2013-12-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
En sak är säker: ifall hela idén faller, och misslyckas, då kommer det att bli ett pyramidspel. De som var med i början tjänar mycket pengar, som de får betala som kom in på slutet. Det kallas också för Ponzibedrägeri. Men om bitcoins lyckas, då kommer värdet att fortsätta uppåt ett bra tag, troligen med kraftiga svängar. Att det är så osäkert beror på att detta är något nytt. Vi vet inte säkert om det kommer att fungera.
En sak är säker: du förstår inte hur ett pyramidspel fungerar om du tror att allt som minskar i värde plötsligt blir ett pyramidspel.
Hur menar du att tidiga investerare kan tjäna mycket pengar om bitcoin misslyckas? De borde väl snarare förlora ännu mer än de senaste investerarna?
Ingen fara, du är inte ensam om att missförstå detta

Bitcoin kan inte vara ett pyramidspel eftersom ingen äger nätverket och alla transaktioner är helt öppna för vem som helst att kontrollera. Om du är intresserad av att lära dig mer istället för att försöka skrämma folk finns här en video som förklarar skillnaderna.
Citera
2013-12-01, 03:10
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incogniton
Verkar det inte som att det peakar nu?

Kan också se några tendenser att kursen peakar, men är varken ekonom eller insatt i Bitcoins. Men det jag märker på att det planar ut och orderavsluten är inte lika frekvent. Sitter och tittar på kurser som kommer från MT GOX och den gjorde en rejäl spik nedåt nu, men flera dagar är inte spiken nu något speciellt. Blir intressant att se hur det ser ut imorgon.
Citera
2013-12-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
En sak är säker: du förstår inte hur ett pyramidspel fungerar om du tror att allt som minskar i värde plötsligt blir ett pyramidspel.
Bitcoin kan inte vara ett pyramidspel eftersom ingen äger nätverket och alla transaktioner är helt öppna för vem som helst att kontrollera.
Om man läser svenska wikipedia för pyramidspel så står det (bl annat):

Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan. När pyramiden faller förlorar deltagarna denna insats eller blir sittande med värdelösa produkter. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar.

Mitt påstående var att en misslyckad bitcoin fungerar som ett pyramidspel, håller du inte med om det? Det är detta som gör att en del beskyller bitcoin för att vara ett pyramidspel idag, eftersom de är helt övertygade om att det kommer att misslyckas. Men jag är optimist, och tror att det kommer att fungera.
Citat:
Hur menar du att tidiga investerare kan tjäna mycket pengar om bitcoin misslyckas? De borde väl snarare förlora ännu mer än de senaste investerarna?
Underförstått så menade jag tidiga investerare som realiserat sina vinster, men jag var inte helt tydlig.
Citat:
Om du är intresserad av att lära dig mer istället för att försöka skrämma folk finns här en video som förklarar skillnaderna.
Min avsikt är inte att skrämma folk, utan att sakligt upplysa om den fakta som finns.
Citera
2013-12-01, 09:18
Medlem
Köpte bitcoins hos BTCX igår, överförde pengar från Nordea till deras bank på Länsförsäkringar vid runt klockan 13.00. Kan de komma in idag på en söndag, eller måste jag vänta tills imorgon?

MVH
Citera
2013-12-01, 09:37
Medlem
Jag har 0.98 bitcoin på blockchain som jag köpte genom btcx, på btcx står det att de enbart betalar ut minst 1 bitcoin, vad gör jag då???
Citera
2013-12-01, 10:15
Medlem
creepyones avatar
7500:- för EN bitcoin atm hur fan ska man ha råd med det när vänder det tillbaka eller går det käpprätt åt helvete nu på börsen
Citera
2013-12-01, 10:36
Medlem
Punishs avatar
Var köper ni era bitcoins? Har testat med fybse pengarna kom in på kontot men sen när man ska handla coins går det inte igenom tar en evighet....

Köpte tidigare hos btxc.se gick ganska smidigt men blivit paranoid när jag läst om folk som inte har fått sina coins.

Finns det någon site där man kan få bitcoins inom 2-3dagar?
Citera
2013-12-01, 10:48
Medlem
Carmen-s avatar
Vad är generellt det säkraste och snabbaste sättet att förvara sina bitcoins? Funkar blockchain bra som wallet?
Citera
2013-12-01, 11:42
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
7500:- för EN bitcoin atm hur fan ska man ha råd med det när vänder det tillbaka eller går det käpprätt åt helvete nu på börsen
Går bra att köpa fraktioner av bitcoin, protokollet har stöd för åtta decimaler. Hur kursen utvecklar sig framöver kan man såklart bara spekulera i. Den senaste tidens uppgångar beror antagligen på den hearing som var i USA:s kongress och ett stort köptryck i Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av Carmen-
Vad är generellt det säkraste och snabbaste sättet att förvara sina bitcoins? Funkar blockchain bra som wallet?
Cold storage eller paper wallet är alltid säkrast om du ska förvara dina bitcoins under en längre tid. Blockchain eller Coinbase är bra onlinealternativ då de erbjuder tvåstegs-autentisering .
Citera
2013-12-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Ingen fara, du är inte ensam om att missförstå detta

Bitcoin kan inte vara ett pyramidspel eftersom ingen äger nätverket och alla transaktioner är helt öppna för vem som helst att kontrollera. Om du är intresserad av att lära dig mer istället för att försöka skrämma folk finns här en video som förklarar skillnaderna.

http://www.youtube.com/watch?v=9G8QqIdLe-w
Citera
2013-12-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Mitt påstående var att en misslyckad bitcoin fungerar som ett pyramidspel, håller du inte med om det? Det är detta som gör att en del beskyller bitcoin för att vara ett pyramidspel idag, eftersom de är helt övertygade om att det kommer att misslyckas. Men jag är optimist, och tror att det kommer att fungera.

Valutan är väldigt sårbar fortfarande, därav många ser den som ett spekulativt medel för att tjäna pengar. Värdet just nu ligger i att många tror valutan kommer ta världen med storm och att efterfrågan kommer skjuta i höjden (som om det inte vore tillräckligt högt nu), precis som vilken annan aktie där företaget förväntas leverera någonting som marknaden förväntar sig.

Med det sagt räcker det med att t.ex. EU förbjuder bitcoin som betalningssätt inom handel så kan valutan krascha väldigt hårt. Men det kan mycket väl vara så att USA skulle tillåta sina medborgare att betala sin skatt med bitcoin. Kanske liten chans men tror ni förstår.

Valutan kan mycket väl lyckas, men samtidigt finns det intressen som inte vill att det ska hända. Vad händer med paypal, visa och alla banker när allt fler skulle ta bitcoin som betalsätt?
Citera
2013-12-01, 12:09
Medlem
Wikipedias avatar
Vart kan man korta bitcoins?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in