2012-08-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Måste ens wallet stå och tugga tills allt är grönt eller vad pysslar den med?

Ja den måste ladda hem alla block innan du kan använda den, en dryg process.
Citera
2012-08-29, 12:03
Medlem
Snälla kan nån förklara för mig exakt hur mt.gox fungerar, fattar tamme fan inte ett jävla skit av sidan!
har reggat mig men har ingen aning om hur man köper bitcoins.
Pm:a gärna.
Citera
2012-08-30, 17:41
Medlem
EnAlbatross avatar
Har startat en wallet nu, men enda adressen/koden jag hittar är den publika som jag ska ge ut om någon ska betala till mig.

Om min dator skulle gå sönder, hur hittar jag då tillbaka till min plånbok?
Det finns ju ingen säkerhet när man startar upp sin plånbok heller, den säkerheten får man fixa själv eller?
Tex kopiera över samma plånbok på två olika krypterade usb-minnen så de både har redundant kopia och skyddat med lösen. Eller är den på något sätt bunden till just den här installerade exe-filen?

Har läst och sett på ett par filmer men förstår inte den aspekten riktigt.
Citera
2012-08-30, 20:19
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Har startat en wallet nu, men enda adressen/koden jag hittar är den publika som jag ska ge ut om någon ska betala till mig.

Om min dator skulle gå sönder, hur hittar jag då tillbaka till min plånbok?
Det finns ju ingen säkerhet när man startar upp sin plånbok heller, den säkerheten får man fixa själv eller?
Tex kopiera över samma plånbok på två olika krypterade usb-minnen så de både har redundant kopia och skyddat med lösen. Eller är den på något sätt bunden till just den här installerade exe-filen?

Har läst och sett på ett par filmer men förstår inte den aspekten riktigt.
Då du inte skriver vilken bitcoin-klient du använder antar jag att det är den officiella. Den publika adressen är den enda som ska synas. Allt annat sker automatiskt under huven. Vissa mer avancerade bitcoinklienter har funktioner för att importera/exportera enskilda nycklar. Din plånbok är en fil wallet.dat som ska ligga i bitcoinprogramets datamapp. Den officiella klienten ska även ha en funktion för kryptering av de privata nycklarna, men man måste aktivera det först.

Citat:
Ursprungligen postat av http://bitcoin.org/releases/2011/09/23/v0.4.0.html
Wallet Encryption
Bitcoin supports native wallet encryption so that people who steal your wallet file don’t automatically get access to all of your Bitcoins. In order to enable this feature, chose “Encrypt Wallet” from the Options menu. You will be prompted to enter a passphrase, which will be used as the key to encrypt your wallet and will be needed every time you wish to send Bitcoins. If you lose this passphrase, you will lose access to spend all of the bitcoins in your wallet, no one, not even the Bitcoin developers can recover your Bitcoins. This means you are responsible for your own security, store your passphrase in a secure location and do not forget it.

Remember that the encryption built into bitcoin only encrypts the actual keys which are required to send your bitcoins, not the full wallet. This means that someone who steals your wallet file will be able to see all the addresses which belong to you, as well as the relevant transactions, you are only protected from someone spending your coins.
Kryptering av plånboken skyddar dig givetvis inte mot att någon installerar en keylogger och får tag på ditt lösenord på den vägen. Vill man vara helt säker så finns det klienter som kan signera transaktioner offline, som man sedan för över till en annan dator.

Om du gör backup på wallet.dat så kan du importera den i en annan dator sedan. Den är alltså inte knuten till din specifika installation. Som standard så har din klient också genererat 100 adresser i förväg som du inte ser. Gör du en backup nu så har du alltså även backup på dina 100 nästa framtida adresser, så du behöver inte göra en ny backup varje gång du genererar en ny adress.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2012-08-30 kl. 20:22.
Citera
2012-08-30, 21:03
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Då du inte skriver vilken bitcoin-klient du använder antar jag att det är den officiella. Den publika adressen är den enda som ska synas. Allt annat sker automatiskt under huven. Vissa mer avancerade bitcoinklienter har funktioner för att importera/exportera enskilda nycklar. Din plånbok är en fil wallet.dat som ska ligga i bitcoinprogramets datamapp. Den officiella klienten ska även ha en funktion för kryptering av de privata nycklarna, men man måste aktivera det först.

Kryptering av plånboken skyddar dig givetvis inte mot att någon installerar en keylogger och får tag på ditt lösenord på den vägen. Vill man vara helt säker så finns det klienter som kan signera transaktioner offline, som man sedan för över till en annan dator.

Om du gör backup på wallet.dat så kan du importera den i en annan dator sedan. Den är alltså inte knuten till din specifika installation. Som standard så har din klient också genererat 100 adresser i förväg som du inte ser. Gör du en backup nu så har du alltså även backup på dina 100 nästa framtida adresser, så du behöver inte göra en ny backup varje gång du genererar en ny adress.
Tackar för infon! Krypterat den nu (även om den är tom just nu).

Om vi säger att jag kopierar wallet.ini idag med 0 BTC till ett USB-minne, får in 10 BTC till walleten på datorn, sedan kraschar datorn, jag öppnar upp min backup-wallet från USB-minnet på en annan dator, har denna walleten då 0 eller 10 bitcoins? Molnet med de andra peersen vet att jag har 10 och då får jag fortfarande ha 10?
Citera
2012-08-30, 22:34
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Tackar för infon! Krypterat den nu (även om den är tom just nu).

Om vi säger att jag kopierar wallet.ini idag med 0 BTC till ett USB-minne, får in 10 BTC till walleten på datorn, sedan kraschar datorn, jag öppnar upp min backup-wallet från USB-minnet på en annan dator, har denna walleten då 0 eller 10 bitcoins? Molnet med de andra peersen vet att jag har 10 och då får jag fortfarande ha 10?
Först och främst, heter filen verkligen wallet.ini? Det var ett tag sen jag hade klienten installerad på datorn, men då hette wallet-filen i alla fall wallet.dat. Dubbelkolla det innan du säkerhetskopierar fel fil.

Men i alla fall, du har förstått det helt rätt. Din wallet innehåller egentligen inte några bitcoins över huvud taget. Den innehåller de privata kryptonycklar som du behöver för att spendera de bitcoins som du får in på den tillhörande adressen. Alla transaktioner sker helt och hållet på internet. När du installerar den nya klienten så kommer det först stå 0 BTC i din klient eftersom du inte har hela blockkedjan, men så fort du laddat ner blockkedjan till det block där din transaktion finns så kommer klienten uppdatera ditt saldo.
Citera
2012-08-31, 01:17
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Hur köper jag bitcoins via intersango?

add funds på eu, banköverföring till kontonummret, byter jag mina euros mot bitcoins efter det?

Rena rama mardrömmen det här för en kontantbonde som mig själv...
Jag har gjort en överföring till intersango för någon dag sedan så kan uppdatera när jag fått de eller om vad som händer. Är själv en fd. "kontantbonde", brukade fan betala allt kontant. Jag håller tummarna för att jag gjorde rätt haha, internationella/EU-överföringar är inte min starka sida om man säger så.
Citera
2012-08-31, 13:41
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Först och främst, heter filen verkligen wallet.ini? Det var ett tag sen jag hade klienten installerad på datorn, men då hette wallet-filen i alla fall wallet.dat. Dubbelkolla det innan du säkerhetskopierar fel fil.

Men i alla fall, du har förstått det helt rätt. Din wallet innehåller egentligen inte några bitcoins över huvud taget. Den innehåller de privata kryptonycklar som du behöver för att spendera de bitcoins som du får in på den tillhörande adressen. Alla transaktioner sker helt och hållet på internet. När du installerar den nya klienten så kommer det först stå 0 BTC i din klient eftersom du inte har hela blockkedjan, men så fort du laddat ner blockkedjan till det block där din transaktion finns så kommer klienten uppdatera ditt saldo.
Tack för klargörandet!

Hittar varken en ini, eller dat-fil i installationsmappen så vet inte hur den är sparad där, men i programmet finns en "Backup wallet" under arkiv-menyn och där får man spara den med valfritt namn och som du säger är det i .dat-format.
Citera
2012-08-31, 13:43
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Jag har gjort en överföring till intersango för någon dag sedan så kan uppdatera när jag fått de eller om vad som händer. Är själv en fd. "kontantbonde", brukade fan betala allt kontant. Jag håller tummarna för att jag gjorde rätt haha, internationella/EU-överföringar är inte min starka sida om man säger så.
Kan verkligen rekommendera Intersango, betalade på natten för 2 dagar sedan och redan nu så står det "pending_review", betalningen har alltså kommit fram och väntar på behandling just nu.

Fan vad glad jag blev, var rädd för att betalningen skulle hamna helfel (hänt förr).
Citera
2012-08-31, 15:48
Medlem
STRATOFORTRESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnvendor
jag var inne och kikade på den sidan. Är den att lita på ? Har du själv köpt därifrån ?

Funkar skitbra. Något dyr, tar 8% i avgift, men bland det simplaste sättet att köpa bitcoin.
Du fyller bara i formuläret, för över pengarna till deras konto (får ett mail med summa och kontonummer), och sen klickar du på "jag har betalat"-knappen.

Köpte vid 11-tiden på kvällen, hade bitcoin insatt på min wallet vid kl 13 dagen efter. Det trots att jag förde över från bank som skulle ta en bankdag att överföra.

Mitt första bitcoinköp, är mycket nöjd med smidigheten och snabbheten.

Kan bara rekomendera btcx.se, med förhoppningen att de får fler kunder och kan sänka sin avgift.
Citera
2012-08-31, 16:19
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Tack för klargörandet!

Hittar varken en ini, eller dat-fil i installationsmappen så vet inte hur den är sparad där, men i programmet finns en "Backup wallet" under arkiv-menyn och där får man spara den med valfritt namn och som du säger är det i .dat-format.
Ok, det nytt sen jag hade klienten installerad. Det var ett tag sen.

Bara för sakens skull så ska den ordinarie plånboksfilen inte ligga i installationsmappen, utan i C:\Users\YourUserName\Appdata\Roaming\Bitcoin

Där bör du ha en fil som heter wallet.dat, och det är alltså den som du bör skydda från obehöriga. Det bör gå precis lika bra att säkerhetskopiera den, men om det nu finns en funktion för säkerhetskopiering i programmet så är det nog enklare.

Edit: Och tänk på att din säkerhetskopiering har 100 förgenererade adresser i bakgrunden. Om du använder en ny adress för varje transaktion som det är rekommenderat att göra, så kommer din backup inte täcka den 101:a transaktionen till dig (om du återanvänder gamla adresser så räcker dock backupen hur länge som helst).
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2012-08-31 kl. 16:26.
Citera
2012-09-01, 00:31
Medlem
lilZer0s avatar
Intersango behöver man inte "verifiera" sig, det var därför jag skippade mtgox.
Riktigt snabb var den också trots att den är i utlandet, betalade i onsdags natt och har nu mina bitcoins.

Vilka hutlösa avgifter för växling svenska sidor tar ser jag... jag har väl totalt fått betala 1.3% tror jag + ~10kr för att göra överföringen.
Senast redigerad av lilZer0 2012-09-01 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in