoin kommer från de som använder Bitcoin, så även om 51% av miners skulle försöka ändra reglerna så skulle de bara skapa en värdelös altcoin som ingen använder, medan bitcoin lever vidare med 49% av den ursprungliga datorkraften.
Bitcoin ÄR det protokoll som används nu. Eventuellt så kan alla komma överens att övergå till ett annat protokoll, men det går inte utan användarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cardiac
Det har också redan varit en split av blockchain vid 0.7/0.8, men det kom man överrens om som jag förstått.
Ja, men man undvek en permanent split genom att återgå till 0.7-versionen (0.8 var kompatibel med 0.7 men inte tvärtom).
Citat:
Ursprungligen postat av
Cardiac
Att man inte uppdaterar protokollet är en av orsakerna till att bitcoin aldrig kommer slå igenom eftersom systemet aldrig kommer kunna skala till mer än 7 transaktioner per sekund (en piss i Missisippi jämfört med vad Visa/Mastercard har i dagarna) samt att blockchain kommer svälla till ohanterbar storlek inom en kort tid.
Man
kan uppdatera protokollet (eller rättare sagt, man kommer överens om att byta protokoll samtidigt). Men det måste ske med användarnas medgivande. De som föredrar att inte byta kan inte tvingas till detta. Att öka antalet transaktioner har varit planerat från början, så det bör kunna gå igenom utan motstånd, då det även ligger även i användarnas ekonomiska intresse. Det är inte den enklaste processen, men det bör vara möjligt.
Blockkedjans storlek har inget med prokotollet att göra. Det mesta av datan i blockkedjan kan tas bort utan skada. Det görs bara inte i dagsläget då implementeringen tar tid.