Citat:
Ursprungligen postat av
Miyou
Vad problem det verkar vara med alla svenska börser... Kanske man ska ta och skapa en ny börs? Jag kan nog programmera en, skulle nog bara behöva hjälp med vad lagen säger osv.
Verkar bara vara förseningar och krångel med alla nuvarande. Skulle ni använda en ny börs om jag skapade den?
Jag har några ideér om varför det inte fungerar så bra för många av börsens marknader.
1) Man underskattar arbetet som krävs, en vanlig börs är till exempel öppet endast under dagtid, det finns därför tillgång till bra och adekvat arbetskraft under börsens öppettider. Nu hade nog fallet varit detsamma med till exempel New York börsen eller till och med Stockholmsbörsen om de vore dygnet runt öppna eftersom de är åtråvärda som arbetsgivare och inte har problem att hitta folk som vill jobba natt. Men för en liten aktör tror jag dygnet runt öppet ger en verksamhet som man inte alltid kan bevaka och sköta om. Och övervakning behövs, alltid. Bitcoin måste flyttas från offline till online och vice versa. Handeln måste övervakas från konstigheter, support måste finnas tillgänglig under öppettider osv.
2) pga av ovanstående har det blivit en konsensus att ta för dåligt betalt. Jag vill inte ens se en transaktionslista för en marknad som har endast lågt rörligt courtage, inget fast courtage och ingen minsta storlek på order. Jag tror det vore mer fördelaktigt att ha en lägsta courtage nivå. Som exempel se detta,
https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/ . På så sätt håller man nere transaktionerna på en rimlig nivå samtidigt som man får betalt för det arbete som krävs för varje transaktion.
3) Fullständiga rutiner för de situationer som kan uppstå saknas. Tex ska man under inga som helst omständigheter hamna efter med insättningar, uttag eller handel. Det man ska göra om det händer är att i god tid ta bort möjligheten för till exempel nya kunder, och sedan se till att verksamheten flyter på för de som redan har pengar eller bitcoin på kontot. Det är inte okej att inte hinna med utbetalningar, att inte tillåta nya insättningar är mer okej.
4) i Sverige skulle en aktör som kan ta emot bankID behövas.
Men det sagt vet jag inte om man kan profilera sig som en sådan aktör med tillräckligt tydlig profil för att folk ska vara intresserade. Men en stabil marknad man kan lita på, som är snabb och pålitligt, men inte nödvändigtsvis billigaste och med mest funktioner skulle ge mycket stabilitet och ha sin nisch på bitcoinmarknaden tror jag. Jag är själv intresserad av att starta en marknad, men jag har inte hittat någon skicklig programmerare än.